10. 7. 2024
Hlavním cílem zákona je nastavit komplexní systém podpory vedoucí ke snižování bytové nouze v ČR. Předložený návrh nabízí v praxi osvědčené nástroje – kontaktní místa pro bydlení, systém garancí a asistenci v bydlení. Z dlouhodobé perspektivy přinese úlevu státnímu rozpočtu snížením nákladů na řešení dopadů bytové nouze. Zákon je součástí reformy Bydlení pro život, která obsahuje také investice do výstavby dostupného bydlení nebo pomoc obcím při přípravě bytových projektů.
V České republice je více než 150 tisíc osob v bytové nouzi. Kromě snižování tohoto počtu je zákon o podpoře bydlení zaměřený i na prevenci ztráty důstojného bydlení, která v ČR aktuálně hrozí až 1,6 milionu osob. Na řešení dopadů bytové nouze stát vynakládá více než 4 miliardy korun ročně. Jedná se přitom pouze o vyčíslitelné náklady, celkové náklady mohou být podle odhadů resortu i několikanásobné.
„Pokud se stát a samosprávy problémům lidí s bydlením systematicky nevěnují, tyto potíže se prohlubují a v mnoha případech už pomohou skutečně jen velmi drahá řešení. Pokud ovšem zasáhneme včas, stačí často preventivní a poměrně levné zásahy v podobě široce pojatého poradenství,“ prohlásil místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.
Systém podpory bydlení bude spočívat na třech pilířích. Prvním z nich budou kontaktní místa pro bydlení v obcích s rozšířenou působností. Ve svém obvodu budou poskytovat poradenství, koordinovat a kontrolovat poskytování podpůrných opatření a sbírat a vyhodnocovat data o bytové nouzi za dané území. Právě dostatečná datová základna přímo umožní lepší nastavení dalších státních politik nejen bydlení a investic do výstavby.
Dalším pilířem zákona je poskytování bydlení osobám v bytové nouzi prostřednictvím systému garancí pro soukromé majitele a finančních příspěvků pro obce. Oba typy bytových podpůrných opatření jsou poskytovány pouze na základě pověření a jejich poskytování je dobrovolné. Stejně tak výběr konkrétních nájemníků je vždy na poskytovateli. Může se jednat například o seniory nebo domácnosti s dětmi. MMR s ohledem na vlastní průzkumy očekává, že se ročně do systému zapojí 1000 obecních a 2000 soukromých bytů.
Třetím pilířem je potom asistence v bydlení, kdy budou obce, neziskové a další organizace poskytovat domácnostem podporu v tom, aby si bydlení udržely.
„Asistence bude podmínkou získání podporovaného bytu s cílem zvyšování kompetencí občanů, aby v budoucnu byli schopni na trhu s bydlením obstát sami. Díky tomu bude postupně méně a méně lidí potřebovat pomocnou ruku státu,“ vysvětlil Bartoš.
Návrh zákona o podpoře bydlení je výsledkem více než dvou let příprav, do kterých se krom odborné veřejnosti zapojily i samosprávy napříč republikou. Důležitým bodem při tvorbě zákona bylo zohlednění lokálních specifik jednotlivých území a jejich rozdílných problémů. Podporu návrhu zákona vyjádřily například Liberec, Ostrava nebo Chomutov.
Zákon o podpoře bydlení je součástí obsáhlé reformy
Bydlení pro život realizované MMR. V jejím rámci resort finančně podporuje přípravu bytových projektů obcí a Státní fond podpory investic (SFPI) samosprávám nabízí i praktické poradenství. Veřejnou podporu dostupných bytů s nižším než tržním nájemným se MMR podařilo vyjednat s Evropskou komisí. Už v září díky tomu nabídne SFPI Dostupné bydlení, ve kterém budou k dispozici zvýhodněné úvěry za 4,5 miliardy korun. V příštím roce se k němu přidá Národní rozvojová banka se svými nástroji za 3,5 miliardy korun.