7. 9. 2011
Dne 5. září 2011 se na serveru Aktuálně.cz objevil článek redaktora Petra Holuba pod názvem „Brusel neslevil. Dotace na sever prozkoumá do koruny“. V článku se však objevuje řada protichůdných informací. A již standardem u tohoto serveru se stává zavádějící nadpis. Pan redaktor od MMR obdržel jasné vyjádření o tom, že Brusel přistoupil na náš návrh kontroly 25% projektů v Regionálním operačním programu Severozápad.
V úvodu článek říká, že Evropská komise odmítla návrh České republiky, aby byl audit projektů z tohoto programu proveden na 25 % vzorku. Jedná se o nepravdivou informaci. EK souhlasí s provedením opětovné kontroly na vzorku 25 % certifikovaných výdajů.
Dále autor píše: „Přísnou kontrolu financí čerpaných prostřednictvím operačního programu Severozápad požaduje Brusel po dvouletém zdržování, kterým tuzemské úřady reagovaly na zprávy o předraženém nákupu zdravotních přístrojů v Ústeckém kraji.“ Je to opět nepravdivé tvrzení - Auditní orgán se ověřováním projektů v souvislosti s nákupem zdravotnické techniky zabýval již dříve před tím, než EK zaslala dopis k Regionálnímu operačnímu programu Severozápad. Pan redaktor popírá vlastní výše uvedené tvrzení když v textu posléze cituje mluvčího ministra financí a mluvčí ministra pro místní rozvoj, kteří přibližují obsah dopisu EK.
"Evropská komise v dopise sděluje, že bude akceptovat vzorek, který bude reprezentativní a bude vybrán určenou statistickou metodou. Výběr vzorku a navržená metodika ověřování budou následně podléhat schválení komise," přiblížil obsah dopisu mluvčí ministra financí Ondřej Jakob.“ Což potvrzuje i mluvčí ministra pro místní rozvoj Jana Jabůrková, která dodává "Evropská komise doporučuje, aby kontrolu realizovala nezávislá mezinárodní auditní firma pod dohledem ministerstva financí."
Naprosto zavádějící a nepravdivé je následující tvrzení: „Pokud by auditoři našli příliš mnoho neprůhledných projektů, může Evropská komise zrušit celý dotační program Severozápad, který sliboval Ústeckému a Karlovarskému kraji 21 miliard korun“. Toto tvrzení nemá žádnou oporu v evropské legislativě. Podle obecného nařízení je možné aplikovat čl. 92, což znamená pozastavit všechny průběžné platby nebo jejich část na úrovni prioritní osy nebo OP, nikoli však zrušit program.
Poznámky pro média
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR ČR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech, vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli. Ministerstvo bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy ve věcech: regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, pohřebnictví. MMR také vykonává roli Národního orgánu pro koordinaci (NOK) pro čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie a také je řídícím orgánem několika operačních programů. Více na www.mmr.cz.
Kohezní politika je z hlediska rozpočtu v současném programovém období 2007-13 druhou nejvýznamnější politikou EU (35,7% z celkového rozpočtu EU). Obecným cílem kohezní politiky je podle čl. 174 Lisabonské smlouvy snižování rozdílů mezi úrovní rozvoje různých regionů, snížení zaostalosti nejvíce znevýhodněných regionů a posilování hospodářské, sociální (a územní) soudržnosti za účelem harmonického vývoje EU.