14. 3. 2025
Nejnovější trendy v cestování, aktuální preference turistů nebo aktivity Česka na podporu cestovního ruchu. To je jen malý výčet toho, co nabídne jeden z největších tuzemských veletrhů cestovního ruchu HOLIDAY WORLD & REGION WORLD na výstavišti v pražských Letňanech, který právě začíná. Návštěvníci se mohou těšit na prezentace téměř tří stovek vystavovatelů z 25 zemí světa. Tématem, které se prolíná celým programem, je rostoucí význam regionů a jejich jedinečné turistické nabídky. Už nedílnou součástí akce je také bohatá nabídka tradičních i netradičních pokrmů nebo třeba skvělé kávy či tuzemského piva a vína. Právě gastronomie se čím dál více stává jedním z klíčových prvků nejen českého cestovního ruchu.
Letošní 33. ročník veletrhu přináší široké portfolio tuzemských a zahraničních vystavovatelů, představuje nové i oblíbené destinace napříč kontinenty či turistické perly Česka a zaměřuje se na klíčové faktory, které ovlivňují cestovatelské chování. Odborný i laický návštěvník zde najde inspiraci, novinky a cenné informace, které mu umožní naplánovat ideální dovolenou. Kromě pestré expozice vystavovatelů je jeho součástí také bohatý doprovodný program – od odborných konferencí a workshopů až po přednášky cestovatelů a prezentace jednotlivých regionů. Společně s cestovatelským veletrhem se uskuteční též 15. veletrh cyklistiky FOR BIKES. A zároveň proběhne i festival KOLEM SVĚTA. Nedílnou součástí veletrhu je pak Fórum cestovního ruchu, které organizuje Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism.
Investice státu do rozvoje cestovního ruchu
Cestovní ruch v Česku stabilně roste a tuzemsko stále více láká zahraniční návštěvníky. Loni zavítalo do zdejších hotelů, penzionů a dalších hromadných ubytovacích zařízení 22,8 milionu hostů, kteří zde strávili celkem 57,3 milionu nocí. Přibližně 54 % tvořili domácí turisté (12,3 mil.) a 46 % (10,5 mil.) návštěvníci ze zahraničí. Průměrná doba pobytu dosáhla 3,5 dne.
Podle ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka stát pokračuje v investicích do cestovního ruchu, které mají zajistit jeho další rozvoj a zvýšit tak ekonomický přínos. „V roce 2025 dáme do cestovního ruchu 1,48 miliardy korun, tedy dvojnásobek toho, co v předchozích letech. Kromě marketingových kampaní směřujících na tuzemské i zahraniční turisty, rozvoje turistických, cyklistických a lyžařských tras nebo informačních systémů tím v konečném důsledku podpoříme rozvoj celého regionu a také místní podnikatele. To je cesta, kterou chceme jako Ministerstvo pro místní rozvoj jít a dává z mého pohledu velký smysl. Tyto investice se nám totiž mnohonásobně vrátí. Jsem také přesvědčen, že spoluprací s kraji a obcemi dokážeme vytvořit atraktivní a konkurenceschopné prostředí pro turisty z celého světa,“ říká ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.
Význam gastronomie v Česku
Role gastronomie coby jednoho z hlavních tahounů cestovního ruchu stále roste. A nejinak je tomu v Česku. Tuzemská gastro scéna zažívá významný rozvoj a stále častěji oslovuje nejen domácí, ale i zahraniční turisty. Autentické sezónní suroviny, kvalitní lokální produkty a regionální receptury hrají klíčovou roli v budování atraktivity české kuchyně. Propagace kulinářské kultury a podpora kvalitních restaurací proto patří mezi jednu ze strategických priorit agentury CzechTourism. Mimo jiné podporuje restaurace a cukrárny a další gastronomická zařízení, která nabízejí poctivou českou kuchyni a tradiční české zákusky v odpovídající kvalitě, v rámci projektu Czech Specials.
V letošním roce se navíc rozbíhá tříletá spolupráce se společností Michelin. Česko si tak může začít budovat image atraktivní kulinářské destinace. Michelin každý rok sestaví elektronickou podobu průvodce s výběrem nejlepších tuzemských restaurací a bude spravovat a aktualizovat českou sekci na webu guide.michelin.com. Spolupráce zahrnuje také tvorbu obsahu včetně článků a videa, jež představí českou gastronomii, a placené kampaně na sociálních sítích. Díky partnerství se Česko zařadí mezi země, které Michelin dlouhodobě podporuje jako kulinářské destinace. Celková hodnota spolupráce na tři roky činí 1 350 000 EUR.
„Česká gastronomie má obrovský potenciál a my jsme nyní udělali zásadní krok k jejímu mezinárodnímu uznání. Michelinské ocenění je celosvětově respektovaným symbolem kulinářské excelence a jeho přítomnost v Česku pomůže zvýšit povědomí o naší kuchyni. Zároveň přiláká klientelu, která ocení kvalitu, inovace i lokální suroviny. Tato spolupráce znamená nejen prestižní ocenění pro špičkové restaurace, ale i možnost posunout celou naši gastronomii na vyšší úroveň. Výsledkem bude jak zvýšený zájem turistů o návštěvu tuzemska, tak ekonomické benefity pro regiony, které se mohou stát magnetem pro vyznavače kvalitní kuchyně. Máme nakročeno mezi vyhledávané destinace světa,“ uvádí ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
Cestování za autentickými kulinářskými zážitky či vínem je celosvětovým trendem a představuje tak pro Česko velký příležitost. Mezinárodní příklady dokazují, že kvalitní gastronomie může hrát klíčovou roli při budování turistické destinace. Například neapolské umění Pizzaiuolo je součástí světového dědictví UNESCO, středomořská strava má významnou roli v mnoha zemích, jako jsou Španělsko, Itálie nebo Řecko. Česko má podobný potenciál, pokud propojí svou bohatou kulinářskou tradici s moderními trendy.
Slovinsko, Slovensko, jižní Morava a Brno jako hlavní partneři
Partnerskou zemí letošního ročníku je Slovinsko, které se prezentuje jako destinace s odpovědným a aktivním turismem. Návštěvníci se mohou těšit na inspiraci v oblasti udržitelného cestování, wellness a přírodních krás této evropské perly. Hlavním partnerem veletrhu je Slovensko, které patří dlouhodobě mezi nejvýznamnější zdrojové trhy pro český cestovní ruch. Jen loni se pro návštěvu tuzemska rozhodlo na 900 tisíc tamních cestovatelů a strávili ve zdejších hromadných ubytovacích zařízeních bezmála 1,8 mil. nocí, v průměru to byly tři noci. Nejčastěji míří do Prahy, Jihomoravského a Moravskoslezského kraje. Nejdéle pak zůstávají na Karlovarsku, Ústecku a Královéhradecku. Pro Slovensko je zase naopak důležitým cílovým trhem Česko.
„Čeští návštěvníci dlouhodobě představují na Slovensku více než třetinu všech zahraničních turistů a z pohledu příjezdového turismu jim patří první příčka. Slovenská centrála pro cestovní ruch SLOVAKIA TRAVEL cíleně a intenzivně podporuje příjezdový cestovní ruch z Česka na Slovensko. Prezentace Slovenska na veletrhu HOLIDAY WORLD & REGION WORLD je zároveň pozvánkou, kterou se chceme připomenout, nabídnout informace i inspiraci k nejbližší dovolené či prázdninám. Více než 16 slovenských regionů nabídne návštěvníkům to nejlepší ze svého repertoáru: přírodní krásy, klenoty historicko-kulturního dědictví, na své si přijdou milovníci hradů a zámků i vyznavači lázní a aquaparků. Inspiraci na volné dny u nás najdou nejen rodiny s dětmi a senioři, ale i vyznavači adrenalinu, kteří obdivují divoké vodní splavy nebo strmé ferraty,“ vyjmenovává generální ředitelka SLOVAKIA TRAVEL Ivana Vala Magátová.
Partnerskými regiony letošního ročníku jsou Jihomoravský kraj a Brno, které se stále více profilují jako vyhledávané destinace nejen díky svému kulturnímu dědictví, ale také dynamicky se rozvíjející gastronomické a vinařské scéně. Region je ideální volbou pro milovníky historie, dobrého jídla, kvalitního vína i městského turismu.
Jihomoravský kraj a Brno – centra kultury, dobrého vína a jídla
Jihomoravský kraj je jednou z nejvýznamnějších turistických oblastí v Česku a Brno jako jeho metropole zažívá výrazný nárůst zájmu návštěvníků. V roce 2024 do hotelů, penzionů a dalších hromadných ubytovacích zařízení na jižní Moravě zamířilo 2,2 milionů turistů. Kraj se tak stal druhým nejvyhledávanějším regionem po Praze. Pro jeho návštěvu se rozhodlo 1,4 mil. našinců a 737 tis. cizinců. Díky historii, kulturním akcím a vinařské tradici je jižní Morava oblíbenou destinací nejen pro domácí turisty, ale také pro návštěvníky zejména ze Slovenska, Polska, Německa a Rakouska. Roste také zájem ze strany asijských a severoamerických turistů. Brno a jižní Morava se však nespoléhají pouze na tradiční turistické atrakce. Moderní kavárny, vyhlášené restaurace a kvalitní vinařství přispívají k tomu, že region stále více láká také milovníky gastronomie. A potvrdila to i analýza gastronomického potenciálu Česka.
„Město Brno ušlo v gastronomii obrovský kus cesty a je skvělé vidět, že se rozmanitost i kvalita nabídky stále posouvá. Brněnská gastroscéna je dynamická, inovativní a často propojená s festivalovým děním. Brno je se svojí pestrou paletou kulinářských zážitků, od tradiční české kuchyně po moderní gastronomii a koncepty inspirované světovými trendy, zkrátka ráj pro všechny foodies. Jak s oblibou říkáme: V Brně ochutnáte celý svět. Abychom návštěvníkům, ale i místním, poradili, kam zajít za tím nejlepším gastro zážitkem, realizujeme již několik let projekt Gourmet Brno, který oceňuje nejlepší podniky v sedmi kategoriích jako jsou restaurace, kavárny či bary,“ vyzdvihuje zastupitelka města Brna pro cestovní ruch Kristýna Černá.
„Gastroscéna na jižní Moravě kvete do krásy. Koncepty podniků se inspirují mezinárodními trendy, ale s pověstnou pohostinností a kvalitními lokálními surovinami dostanete na talíř nebo do sklenky nezapomenutelný zážitek. Jižní Morava se pyšní skvělým vínem i nejvyšším počtem malých pivovarů z celé republiky. Nabídka restaurací a bister respektuje sezónu a v kavárnách si pochutnáte na šálku výběrové kávy i na dortech z rukou místních cukrářek. Výjimečné podniky objevíte snadno díky projektu Gourmet Jižní Morava, který představuje světu to nejlepší z gastronomie regionu,“ doplňuje ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová.
Kvalitní data jako základ pro dobrou strategii
Jak už bylo uvedeno veletrh HOLIDAY WORLD & REGION WORLD nabízí i odborné aktivity. Tou tradiční je Fórum cestovního ruchu. I letos se jeho účastníci zaměří na aktuální a budoucí výzvy turismu, které zásadně ovlivňují zahraniční i tuzemské návštěvníky Česka.
„Hlavním tématem letošního ročníku budou výsledky analýzy návštěvnosti s využitím geolokačních dat od mobilních operátorů. Ta hrají klíčovou roli nejen při strategickém plánování, ale i v dalších analýzách turistických trendů. Program se dále zaměří na výhody využití mobilních aplikací pro práci se zákazníky a analytické účely, stejně jako na konkrétní příklady efektivního využití dat v digitálním marketingu. Fórum cestovního ruchu tak nabídne odborníkům praktické poznatky a inspiraci pro další rozvoj oboru,“ přibližuje ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Tereza Hofmanová.
Co přinese aktuální veletrh
Nejvíc stánků bude mít na veletrhu samozřejmě Česko. Chybět nebudou prezentace regionů, kromě už zmíněného Jihomoravského kraje a Brna se představí třeba také Praha, kraj Olomoucký, Plzeňský, Středočeský, Ústecký či Kraj Vysočina. Své zastoupení na výstavní ploše bude mít i Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Lidé mohou navštívit její stánek, kde se dozví řadu zajímavostí o portálu Kudy z nudy. V neposlední řadě se mohou vypravit na cesty prostřednictvím virtuální reality. Inspiraci pro domácí i zahraniční cestovatele zájemci najdou v Hale 3 pod číslem 3A15.
„Mezinárodní veletrh cestovního ruchu a regionálního turismu HOLIDAY WORLD & REGION WORLD letos vstupuje do Kristových let a potvrzuje pozici jedné z nejvýznamnějších událostí cestovního ruchu u nás. Letošní 33. ročník svým rozsahem zrcadlí, jak dynamicky tento obor nabírá na síle. V Letňanech se představí téměř tři stovky vystavovatelů z 25 zemí napříč kontinenty a rozsáhlé portfolio atraktivních turistických destinací ze světa a z téměř všech regionů Česka. Nebude chybět ani bohatý doprovodný program pro odborníky i širokou veřejnost. Díky spojení s veletrhem cyklistiky FOR BIKES nabídneme návštěvníkům ojedinělou akci obsahující nejen zajímavé produkty, ale i komplexní služby pro cestování a dovolenou,“ uzavírá generální ředitel organizátora akce, společnosti ABF, Martin František Přívětivý.
