V Česku žije podle posledních dat 154 tisíc lidí v bytové nouzi. Třetina z toho jsou děti. Bytová nouze má vážné dopady na fyzické i psychické zdraví a rodinný život. Nezanedbatelné jsou také celospolečenské dopady a náklady pro stát. Zákon o podpoře bydlení přinese systémové řešení. Víc než stovce tisíc lidí ročně poskytne preventivní nástroje k k řešení problémů v bydlení. Z dlouhodobého hlediska přinese státnímu rozpočtu úspory na nákladech spojených s bytovou nouzí.
Příprava zákona je součástí programového prohlášení vlády a také široké reformy MMR – Bydlení pro život, která má dlouhodobě zvýšit dostupnost bydlení v zemi.Vznik zákona si přeje 84 % obyvatel Česka. Platit by mohl začít od poloviny roku 2025. K návrhu zákona vznikla studie hodnocení dopadů regulace (RIA), která detailně popisuje přínosy i náklady celého systému.
Hodnocení dopadů regulace (RIA)
Komu zákon pomůže:
Osobám v bytové nouzi
Do 10 let chceme snížit počet lidí v bytové nouzi nejméně o 30 %. V bytové nouzi se nyní nachází 154 000 obyvatel Česka. Z toho více než 2/3 jsou rodiny s dětmi.
Osobám ohroženým ztrátou bydlení, v energetické chudobě nebo s nadměrnými náklady na bydlení
Ročně poskytneme poradenství 120 tisícům domácností s těmito problémy – patří mezi ně například děti, senioři, samoživitelé i oběti domácího násilí.
Často kladené otázky k ZoPB
Bytová nouze má závažné dopady na zdraví, rodinný život nebo soukromí:
- Omezuje právo dětí na vzdělání a má zásadní dopady na jejich budoucnost.
- Děti kvůli ní končí v náhradní péči.
- Oběti domácího násilí jsou nuceny zůstávat ve společných domácnostech s násilníky.
- Má celospolečenské dopady například v oblasti kriminality.
- Vytváří prostor pro sekundární trh s bydlením (obchod s chudobou).
- Představuje pro stát nemalé náklady.
V České republice dosud neexistuje systémové řešení bytové nouze a poskytování bydlení pro nejpotřebnější. Řešení této problematiky je v současnosti závislé na ochotě jednotlivých obcí nebo organizací a nárazových zdrojích financování, což není efektivní. Zákon přináší systémové řešení, které bude fungovat dlouhodobě a preventivně.
Recenze zákona o podpoře bydlení
Hlavní nástroje zákona:
Kontaktní místa pro bydlení
- Specializované místo pro řešení problémů s bydlením – sem může přijít kdokoliv, kdo je v bytové nouzi, nebo mu hrozí.
- Systém bude jednotný. Kontaktní místa pro bydlení budou v každé obci s rozšířenou působností, takže jich bude zhruba 200.
- Systém kontaktních míst pro bydlení je osvědčený: úspěšně funguje v zahraničí (Velká Británie) nebo také v deseti českých městech (Praha a šest městských částí, Plzeň, Liberec, Most, Brno, Jihlava, Písek, Ostrava, České Budějovice).
Systém garancí pro soukromé majitele a kompenzací pro obce pronajímající byty v rámci obecního podporovaného bydlení
- Motivace pro zvýšení nabídky nájemních bytů na trhu.
- Soukromí majitelé nemovitostí, kteří svůj byt dobrovolně pronajmou cílovým skupinám zákona, budou mít nárok na určité garance od poskytovatelů podpůrných opatření.
- Obcím nabídne kompenzace, pokud dobrovolně vyčlení byt pro cílové skupiny zákona.
- Úspěšně funguje v zahraničí (Belgie, Francie) i v Česku: Ostravsko, Most, Praha, Ústí nad Labem nebo Plzeň.
Asistence v bydlení – podpora nájemníků v bytech
- Prevence ztráty bydlení
- Minimalizace rizik po majitele i sousedy
Podrobnější popis systému podpory bydlení v zákoně najdete v prezentaci.