25. 9. 2025
Ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek poprvé předal ocenění Turistický kompas 2025, které má upozornit na inspirativní projekty a osobnosti českého cestovního ruchu. Soutěž vznikla ve spolupráci se Svazem obchodu a cestovního ruchu, Českou unií cestovního ruchu a agenturou CzechTourism. Ceny se udělovaly ve třech kategoriích: přeshraniční spolupráce, udržitelný rozvoj a cena veřejnosti.
Turistický kompas má za cíl podpořit rozmanitost českého cestovního ruchu a ukázat jeho přínos nejen pro ekonomiku, ale také pro regiony, místní komunity a životní prostředí.
„Cestovní ruch je důležitou součástí ekonomiky, podílí se výrazně na celkovém HDP země a zaměstnává statisíce lidí. Stále má v Česku obrovský, dosud nevyužitý potenciál. Snažíme se proto upnout pozornost k atraktivním místům i mimo hlavní turistické trasy – pomůže to lokální ekonomice a zároveň odlehčí centrům, které trpí overturismem. Doufám, že k tomu soutěž Turistický kompas přispěje a dnešní předávání cen zahájilo novou tradici,“ řekl na úvod ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.
Ocenění se udělovala ve třech kategoriích:
- Přeshraniční spolupráce – oceňuje projekty, které propojují regiony přes hranice států a ukazují, že společná historie i budoucnost mohou být inspirací pro rozvoj turistiky.
- Udržitelný rozvoj – ocenění je určeno projektům, které respektují přírodu, místní obyvatele a tradice, a přitom rozvíjejí moderní a šetrné formy cestování.
- Cena veřejnosti – o vítězi rozhoduje počet návštěv profilu projektu na portálu Kudy z nudy.
V kategorii
přeshraniční spolupráce zvítězil projekt
Turistický rozvoj atraktivit v bavorsko-českém příhraničí, který realizovalo město Vimperk, Regionální agentura jižních Čech – RERA a německé město Freyung. Součástí projektu je revitalizace historických teras ve Vimperku, výstavba vyhlídkové věže na Geyersbergu a nová turistická trasa spojující oba regiony.
„Za nás, za Českou unii cestovního ruchu, je velmi pozitivní, že sám stát motivuje obce a podnikatele ke zdravé soutěži. Přispívá to k tvůrčímu prostředí a vyšší kvalitě služeb v rámci cestovního ruchu,” řekl předseda České unie cestovního ruchu Jakub Juračka.
V kategorii
udržitelný rozvoj uspěla mobilní
aplikace EPU. Ta nabízí více než 350 tras po celém Česku a propojuje moderní technologie s ochranou přírody a ekologickým vzděláváním.
„Chtěl bych poděkovat panu ministrovi, že bojuje o finance pro cestovní ruch a zároveň přináší inspiraci pro jeho další rozvoj. Turistický kompas je motivací, která dokáže rozpoutat zdravou soutěž mezi dalšími místy. Už teď některé památky řeší, co připraví na Vánoce, aby měly šanci vyhrát příště. To je přesně ten impuls, který potřebujeme,“ uvedl při předávání cen prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
V kategorii
cena veřejnosti se vítězem stal
Archeoskanzen Modrá u Uherského Hradiště, jehož stránku si během srpna na portálu Kudy z nudy otevřelo téměř 1 400 návštěvníků.
„Jsem opravdu rád, že cenu veřejnosti si odnáší právě Archeoskanzen Modrá. Je to skvělé potvrzení toho, že lidé mají velký zájem o autentické prožitky, naši historii a tradice. Archeoskanzen Modrá nabízí jedinečnou možnost vrátit se do doby Velké Moravy a zažít atmosféru slovanské vesnice na vlastní kůži – ať už prostřednictvím řemesel, programů pro školy nebo historických slavností. Není proto divu, že jeho záznam si během srpna na našem portálu Kudy z nudy, který patří mezi největší turistické portály u nás, otevřelo bezmála 1 400 lidí. A co je pro nás důležité – jde o místo, které leží mimo hlavní turistické trasy a ukazuje, že skutečné skvosty najdete i tam, kde se nemusíte prodírat davy návštěvníků,“ řekl ředitel CzechTourism František Reismüller.
Vítězové si odnesli originální skleněná ocenění, jejichž autorem je české designérské studio Qubus. Designéři do skleněné plastiky zakomponovali zeměpisné souřadnice vítězných míst a projektů. Jsou to symboly, které nás ukotvují v prostoru a připomínají, že právě konkrétní místa, jejich charakter a autentické zážitky jsou tím, co cestovní ruch posouvá dál.
„Cena má podobu jednoduchého čirého skleněného válce, který je po obvodu zdoben jemnou zlacenou linií – stylizovanou souřadnicí GPS. Tyto souřadnice odkazují ke konkrétnímu místu nebo lokaci spojené s oceněným projektem. Spojení čirého skla a subtilního zlacení podtrhuje univerzálnost i exkluzivitu ocenění a vytváří nadčasový objekt, který si vítězové rádi vystaví. Hledali jsme jednoduchý a srozumitelný koncept s cílem vytvořit ocenění, které bude mít nejen symbolickou hodnotu, ale i estetickou kvalitu,“ vysvětlila Marcela Straková, výkonná ředitelka studia Qubus.