Oprava protipovodňových hrází po zářijové povodni 2024 na nejvíce sledovaném a zároveň kritickém 240 m dlouhém úseku - soutoku řek Opavy a Odry stála více než 30 mil. Kč. Na tomto místě došlo v důsledku soutoku dvou povodňových průtoků z Odry a Opavy k jejich přelití a následnému rozplavení. Nyní byla vydefinována i další místa, pro která společně státní podnik Povodí Odry a město Ostrava připraví řešení. Jedná se například o lokalitu Antošovice – Koblov, Nová Ves nebo oblast ústřední čistírny odpadních vod.
Extrémní povodeň přináší zkušenosti, které jsou pro vodohospodáře velmi důležité, byť jsou její důsledky bohužel tragické. S těmito zkušenostmi je nutno se zejména v tak hustě osídleném a industrializovaném území, jakým je Ostrava, dívat do budoucna a hledat řešení, která protipovodňovou ochranu dále posílí. Nyní jsou opět opraveny protipovodňové hráze tak, aby odolaly stoleté vodě. Navíc se Povodí Odry a město Ostrava zabývá tím, jak v rámci možností lokálně posílit ochranu v místech, která byla při loňské povodni více namáhána. Důležitá je také podrobná zpráva o povodni, kterou připravuje Český hydrometeorologický ústav. Ta poskytne detailnější data o parametrech povodně a pomůže také další kroky zpřesnit.
Povodeň je jednou z mimořádných událostí, která patří s ohledem na rozsah škod mezi ty nejničivější. Používá se termín stoletá voda, ale tato se v Ostravě opakovala již po dvaceti sedmi letech. Je tedy třeba hledat cesty, jak stále odolnost a připravenost na tyto přírodní katastrofy zvyšovat. Poděkování také patří za profesionální nasazení složek integrovaného záchranného systému i součinnost širokého spektra zúčastněných subjektů i jednotlivců, díky němuž se na území Ostravy podařilo uchránit lidské životy.
Protipovodňové hráze na řece Odře v Ostravě mají celkovou délku 18 657m. Po povodni v roce 1997 byla, na základě přepočtů nových statistických hydrologických údajů, provedena v letech 2003 - 2017 postupná rekonstrukce a na některých místech, došlo k navýšení hrází, včetně zvýšení stability svahu hrází a filtrační stability vybudováním podzemních těsnících stěn a zpevnění korun hrází. Po rekonstrukci bylo městu Ostrava umožněno vybudování cyklostezek, které nesměly výšku hrází snížit.
Výška hrází odpovídá vypočtené výšce hladiny v toku při návrhovém průtoku, ke které je připočteno bezpečnostní převýšení. Konkrétně hráze v Ostravě mají převýšení 50 až 80 cm. Skutečný průtok v řece Odře pod soutokem s řekou Opavou za povodně byl 1510 m3/s a překonal tak návrhový průtok 1,8 krát. Převýšení koruny hráze je bezpečnostní rezerva, která zahrnuje nejistoty ve stanovení průtoků, projevy proudění v toku, které nelze postihnout výpočtem. Vlnění, vzdutí nebo snížení hladiny v místech změn rychlosti proudu. Nahodilé projevy při tvorbě zátarasů na vegetaci. Pohyb splavenin v korytě, změna drsnosti. Pří návrhu úrovně převýšení se vychází z návrhu příslušné normy. Převýšení neslouží běžně k převádění návrhového průtoku. Pokud se překoná návrhová hladina, nelze hráz považovat za již zcela bezpečnou, je to signál a časový prostor připravit se a opustit povodní ohroženou oblast.
Další navazující jednání mezi státním podnikem Povodí Odry a městem Ostrava jsou plánovány na září, kdy Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) zveřejní Závěrečnou zprávu o povodni. Na základě informace z ní a geodetického zaměření hrází pořízeném městem Ostrava budou navržena konkrétní opatření pro dílčí úseky hrází kolem řeky Odry.
(Zdroj a další podrobnosti najdete na webu Povodí Odry a v příloze.)