Rekodifikace územního plánování
Od 1. 7. 2024 je plně účinný zákon č. 283/2021 Sb., „nový“ stavební zákon. Tento stavební zákon upravuje územní plánování a stavební řád a stanovuje cíle, úkoly a nástroje územního plánování, požadavky na výstavbu a stavební řád. Zákon také upravuje podmínky pro ochranu veřejných zájmů při plánování, povolování i výstavbě a vytváří podmínky, aby se Česká republika rozvíjela udržitelně a z pohledu vystavěného prostředí kvalitně. Největší změny se odehrály v částech věnujících se stavebnímu řádu. V částech věnujících se územnímu plánování došlo např. k navázání postupů v územním plánování na Národní geoportál územního plánování, k zařazení zelené infrastruktury mezi veřejnou infrastrukturu, v rámci péče o kvalitu vystavěného prostředí je podpořeno využívání architektonických a urbanistických soutěží, plánovací smlouvy umožňují jasnější upřesnění povinností obce a stavebníků, jsou jasněji vymezeny kompetence jednotlivých účastníků v procesech územního plánování, dílčím způsobem se posiluje role samospráv a transparentnost procesu projednávání.
I přes tyto dílčí posuny panuje shoda politické i odborné veřejnosti, že územní plánování se potýká v České republice s problémy, a proto probíhá příprava pro rekodifikaci územního plánování.
Pracovní skupina
Od listopadu 2020 existuje pracovní skupina Územní plánování 2030, následně transformovaná do současné Pracovní skupiny pro rekodifikaci územního plánování, které předsedá Ministr pro místní rozvoj a jejímž tajemníkem je ředitel Odboru územního plánování. V létě 2023 koaliční partneři na úrovni vlády ČR schválili hlavní témata, kterým by se pracovní skupina měla v rámci rekodifikace věnovat. Jedná se o:
• Proces a aktéři procesu pořizování nástrojů územního plánování
• Závaznost územně plánovací dokumentace a výrazné posílení role regulačních plánů
• Provázání strategického a územního plánování
• Ekonomické nástroje v územním plánování
Analýzy
V rámci rekodifikace územního plánování bylo zpracováno a při jednáních pracovní skupiny představeno množství analýz, které se váží k výše zmíněným tématům a k problémům a potenciálům pro rekodifikaci územního plánování v ČR. Řeší jak dílčí části reformy (např. ekonomické nástroje, regulační plány v evropském srovnání), tak i komplexní analýzu a návrh, které připravila společnost Deloitte. Odkazy na podklady naleznete níže na této stránce.
Diskutovaná témata
Od konce roku 2024 probíhá příprava návrhu tezí pro věcný záměr rekodifikace územního plánování, který vychází z
• Tematických okruhů schválených vládní koalicí v létě 2023 a diskutovaných na jednáních pracovní skupiny pro rekodifikaci územního plánování
• Podkladů a analýz představených na jednáních pracovní skupiny v letech 2023 a 2024
• Diskusí a schůzek s jednotlivými členy pracovní skupiny
Návrhy pro rekodifikaci územního plánování v ČR jsou založeny na aktuálním systému, který rozvíjí a upravují v různé míře. Diskutované změny mají za cíl
• zefektivnit správu území,
• zvýšit kvalitu (vystavěného) prostředí,
• zlepšit procesy územního plánování,
• vnímat místní rozvoj holisticky a územní plánování jako jeden z jeho nástrojů,
• a tím podpořit udržitelný rozvoj ČR ve všech jeho pilířích včetně ekonomického,
• a cílit na zvyšování kvality života obyvatel.
Mezi variantními scénáři rekodifikace je diskutováno:
• jasnější rozdělení kompetencí územního plánování mezi jednotlivé úrovně veřejné správy,
• přesunutí pořizování územního plánování do samostatné působnosti samospráv nebo zachování této kompetence v přenesené působnosti, avšak s posílenou rolí samospráv,
• revize a doplnění veřejných zájmů, otázka vážení veřejných zájmů a řešení rozporů mezi nimi,
• nastavení vztahů, měřítek a závaznosti jednotlivých úrovní územně plánovací dokumentace,
• možnosti a varianty nastavení finančních a ekonomických nástrojů územního plánování a nastavení územního plánování tak, aby podporovalo rozvoj území.
Další postup
Věcný záměr zákona bude v roce 2025 procházet RIA (Regulatory Impact Assessment), kde budou zhodnoceny jednotlivé varianty změn a nastavení v rámci rekodifikace, jejich dopady na další legislativu, na veřejné finance atd.
Dokumenty související s rekodifikací územního plánování
Analýza využívání regulačních plánů ve vybraných evropských státech a regionech (ČKA, 2024)
Dotčené orgány v územním plánování (ČSSP, 2024)
Analýza a návrh řešení právního ukotvení a podpory obnovitelných zdrojů energie v oblasti územního plánování (Ústav státu a práva AV ČR, 2023)
Státní a městští architekti (Bento, 2022)
K působnosti obcí v územním plánování (Průcha, 2022) – strany 33 až 48
Posouzení ústavnosti návrhu na převedení pořizování územně plánovací dokumentace do samostatné působnosti (Kudrna, 2022)
Analýza, doporučení a legislativní návrh reformy stavebního zákona na úseku územního plánování (Deloitte, 2021)
Cross-fertilisation between spatial planning and EU Cohesion Policy in the Czech Republic (ESPON, 2021)
Analýza závaznosti a forem vydávání územně plánovacích dokumentací v Evropě (Advokátní kancelář Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři, 2020)
Ekonomické nástroje v územním plánování (Vejchodská, 2020)