Loni v září zasáhly severní Moravu ničivé povodně, s jejichž následky se region stále vyrovnává. S obnovou pomáhají různé dotační programy. Pro obce, kraje a školy je určen program Živel 1.
Rodinám, které přišly o domov nebo mají vážně poškozené bydlení, pomáhá speciální podpora v rámci programu Živel 3. Redakce časopisu Regiony nás baví oslovila obyvatele postižených oblastí i pracovníky regionálních poboček Centra pro regionální rozvoj, aby se podělili o své zkušenosti a příběhy související s vypořádáváním následků povodní.
„Zažít rozsah škod na vlastní oči je zcela jiné než sledovat záběry v televizi. Když projíždíte autem krajinou, vidíte všude spoušť, trosky, bahno, zoufalé lidi, kteří nevědí, jak překonají zimu. To bych nepřál nikomu. Na každém kroku jsou hromady sutin, lávky a mosty leží úplně jinde, než kde bývaly – pohled na tu spoušť je opravdu děsivý,“ popisuje situaci ředitel olomoucké pobočky CRR Aleš Marousek. Právě proto byly pracovní týmy moravských poboček CRR v terénu téměř okamžitě po vyhlášení výzev, aby mohly obyvatelům účinně pomoci s orientací v procesu podávání žádostí a využití podpory. Pomáhali lidem s přípravou dokumentů, poskytovali konzultace a asistovali jim při vyplňování žádostí. „Jsme tu pro ně jak osobně, tak na telefonu nebo e-mailem. Ve spolupráci s MAS Rozvoj Krnovska, MAS Opavsko, MAS Hrubý Jeseník a MAS Bohumínsko jsme už v prvních dnech začali pořádat pravidelné konzultační dny přímo v postižených obcích,“ doplňuje Marousek.
Povodně například zasáhly Nové Heřminovy poblíž Bruntálu, které zaplavila řeka Opava. Voda v této obci stoupla do výšky dvou metrů, přičemž pobořila celou řadu domů. Příval vody, bahna, trosek, kmenů a naplavenin zasáhl také obydlí paní Eleny Jarombekové. „Náš dům byl hodně poškozený. Sklep se zaplnil až po strop. Tady nahoře v kuchyni byl metr čtyřicet pět vody. Přišli jsme skoro o všechno, povodeň byla hrozná, to si nedokážete představit,“ vypráví Elena Jarombeková.
Škody z Povodní 2024
3 tis. stavebních objektů
13 tis. budov (rodinných domů, bytových domů a ostatních budov)
28 tis. obydlených bytů
62 tis. obyvatel
(Zdroj: ČSÚ)
I díky podpoře z programu Živel 3 se její rodině daří poškozené obydlí postupně obnovovat. Finance využili na renovaci podlah, omítek i oplocení kolem domu. „Ale ještě nás toho hodně čeká. Určitě musíme opravit zeď, kde nám odpadla omítka a je narušené zdivo. Navíc i po roce je patrná v některých částech domu stále vlhkost, tomu se ale budeme věnovat až příští rok,“ dodává.
Administraci její žádosti se věnovala manažerka z olomoucké pobočky Barbora Mečlová. „Svým ochotným vystupováním docílila natolik příjemné spolupráce, že v okamžiku, kdy klientce byly vyplaceny finanční prostředky, zvedla telefon a naší manažerce sdělila, že jsme jí udělali velkou radost, neboť zrovna daný den měla narozeniny a že lepší dárek nemohla dostat,“ popisuje zkušenost s pomocí ředitel olomoucké pobočky CRR Aleš Marousek.
Optimismus v České Vsi
Jednou z nejvíce zasažených obcí byla Česká Ves na Jesenicku, kterou zaplavila voda z řeky Bělé. Jedním z tamních postižených obyvatel byl i Jiří Černěnko, jehož dům voda silně poškodila. Do poslední chvíle doufal, že se mu dům podaří zachránit, ale nakonec ho čeká výstavba nového. „Stěhování jinam nepřichází v úvahu, Česká Ves je krásné místo k bydlení, jsou tu skvělí lidé a stěhovat se jinam není řešení,“ dodává s optimismem.
I proto si podal žádost o podporu hned zkraje, po zahájení programu Živel 3. Spolu s ním to v České Vsi udělalo i několik desítek dalších domácností. S administrací jim pomáhali úředníci obce i lidé z moravskoslezské pobočky CRR.
Lenka Vejmělková, manažerka projektů této regionální pobočky CRR, se podělila o zkušenost s dalším obyvatelem právě z České Vsi. „Pomáhala jsem vyřídit žádost z programu Živel 3 klientovi, který je ve svém věku 79 let velmi aktivní. Ne vždy se mu vše podaří napoprvé, ale zvládá pracovat sám v Klientském portále. Přesto, že bylo jeho obydlí zaplaveno, potýkal se s vážnou nemocí manželky, která ho přiměla ke změně majitele obydlí (převod na dceru) před podpisem smlouvy, stále pomáhal i ostatním lidem v obci,“ popisuje Vejmělková osobní zkušenost.
Podle ní je neuvěřitelné, jak lidé jako on zvládají svoji obtížnou situaci a ještě dokáží pomáhat ostatním, i když jde „jen“ o zjišťování informací nebo dotazování na možná řešení. „Tento klient pomáhá sousedům s identitou občana, vozil je na úřady a pomáhal s obsluhováním klientského portálu, vypořádáváním výzev. Za jakoukoliv pomoc vždy uctivě děkoval a je vždy optimisticky naladěn,“ dodává.
Nejhorší je bahno
Obří škody napáchala zářijová voda také ve městě Opava, kde poškodila sportovní halu, fotbalový stadion, městské sady i historický areál koupaliště.
A pochopitelně i stovky domovů tamních obyvatel, které v různé míře zaplavila voda a bahno stejnojmenné řeky. Své o tom ví i Petr Veselovský, jehož obydlí stojí nedaleko řeky. Ta zaplavila sklepy v jeho domě již v roce 1997, ale loňské povodně byly podle něj ještě horší. „Předtím jsme měli kompletně zaplavené sklepy, což znamenalo výměnu plynového kotle a částečně výměnu podlah. Nicméně neměli jsme bláto v bytě. Loni nám voda nastoupala v bytě do výše 30–40 centimetrů, což si vyžádalo výměnu všech domácích spotřebičů, rekonstrukci podlah, dveří, skříní atd. Plus samozřejmě voda ve stěnách vystoupá ještě výše, takže musíte sundat omítku, řešit elektrické rozvody a ono se to všechno nasčítá,“ popisuje Veselovský.
Za nejhorší důsledek povodní v bytě považuje bláto. „Je neuvěřitelné, kam se všude dostane. Měli jsme ho snad úplně všude a nechápu, že jemné blátíčko dokáže natéci a zničit úplně všechno.“
I on požádal o finanční pomoc z dotačního programu Živel 3. Na konci srpna potvrdil, že má schválenou žádost, nicméně čeká na peníze, aby mohl pokračovat v opravách svého příbytku. Plánuje postupně vybavit byt vnitřními dveřmi, dodělat omítky a další práce ho pak budou čekat ve sklepních prostorách. Rozhodně si však pochvaluje spolupráci při vyřizování žádosti s úřady. „Na stupnici jedna až pět by to byla jednička s hvězdičkou, hlavně díky komunikaci s manažerkou žádosti paní inženýrkou Mečlovou,“ chválí komunikaci. Zároveň ale dodává, že ne vše pro něj bylo na první pohled srozumitelné, což může být i problém pro lidi, kteří třeba nejsou tolik znalí internetu. „Nevím, jestli jsem měl zrovna štěstí, každopádně mi velmi pomohli. A myslím, že pro někoho může být i dosti složité vše vyřídit,“ doplňuje.
Nevzdávat se a jít dál
Tyto příběhy lidí, kterým povodeň zásadně zasáhla do života, jsou jen malou ukázkou osudů obyvatel, jež se museli vyrovnávat s následky živelné pohromy. Podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) zasáhly povodně statisíce jednotlivců napříč regiony.
Jak potvrzují pracovníci CRR, kteří postiženým pomáhali i nadále pomáhají s vyřizováním žádostí o dotace na obnovu majetku, u většiny zasažených převládá pozoruhodně pozitivní přístup k životu a ke škodám, které je potkaly.
„Lidé mají nezměrnou motivaci nevzdávat se a hledat řešení tam, kde je to možné. Skutečně obdivuji tuto lidskou sílu a vůli jít dál,“ uzavírá Marousek.
(Zdroj a další informace: Regiony nás baví - 07/2025)