Na MMR proběhlo kolegium ministra k cestovnímu ruchu. Diskutovalo se o hlavní letní sezoně, ale i efektivním zapojení regionů nebo podpoře cestovního ruchu ze strany státu
Na MMR proběhlo kolegium ministra k cestovnímu ruchu. Diskutovalo se o hlavní letní sezoně, ale i efektivním zapojení regionů nebo podpoře cestovního ruchu ze strany státu
20. 10. 2025
Zástupci Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) v čele s ministrem Petrem Kulhánkem probírali s pozvanými další témata jako naplňování strategie rozvoje cestovního ruchu a diskutovali o plánech do budoucna. Dalšími probíranými tématy byly například spolupráce s Asociací krajů ČR, dotační programy nebo řešení problémů neoprávněného podnikání.
Cestovní ruch v Česku už v roce 2024 překonal většinu předpandemických ukazatelů a v první polovině roku 2025 přinesl meziroční nárůst o zhruba 4 % v počtu turistů v hromadných ubytovacích zařízeních. Zatímco zahraničních návštěvníků přibylo, počet domácích turistů letos stagnoval, což ovlivnilo studené léto a rostoucí zájem Čechů o dovolenou u moře. Největší podíl na příjezdovém cestovním ruchu má tradičně Německo, za ním následují Slovensko a Polsko.
Jedním z klíčových bodů jednání byla problematika neoprávněného podnikání. MMR spolu s profesními asociacemi a kontrolními orgány připravuje kroky ke zvýšení ochrany spotřebitelů i férových podnikatelů. Česká obchodní inspekce (ČOI) potvrdila připravenost zapojit se do kontrolních nákupů (tzv. mystery shopping), které pomohou odhalit nelegální praktiky. Diskutovalo se také o podnětech na subjekty ze třetích zemí a možnostech jejich zařazení na seznam rizikových webů. MMR svolá v 1. čtvrtletí 2026 kulatý stůl za účasti klíčových resortů a institucí, aby posílilo meziresortní spolupráci. Ministerstvo zároveň podpoří osvětu prostřednictvím sociálních sítí a školením pro pracovníky živnostenských úřadů. Nově budou profesní asociace zasílat podněty přímo na živnostenské úřady a ČOI za metodické podpory MMR.
MMR podpořilo v letošním roce cestovní ruch prostřednictvím čtyř dotačních programů v celkovém objemu 377 milionů korun. Největší část – 250 milionů – směřovala na rozvoj veřejné infrastruktury, dalších 90 milionů na činnost organizací destinačního managementu a 17 milionů na podporu nestátních neziskových organizací. Neméně podstatnou byla podpora turistického ruchu v povodněmi zasažených Jeseníkách prostřednictvím turistických voucherů, na které MMR vyčlenilo 20 milionů. Pro rok 2026 se ve stejných objemech zachová podpora destinačního managementu i neziskových organizací. Program na infrastrukturu se zatím kvůli nedostatku financí nevyhlásí, přesto MMR intenzivně jedná alespoň o krajských grantových schématech.
Agentura CzechTourism loni posílila propagaci dálkových leteckých linek – největší zásah měla kampaň linky z čínského Pekingu do Prahy s 60 miliony oslovených lidí. Úspěšné byly i aktivity pro linky do kanadského Toronta nebo tchajwanského Tchaj-peje, kde konverzní kampaň přinesla více než tisíc prodaných letenek se čtyřnásobnou návratností. Podpora se rozšířila i na americkou Filadelfii, Abú Dhabí ve Spojených Arabských Emirátech, saúdskoarabský Rijád a jihokorejský Soul a bude pokračovat i příští rok, kdy bude CzechTourism hospodařit s rozpočtem přesahujícím 442 milionů korun.
Program kolegia zahrnoval i vyhodnocení Akčního plánu ke Strategii rozvoje cestovního ruchu 2021–2030 a přípravu nového (více informací zde) nebo jednání o nastavení další spolupráce s Asociací krajů ČR. Dalšími tématy byly druhá vlna pobytových voucherů v Jeseníkách, úpadek CK FlyDovolená, pravidla čerpání Garančního fondu nebo zájezdová směrnice (tzv. PTD).
Kolegium je konzultační platforma ministra pro místní rozvoj, která sdružuje zástupce organizací působících v oblasti cestovního ruchu a profesních asociací. Jde o prostor pro sdílení informací a odbornou diskusi o aktuálních, koncepčních nebo legislativních otázkách cestovního ruchu. Mezi účastníky patří mj. asociace cestovních kanceláří (ACK ČR, ACČKA), Česká unie cestovního ruchu, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, Sdružení lázeňských měst, Agentura cestovního ruchu Czechtourism a další.