Provozování pohřebních služeb
1. Kdo stanoví, že lepenka použitá k výrobě konečných rakví je pětivrstvá nebo jen dvouvrstvá?
Zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o pohřebnictví“) s účinností od 1. září 2017 v ustanovení § 2 písm. k) stanoví, že konečnou rakví je pevně zavřená rakev vyrobená z dřevěných desek nebo desek na bázi dřeva splňující kritéria pevnosti rakve pro pohřbení.
Pro rakev, která tato kritéria nesplní (např. při použití jiných materiálu k výrobě), pak zákon odkazuje na všechny tři části české technické normy – ČSN 49 3160 Rakve a požaduje splnit alespoň parametry ve shodě s touto technickou normou. Tato technická norma v obecné části 1 v kapitole 4.2 stanovuje minimální pevnosti a dále pak zmíněná technická norma uvádí podmínky pro statické a dynamické zkoušky spodního dílu rakve a obsah protokolu o zkoušce. Rakev vyráběná pouze z vlnité lepenky musí mít minimální pevnost v průtlaku 1 800 kPa (podrobněji ČSN 49 3160 odkazuje na ČSN EN ISO 2759 (50 0390) Lepenka – Stanovení pevnosti v průtlaku).
V souladu s citovaným ustanovením § 2 písm. k) zákona o pohřebnictví musí být konečná rakev vždy pevně zavřená. Víko konečné rakve musí být se spodním dílem vhodně spojeno a vyrobeno tak, aby zákonná povinnost ve výše uvedeném ustanovení byla dodržena.
Každá rakev dle ČSN musí být vhodným způsobem značena nejlépe vlepeným štítkem na vnitřní straně u velkého čela víka a zároveň pro snadnější kontrolu kvality uzavřených konečných rakví na vnější části dna spodního dílu u velkého čela. Při prověřování kvality konečných rakví bude MMR přítomnost těchto vlepených štítků kontrolovat.
Podvodné označení konečných rakví MMR tolerovat nebude. Bude-li mít podezření, že štítkem je polepena konečná rakev, která nesplňuje parametry zkoušené podle bodu 5 uvedené ČSN 49 3160-1, rakev bude v rámci řízení o přestupku zabavena a přezkoušena ve vybrané zkušební laboratoři akreditované podle normy ČSN EN ISO/IEC 17025 Všeobecné požadavky na způsobilost zkušebních a kalibračních laboratoří.
Zákon o pohřebnictví obecně neomezuje prodej a výrobu tzv. papírových rakví, využitelných zejména pro přechodné uložení nebo při technickém transportu těl zemřelých, ale v § 8 odstavci 1 stanoví zákaz jejich užití jako konečných rakví pro pohřbení, nesplňují-li požadavky ČSN 49 3160 Rakve.
Zmíněný § 8 odst. 1 novely zákona v této souvislosti stanoví: „Provozovatel pohřební služby je povinen zajistit při převozech na místo pohřbení nebo při vystavení těla zemřelého jeho … uložení v konečné rakvi; v ostatních případech mohou být uloženy i do rakve transportní nebo do transportního vaku.“
Pokud provozovatel pohřební služby tuto povinnost po nabytí účinnosti zákona o pohřebnictví opakovaně a hrubě poruší a MMR tuto skutečnost zjistí nebo obdrží řádně doložený podnět, bude postupovat podle zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a o řízení o nich.
2. Bylo by možné vydat stanovisko MMR ke značení konečných rakví tak, aby bylo jednoznačné, že jeden štítek musí být na takové rakvi umístěn i zvenčí? Provozovatelé pohřební služby, krematoria a pohřebiště si budou moci vzájemně pohlídat, že se používají konečné rakve, aniž by je museli otevírat.
Každá konečná rakev s lidskými pozůstatky musí být vhodným způsobem značena, a to nejen tak jak požaduje norma ČSN 49 3160 Rakve, tj. vlepeným štítkem na vnitřní straně u velkého čela víka, ale zároveň druhým štítkem z vnější strany dna spodního dílu konečné rakve u velkého čela. Tím výrobce rakví naplní jak požadavek určené technické normy, tak i požadavek § 4a odst. 1 zákona o pohřebnictví.
3. Můžeme mít jako poskytovatelé sociálních služeb uzavřenou smlouvu s provozovatelem pohřební služby, která by k sobě těla zemřelých z našeho ústavu svážela a zajistila uložení po dobu minimálně 48 hodin? Neměli bychom ve svém areálu žádný chladicí box, ale pronajímali bychom si přechodné ukládání zemřelých prostřednictvím externího dodavatele služeb.
K výkladu ustanovení § 4 odst. 4 a 5 zákona o pohřebnictví Vám sdělujeme, že slovesem „zajistit“ má zákonodárce podle našeho názoru na mysli nejen provozování chladicího zařízení svépomocí uvnitř areálu poskytovatele zdravotnického zařízení nebo zařízení sociálních služeb, ale také mimo svůj areál, a to i prostřednictvím jiné právnické nebo podnikající fyzické osoby (například v jiné blízké nemocnici, v sousedním domově pro seniory nebo u provozovatele pohřební služby). Lidské pozůstatky nemusí být uloženy po dobu 48 hodin od úmrtí v chladicím zařízení v místě úmrtí.
Zákon o pohřebnictví se zaměřuje na nositele nákladů spojených s uložením (popř. převozem) lidských pozůstatků a umožňuje nemocnicím nebo ústavům sociální péče využívat kapacity jejich chladicích zařízení k ukládání lidských pozůstatků pouze po minimální nezbytnou dobu. Pokud poskytovatel zdravotní služby nebo sociální péče nemůže přechodné ukládání lidských pozůstatků provádět sám, zajistí jejich uložení u jiné osoby; přitom je povinen počínat si tak, aby náklady spojené s převozem a uložením do doby pohřbení byly co nejnižší.
Tento názor MMR potvrzuje JUDr. Iveta Sokolová, jejíž stanovisko ze dne 12. 11. 2021 MMR obdrželo od Sdružení pohřebnictví v ČR, z. s.: „Tedy ústavně konformní aplikací závazných ustanovení § 4 odst. (4) a násl. zákona 256/2001 Sb. lze dle mého názoru dospět jedině k závěru, že pokud dojde k úmrtí ve zdravotnickém nebo sociálním zařízení, a
současně tomuto zařízení nevznikne jiná konkrétně zákonem určená povinnost nakládání s lidskými pozůstatky, tak tomuto zařízení vždy vzniká povinnost k uložení těla a nesení nákladů na uložení těla po dobu 48 hodin od úmrtí a tato povinnost trvá dokud neuplyne 48 hodin od úmrtí, pokud neskončí z důvodu dřívější doby zajištění pohřbení oprávněnou osobou.“
4. Jak máme postupovat při přepravě lidských pozůstatků do států, které neratifikovaly mezinárodní dohody o repatriaci?
Na základě jednání mezi Ministerstvem pro místní rozvoj, Ministerstvem zahraničních věcí a Ministerstvem zdravotnictví, které se uskutečnilo dne 11. června 2018, doporučujeme provozovatelům pohřebních služeb postupovat při žádosti o repatriaci podle ustanovení § 9 odst. 3 zákona o pohřebnictví, který upravuje mezinárodní převozy lidských pozůstatků do nečlenských zemí berlínského ujednání a štrasburské dohody, takto:
- Provozovatel pohřební služby požádá příslušnou krajskou hygienickou stanici o vydání potvrzení o tom, že proti přepravě ze zdravotního hlediska není námitek, zejména že osoba, která má být přepravována, nebyla v době úmrtí nakažena nebezpečnou nemocí.
- Provozovatel pohřební služby požádá zastupitelský úřad (velvyslanectví, konzulát) cílové země v České republice o souhlas s převozem.
Poznámky:
- Ministerstvo zahraničních věcí neusměrňuje činnost cizích zastupitelských úřadů. Nápomoc provozovateli pohřební služby nabízí pouze v případě, kdy cílová země nemá v České republice diplomatické zastoupení, a to ani prostřednictvím zastupitelského úřadu jiné země.
- Průvodní list zemřelého vydává krajská hygienická stanice pouze v případech, kdy osoba požádá o repatriaci lidských pozůstatků v České republice do členské země ujednání či dohody.
- Doložení dalších podkladů ukládá provozovateli pohřební služby v závislosti na druhu přepravy letecký a železniční řád.
5. Hodlám v pohřebnictví podnikat, kde prosím získám diplomy pro koncesi k provozování pohřební služby?
Pro provozování koncesované živnosti pohřební služby je nejprve nutné získat dva diplomy o úspěšném absolvování státních zkoušek, které se předloží živnostenskému úřadu.
Tyto zkoušky –
Sjednavatel pohřbení a
Pracovník pro úpravu a přepravu lidských pozůstatků lze získat na
škole ve Světlé nad Sázavou.
Dle domluvy s Ing. Lenkou Pinkasovou, zástupcem ředitele školy pro teoretické vyučování, lze obě zkoušky zvládnout v počtu až pěti kandidátů, čímž se snižuje jejich cena, která se v případě jednoho účastníka pohybuje kolem 15.000 Kč za zkoušku. Pokud si účastník nevěří nebo obsah zkoušky v celém rozsahu neovládá, nabízíme krátké přípravné kurzy s nácviky zkoušky. Ty budou v rozsahu jednoho nebo dvou dnů.
Rekvalifikační kurzy, které škola nabízela do roku 2017, již nejsou podle nové legislativy pro živnostenský úřad směrodatné. Státní zkoušky ověřující nejen teoretické znalosti, ale i praktické dovednosti podnikatelů, jsou jediným zákonným prostředkem k získání koncesované listiny provozovatele pohřební služby.
6. Jak to, že pohřební služby provádějí převozy na pitvu a z pitvy částečně zadarmo?
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, neumožňuje, aby součástí hrazené služby byly i náklady na přejezd vozidla určeného k převozu lidských pozůstatků po pozemních komunikacích bez lidských pozůstatků (zemřelého pojištěnce). Toto nařízení se vztahuje i na cesty z místa pitvy do místa, kde k úmrtí došlo, nebo z místa, kde osoba zemřela, na místo pitvy. Tato skutečnost má ekonomické dopady především na ty provozovatele pohřebních služeb, kteří soustavně zajišťují převozy lidských pozůstatků k pitvě a z pitvy. Jejich vozidlo bez lidských pozůstatků přejíždí z místa pitvy a k pitvě na náklad provozovatele pohřební služby, protože tyto nevytížené kilometry nejsou doposud hrazenou službou podle citovaného zákona.
Pitva zemřelého pojištěnce včetně dopravy je v souladu s § 13 odst. 2 písm. h) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, službou hrazenou ze zdravotního pojištění. Jak vyplývá z § 39 zákona o veřejném zdravotním pojištění, je hrazenou službou i přeprava k pitvě a přeprava z pitvy do místa, kde k úmrtí došlo, popřípadě do místa pohřbu, je-li toto místo stejně vzdálené nebo bližší než místo, kde osoba zemřela. Dle § 17 odst. 7 písm. e) zákona o veřejném zdravotním pojištění příslušná zdravotní pojišťovna uhradí přepravu těla zemřelého pojištěnce k pitvě a z pitvy vždy na základě předloženého účtu v souladu s prováděcím právním předpisem a cenovým předpisem osobám oprávněným přepravovat lidské pozůstatky.
V sazbě za jeden km je zahrnuto:
1. příjem požadavku
2. zpracování a třídění informací
3. zadání realizace posádce vozidla
4. jízda k pacientovi a k zemřelému při převozu na pitvu a z pitvy
5. odborné naložení pacienta a jeho převoz do zdravotnického zařízení, popřípadě do místa určení
6. odborný dohled a nezbytná péče v průběhu převozu
7. průběžná komunikace s dispečinkem
8. předání pacienta ve zdravotnickém zařízení, popřípadě v místě bydliště nebo v místě určení
9. návrat na stanoviště
10. úklid, desinfekce a příprava vozidla.
MMR bude v rámci vnějšího připomínkového řízení požadovat po Ministerstvu zdravotnictví změnu zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění.
7. Potíže se zdravotnickými transporty prostřednictvím pohřební služby nastávají, pokud zemřelý nebyl pojištěn u žádné zdravotní pojišťovny. Budeme mít takový převoz uhrazený?
Na tuto otázku nelze podat obecně platnou odpověď, protože bude vždy záležet na konkrétní situaci dané osoby. Vztah pojišťovny a pohřební služby je vztahem soukromoprávním a věcně příslušným orgánem k řešení sporů je civilní soud. Pojišťovna uhradí provozovateli účelně vynaložené náklady na přepravu zemřelých v souladu s platným zněním zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a vyhlášky MZ ČR č. 134/1998 Sb., kterou se vydává Seznam výkonů s bodovými hodnotami (kód 50 - Převoz na pitvu a z pitvy), s pevnou sazbou na jeden ujetý kilometr. Jízda nevytíženého vozidla bez zemřelého se nevykazuje. Pojišťovna na žádost provozovatele pohřební služby bez zbytečného prodlení dohledá příslušnost pojištěnce k pojišťovně v případech, kdy není dostupný průkaz pojištěnce a jsou dostupné jeho osobní údaje. V případě osoby neznámé totožnosti nebude možné, aby byla její přeprava uhrazena z veřejného zdravotního pojištění, neboť není zřejmé, zda se jedná o osobu účastnou v systému zdravotního pojištění, a v případě, že ano, ke které zdravotní pojišťovně příslušela. V této otázce bude MMR dotazovat některou z velkých zdravotních pojišťoven, např. VZP.
U soudních a anatomických pitev určuje osobu povinnou k úhradě přepravy zemřelého ustanovení § 88 odst. 5, 6 zák. č. 372/2011 Sb., zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách). U nepojištěného cizího státního příslušníka je nejdříve nutné vyřešit otázku, jaké právní předpisy se na případ konkrétní osoby vztahují. Jedná-li se skutečně o osobu, která podléhá právním předpisům v oblasti sociálního zabezpečení jiného členského státu EU (EHP, Švýcarska), mělo by se na převoz takového pojištěnce hledět jako na nezbytnou péči, neboť ta se poskytuje stejně, jako by se jednalo o českého pojištěnce. Jelikož navíc platí zásada stejného zacházení, je třeba mít na zřeteli, že byla-li by stejná péče hrazena českému pojištěnci, musí být hrazena i zahraničnímu pojištěnci ze zemí EU. Náklady by tedy měla výpomocně převzít zvolená česká zdravotní pojišťovna a následně je přeúčtovat kompetentní instituci zdravotního pojištění v zahraničí. Jedná se o názor MMR a Ministerstva zdravotnictví v rovině samozřejmě čistě teoretické. Konkrétní převozy musí řešit provozovatel pohřební služby s objednavatelem převozu. Převozy na pitvu a z pitvy smí zajistit sám poskytovatel zdravotní služby – viz § 8 odst. 4 zákona o pohřebnictví (PohřZ).
8. Obce nevědí, co mají požadovat po pohřební službě v případě pohřbu do země/hrobky. Existuje pro obce nějaká metodika?
Obce jako provozovatelé pohřebišť musejí vědět, co mají požadovat po pohřební službě v případě pohřbu do země/hrobky. Postupují shodně jako provozovatelé krematorií, jen s tím rozdílem, že namísto obsluhy kremačního zařízení zaměstnávají nebo zajišťují hrobníka. Zákon o pohřebnictví je v této věci zcela jasný a od počátku (od roku 2002) neměnný. Bez souhlasu odpovědné osoby provozovatele nelze tělo zemřelého zpopelnit ani pohřbít do země. Obce mohou využívat služeb provozovatele pohřební služby, který nabízí komplexní služby a zprostředkuje obci uzavření smlouvy o dílo s kvalifikovaným hrobníkem.
Podle zákona o pohřebnictví provozování veřejného pohřebiště zajišťuje provozovatel zpravidla prostřednictvím jiné právnické nebo podnikající fyzické osoby – podřízené organizace či smluvní pohřební služby. Provozovatel pohřební služby jako koncesovaný živnostník, který se pohřbíváním živí, má umět v případě nejasností zaměstnanci obecního či městského úřadu poradit. V případě sporu je možné požádat o stanovisko krajský úřad. Na internetových stránkách krajů a MMR lze najít metodiku k provozování pohřebišť, na stránkách MMR jak v aktualitách, tak i v často kladených dotazech.
9. Pohřební služba má správci hřbitova předat identifikaci zemřelého, jak tuto povinnost splnit, když na malém úřadu není nikdo přítomen? Jaké náležitosti má obsahovat doklad o pohřbení?
Není-li na malém úřadě nikdo přítomen, nelze zemřelého pohřbít do země. Proto provozovatel pohřební služby, který vypravitelům nabízí služby komplexní, neuzavírá s vypravitelem smlouvu o dílo, ale smlouvu příkazního typu (není odpovědný za uskutečnění pohřbení do země na hřbitově nebo za žeh v krematoriu). Advokát také při zastupování klienta během soudní pře neví, jaký bude výsledek (rozsudek soudu) - proto uzavírá s klientem smlouvu příkazní, nikoli o dílo.
Doklad o pohřbení má obsahovat stejné údaje jako doklad o zpopelnění s tím rozdílem, že namísto čísla žehu uvede provozovatel pohřebiště číslo hrobového místa. Zpravidla stačí výpis ze hřbitovní knihy.
10. Evidenční kniha pohřební služby – v roce 2018, kdy je téměř veškerá evidence vedena elektronicky, je požadavek na fyzicky vázanou knihu nesmyslný. Nedává smysl zapisovat údaje fyzicky a současně i elektronicky.
Zákon o pohřebnictví nenutí podnikatele vést elektronickou evidenci zemřelých, spisovou službu a správu dokumentů s tím spojenou. Pokud je evidenční systém veden pouze elektronicky, pak je nutné jej jednou za čas vytisknout a svázat, což je mimo jiné ta nejlepší ochrana proti kybernetickým útokům. Volba každodenní formy evidenčního systému je na podnikateli, v každém případě však musí jít o systém kvalitní a uživatelsky vstřícný. Efektivní evidenční systém by měl být přehledný a jednoduchý.
Evidence o zacházení se zemřelými ve svázaných knihách je pro stát naprosto klíčová a prioritní. Písemně ve vázaných knihách s očíslovanými listy se vede také evidence o zacházení, dovozu a vývozu návykových látek a přípravků s jejich obsahem (srov. vyhlášku č. 123/2006 Sb.). Podrobnost zvolené evidence se odvíjí od rozsahu a složitosti podnikatelské činnosti. Nejen zákon o pohřebnictví nebo zákon o matrikách, ale i živnostenský zákon ukládá v některých případech povinnost doložit fyzické dokumenty, zejména odbornou způsobilost pro koncesi. Elektronické doklady předložené podnikatelem nemusejí být dostatečné, takže živnostenský úřad vyzývá k doplnění potřebných náležitostí v písemné formě.
11. Co vše má být předmětem archivace, jak se má evidenční kniha zachovávat? Mělo by být přesně vymezeno.
Ano, tyto náležitosti by měly být kodifikovány – a to v provozním řádě pohřební služby. Po konzultaci s Kanceláří veřejného ochránce práva a s KHS doporučuje MMR provozovatelům pohřební služby uložit svázané pohřební knihy po celou existenci firmy ve spisovně, popřípadě je archivovat ve státním oblastním archivu v nejbližším krajském městě.
12. Podle platné legislativy nemohou mít pohřební služby chladicí zařízení umístěné v nemocnici. Nemocnice, která nemá chladicí zařízení, uloží tělo zemřelého ve smluvní pohřební službě. Ale jiná pohřební služba odveze tělo i s občanským průkazem a úmrtním listem. Co dělat v těchto případech, které ze služeb náleží příslušná platba?
Domovy pro seniory ani nemocnice nemají zákonnou povinnost mít chladicí zařízení ve svých prostorách či areálech, a to historicky od poloviny 20. století. Pohřební služby také nemusejí mít chladicí zařízení ve svých prostorách či areálech. Nemocnice má povinnost zaplatit smluvnímu provozovateli pohřební služby uložení těla zemřelého po dobu 48 hodin (od úmrtí nebo od pitvy). Pozůstalí (vypravitelé pohřbu) požadující pohřeb od jiné pohřební služby než od té, která má smlouvu s nemocnicí nebo domovem pro seniory o užívání chladicího zařízení, mají právo požadovat po poskytovateli zdravotní nebo sociální služby předložení ceníku obsahující cenu za každou hodinu přechodného uložení těla zemřelého po ukončení zákonné bezplatné lhůty.
13. Mohou provozovatelé pohřebních služeb na základě žádosti vypravitele pohřbu vystavit při smutečním obřadu v kostele, v obřadní síni nebo v místnosti pro výstav (viewing room) tělo zemřelého v otevřené rakvi nekonzervované i po uplynutí jednoho týdne od úmrtí, tj. v rozporu § 4 odst. 1 písm. c) zákona o pohřebnictví?
Ministerstvo pro místní rozvoj a zástupci zájmových sdružení v pohřebnictví se ve společném metodickém doporučení shodují na výkladu § 4 odst. 1 písm. c) zákona o pohřebnictví, který zní:
„S lidskými pozůstatky a s lidskými ostatky musí být zacházeno důstojně a tak, aby nedošlo k ohrožení veřejného zdraví nebo veřejného pořádku; z těchto důvodů je zakázáno vystavovat lidské pozůstatky před pohřbením, s výjimkou nekonzervovaného těla zemřelého, které může být vystaveno v otevřené rakvi do 1 týdne od úmrtí.“
takto:
Provozovatelé pohřebních služeb mohou vystavit nekonzervované tělo zemřelého v rámci smutečního obřadu v kostele, v obřadní síni nebo v místnosti pro výstav (viewing room) do tří týdnů od úmrtí pouze v uzavřené rakvi (např. se skleněným víkem) a je-li k tomuto vystavení po zákonné lhůtě tělo zemřelého způsobilé. O způsobilosti těla zemřelého k vystavení do tří týdnů od úmrtí rozhoduje lékař.
V souladu s čl. 7.2.4.4 „Místnost pro výstav“ ČSN EN 15017/2019, nazvané „Služby v pohřebnictví“, musejí být během takového výstavu zachovány přísné hygienické podmínky. Pro pozůstalé mají být zajištěna vhodná místa k sezení. Místnosti pro vystavení mají být větratelné a/nebo klimatizované. Místnosti pro vystavení mají být přiměřeně zvukotěsné. Mají být zajištěny vhodné prostředky pro komunikaci se zaměstnanci pohřební služby.
14. Podle zákona o pohřebnictví je provozovatel pohřební služby povinen vést evidenci o zacházení s lidskými pozůstatky a lidskými ostatky, do níž zaznamenává zákonem stanovené položky (např. jméno a příjmení zemřelého, místo a datum narození, je-li známo, místo a datum úmrtí, je-li známo). Můžete mi prosím sdělit, jak dlouho je nutné tyto dokumenty ukládat – archivovat?
Zákon o pohřebnictví nestanovuje dobu, po kterou má provozovatel pohřební služby evidenci o zacházení s lidskými pozůstatky a lidskými ostatky uchovávat. Každá pohřební služba si proto může stanovit skartační lhůtu sama. Doporučujeme ji odvodit od doby tlecí, tj. minimálně na 10 let, a to i v případě pohřbu žehem. Tento údaj pak je vhodné zanést do řádu pohřební služby.
Obdobná je praxe i u hřbitovních knih. Ty bývají nabízeny ke skartačnímu řízení až po zrušení pohřebiště, tj. v souladu s § 24 zákona o pohřebnictví, minimálně 10 let po vydání rozhodnutí územně příslušného krajského úřadu o zrušení pohřebiště. Více naleznete v publikaci
Pohřeb a pohřebiště na str. 8).
15. Potřebuji jako provozovatel pohřební služby mít také řád pro nakládání s nebezpečným odpadem?
Určitý odpad z provozu pohřební služby vykazuje stejné vlastnosti a rizika jako odpad ze zdravotní péče. Vyžaduje proto i shodné nakládání. Jedná se například o odpady kontaminované lidskou krví, sekrety nebo výkaly (použité vaky na zemřelé, obvazový materiál, jednorázové holicí strojky, hřebeny, ochranné pomůcky zaměstnanců apod.).
Jestliže ve stávajícím řádu pro provozování pohřební služby nemáte zahrnuto, kterak postupujete při sběru tohoto nebezpečného odpadu, je nutné příslušný text doplnit formou dodatku v podobě Pokynů pro nakládání s odpady. Dokument odpovídá požadavkům § 89 odst. 1 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů, a je v souladu s přílohou č. 48 vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady.
Ministerstvo pro místní rozvoj nyní se souhlasem jedné z územních poboček Krajské hygienické stanice Plzeňského kraje zveřejňuje v anonymizované podobě
dodatek k řádu, který může sloužit jako vzor pro jiná pracoviště „hygien“ a provozovatele pohřebních služeb.
Inspiraci pro případné úpravy či doplnění lze čerpat také ze
vzoru Pokynů pro nakládání s odpady ze zdravotní péče, které zájemcům na svých webových stránkách nabízí Krajská hygienická stanice Olomouckého kraje.
16. Jsem matrikářkou obecního úřadu. Ještě i v roce 2023 se nezřídka setkávám s případy, kdy pohřební služba vybírá peníze od vypravitele pohřbu za vyřízení úmrtního listu pohřbívanému, aniž by cokoli prakticky pro pozůstalou rodinu zařídila. Pohřební služba navíc leckdy přikládá doklady, které já však k zápisu úmrtí nepotřebuji. Dále v případech úmrtí občana ČR nadbytečně přikládá občanský průkaz zesnulého. Uvítala bych, pokud by pohřební služby zasílaly na matriční úřad pouze sdělení o vypraviteli pohřbu (údaj o osobě, která pohřeb sjednala) výhradně datovou schránkou. Odkazuji se na zákon o matrikách a informace portálu gov.cz
https://pruvodce.gov.cz/umrti
https://gov.cz/informace/INF-8
Postupuji prosím správně v souladu se zákonem o pohřebnictví?
Zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, neukládá provozovateli pohřební služby zajišťující pohřbení konkrétního zemřelého povinnost cokoli po tomto zůstaviteli zaslat na matriční úřad. Některé pohřební služby zřejmě jen chtějí napomoci pozůstalým s něčím, co si mohou zařídit sami a bezúplatně.
Od provozovatele pohřební služby nejste povinna za matriční úřad jakýkoli dokument převzít, nevhodné kopie dokumentů po zemřelém musíte skartovat, originály pohřební službě vrátit; provozovatele pohřební služby poučit.
V současnosti po přijetí zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, již matriční úřady občanské průkazy zemřelých nevybírají. V souladu s § 38 odst. 2 tohoto zákona každý, kdo má v držení občanský průkaz vydaný osobě, která zemřela a který není úředně znehodnocen, je povinen jej neprodleně odevzdat pověřenému úřadu nebo pověřenému zastupitelskému úřadu. Příslušnými správními orgány pro odevzdání tohoto dokladu jsou tedy obecní úřady obce s rozšířenou působností a v Praze úřad městské části určený Statutem hlavního města Prahy.
Občanský průkaz po zemřelém mohou odnést na tyto úřady sami pozůstalí, zákon o pohřebnictví tuto povinnost pohřebním službám neukládá.
Matrikám musí být dodána příslušná část listu o prohlídce zemřelého, kterou na matriku ovšem zasílá výhradně lékař prohlížející tělo zemřelého, nikoli pohřební služba. Pro případné ověřování údajů, které při své práci potřebuje matriční úřad, slouží registr obyvatel (ROB) a Agendový informační systém evidence obyvatel nebo cizinců (AISEO, AISEC).
Ohledně informací o vypraviteli pohřbu se musí matriční úřad domluvit alespoň s místní pohřební službou. Někde je zavedený zvyk, že pohřební služba bezúplatně na matriku zasílá datovou schránkou tzv. průvodku, kde je uvedeno jméno zemřelého, datum a místo pohřbu a jméno a adresa vypravitele včetně jeho telefonu.
Často to však může být pohřební služba vám zcela neznámá, z jiných částí republiky či dokonce ze zahraničí, která pohřeb pro vypravitele zajistila. Zpravidla tyto pohřební služby vámi nepoučené vám zasílají v neoznačené obálce nepodepsané dokumenty, což by se stávat nemělo.
Proto je skutečně lepší vyčkat, až Vám vypravitele pohřbu nahlásí sama rodina, ideálně vybídnuta k tomu provozovatelem pohřební služby.
Matričním úřadům při případných pochybnostech doporučujeme vyžádat si od fyzické osoby (nahlašovatele) kopii smlouvy či objednávky o zajištění pohřbu, která obsahuje údaje o osobě, která pohřeb sjednala. Zdůrazňujeme, že samotná faktura pohřební služby nedokládá vypravitele pohřbu.
17. Vypravitel pohřbu při jeho sjednání uvedl, že nesouhlasí s tím, aby byly zemřelému při úpravě těla uzavřeny tělní otvory, zároveň nám zakázal zemřelého umýt mýdlem. Pokud mu vyhovíme, porušíme zákon o pohřebnictví?
Zákon o pohřebnictví nenařizuje při úpravě těla zemřelého uzavírání tělních otvorů. Dokonce se tímto pojmem vůbec nezabývá. Přání vypravitele pohřbu můžete bez obav vyhovět.
Zákon o pohřebnictví v rámci péče o zemřelého nestanoví povinnost tělo umývat mýdlem nebo na očistu použít dezinfekční prostředek. Minimalizuje tak nebezpečí porušení tělesné integrity člověka. Úprava těla zemřelého by měla být prováděna šetrně a s pietou. Proto je nutné zaměřit se jen na nejnutnější úpravy. Přirozené či umělé tělní otvory nelze bez povolení rodiny ucpávat ani zašívat. Problém s následky možného úniku sekretů z těla lze vyřešit použitím jednorázových absorpčních plen pro dospělé. Katétry a drény se neodstraňují, je třeba je řádně zafixovat v původní poloze leukoplastí.
Pravdou je, že pojem uzavření tělesných otvorů zmiňuje norma ČSN EN 15017 (763500) Služby v pohřebnictví – Požadavky. V bodě 9.2.1 Prvotní úkony pod písmenem e) uvádí, že počáteční péče o zemřelého musí zahrnovat: „uzavření tělesných otvorů, je-li to dovoleno…“
Je nutné mít na zřeteli, že české technické normy nejsou právně závazné. Při nakládání s tělem zemřelého se jimi řídit nemusíte. Znění norem však lze využít například při uzavření smlouvy o vypravení pohřbu, kde se můžete zcela držet jejich textu, nebo můžete některé jejich parametry změnit, či je zcela pominout. Bez kodifikace povinnosti uzavření tělních otvorů ve smlouvě je tato úprava zakázána. Pokud ji tedy pohřební služba provede bez souhlasu vypravitele, lze tuto činnost považovat za přestupek dle § 7 odst. 1 písm. d) zákona o pohřebnictví.
V případě tzv. sociálních pohřbů nelze uzavření tělních otvorů provádět, jelikož vyhláška č. 277/2017 Sb., o postupu obce při zajištění slušného pohřbení, příkaz k jeho realizaci neobsahuje. Je-li přesto zákrok proveden, Ministerstvo pro místní rozvoj jej obci neproplatí, jelikož nejde o účelně vynaložený náklad.
18. Existuje nějaké ustanovení o tom, že by i duchovní, který vykoná pohřeb (není-li vypravitelem pohřbu), měl v rámci farních písemností uchovávat list o prohlídce zemřelého? Některé pohřební služby jeho kopii v případě, že se pohřeb koná mimo obřadní síň, duchovním předávají.
Zákon o pohřebnictví v žádném svém ustanovení neukládá povinnost pohřební službě v rámci sjednaného pohřbu s obřadem církevního rozloučení předávat list o prohlídce zemřelého duchovnímu, který je pověřen k vykonání církevního obřadu. Uvedený postup předávávání kopie faráři je patrně reliktní záležitost doby do roku kolem 1950, kdy církve pohřebiště ještě provozovaly, a tudíž uvedené údaje na listě pak zanesly do evidenční knihy pohřebiště. List o prohlídce zemřelého je posledních 23 let důležitý pouze pro pozůstalou rodinu, matriky, provozovatele pohřebních služeb, krematorií a veřejných pohřebišť. Musejí se podle něj řídit a dokládají jím identifikaci lidských pozůstatků při jejich předání krematoriu či pohřebišti (viz např. ustanovení § 7 odst. 1 písm. e) a g), § 7 odst. 2 písm. a), § 22 odst. 2). Obecně platí, že tento list po vyplnění lékařem musí neustále doprovázet lidské pozůstatky až do jejich pohřbení.
19. Jako provozovatelé pohřební služby zamýšlíme vybudovat objekt s chladicím a mrazicím zařízením. V budově chceme zřídit i prostory, v nichž by se pozůstalí mohli pietně rozloučit se svými zesnulými. Lze tuto stavbu umístit v rámci zástavby, ve které jsou v přímém sousedství, bez odstínění, oddělení zahradou a dalšími pozemky, rodinné domy?
Domníváme se, že objekt s chladicím a mrazicím zařízením a se zázemím pro pietní rozloučení se zesnulými lze považovat za stavbu občanské vybavenosti poskytující služby. Tato služba bude (s výjimkou velkých měst) zcela jistě sloužit celé obci a možná i jejímu okolí. V případě velkých měst si myslíme, že by se jednalo o službu, pro niž by bylo nutné vymezovat plochu nadmístního významu ve smyslu § 2 odst. 1 stavebního zákona.
Jisté je, že v současné době (v roce 2023) převážná většina územních plánů s tímto typem služby nepočítá. Při posuzování vhodnosti konkrétního záměru bude třeba vzít v úvahu různé faktory (např. existence nemocnice, LDN či domova pro seniory v obci, jejich kapacita i počet chladicích boxů). Pochopitelně je nutné také posoudit hlukovou zátěž z chlazení zejména v nočních hodinách, kdy se rodinné domy v okolí chladí otevřenými okny, způsob odvodu tepla z chladicích agregátů, velikost objektu, četnost dopravy atd. a to i s ohledem na případné pandemie, kdy při té poslední byla velká poptávka po této službě.
Doporučujeme tento typ služby vymezit samostatně jako plochu občanské vybavenosti, protože potřebnost takovéto činnosti je srovnatelná například s lékařskou ordinací.
20. Mohu coby provozovatel pohřební služby ukládat těla zemřelých do chladicího a následně mrazicího zařízení jen ve spodní části rakve z důvodu šetření místa, a tím i provozních nákladů? Dále prosím o odpověď, zda zákonem o pohřebnictví daná teplota při chlazení se měří na těle zemřelého nebo v prostorách chladicího zařízení.
Ustanovení zákona o pohřebnictví hovoří o způsobu uložení těl zemřelých v chladicích a mrazicích zařízeních pohřební služby zcela jednoznačně. Podle § 7 odst. 1 písm. a) je provozovatel pohřební služby povinen k ukládání lidských pozůstatků do pohřbení v těchto prostorách používat rakve. V souladu s písmenem f) téhož odstavce a paragrafu musí ukládat lidské pozůstatky do pohřbení pouze v rakvi nebo v jiné obdobné schránce. Pokud provozovatel pohřební služby tímto zákonem nařízeným způsobem nekoná a tělo zemřelého uloží do chladicího či mrazicího zařízení pouze ve spodní části rakve, dopustí se přestupku, který šetří Ministerstvo pro místní rozvoj.
K ukládání lidských pozůstatků musí provozovatel pohřební služby použít celou rakev, nikoli pouze její spodní díl. Tuto skutečnost potvrdilo Ministerstvo pro místní rozvoj svým rozhodnutím o přestupku č. j. MMR-60874/2023-31 ze dne 27. září 2023. Účastník řízení namítl, že jím uchovávaná těla zemřelých byla v chladicím zařízení přechovávána pouze v dolní (spodní) části jiné obdobné schránky, nikoli rakve. Ani to dozorující orgán nepřijal jako legitimní argument. Zákon o pohřebnictví nedefinuje pojem rakev ani pojem jiná obdobná schránka, což v praxi znamená, že je na orgánu dozoru, jak v konkrétním případě rozhodne.
Citujme přímo z výše uvedeného rozhodnutí: „Zákonem o pohřebnictví je nesplnění povinnosti uvedené v § 27 odst. 2 písm. b), ... použít k ukládání lidských pozůstatků do pohřbení rakve...´ definováno jako přestupek. Rakev vždy sestává ze dvou dílů, a to dolního (spodního) dílu a víka, tedy dvou dílů, které spolu dohromady tvoří jeden celek. Použití pouze spodního dílu rakve k uložení lidských pozůstatků do pohřbení v chladicím nebo mrazicím zařízení neodpovídá ani § 7 odst. 1 písm. f), jak se mylně domnívá účastník řízení, neboť tento stanoví, že provozovatel pohřební služby je povinen, ukládat lidské pozůstatky do pohřbení pouze v rakvi nebo v jiné obdobné schránce...´ Spodní díl rakve nelze považovat za Jinou obdobnou schránku. Účastník řízení k uchování lidských pozůstatků nevyužívá ani jiné obdobné schránky, které by byly v souladu se zněním zákona o pohřebnictví. Mezi ně spodní díl rakve nepatří, což dokazuje i účastníkem řízení předložený znalecký posudek, který ve výčtu možných jiných obdobných schránek spodní díl rakve neuvádí. Povinnost stanovená v § 7 odst. 1 písm. a) zákona o pohřebnictví je třeba považovat za obecnou povinnost, kterou je potřeba vždy splnit. Povinnost stanovenou v § 7 odst. 1 písm. f) je třeba považovat za specifické ustanovení k § 7 odst. 1 písm. a). Obě tato ustanovení tak nejsou postavená na roveň, jak se mylně domnívá účastník řízení.“
Další námitky, že police úložných boxů chladicího či mrazicího zařízení jsou pro umístění rakve s tělem nízko nad sebou, neobstojí. Provozovatel pohřební služby má při své činnosti používat takové úložné prostory, které odpovídají zákonným požadavkům. Navíc u mnoha typů úložných boxů lze police výškově přenastavit nebo je prostřednictvím výrobce upravit.
Do márnice má přístup nejen personál provozovatele pohřební služby, ale i jiní provozovatelé nebo např. údržba či úklid. V případě nehody, havárie či živelní pohromy nelze vyloučit, že v márnici budou zasahovat např. členové Hasičského záchranného sboru či Policie ČR apod. Zejména kvůli identifikaci mohou do márnice kdykoli přijít vypravitelé pohřbu a jimi pověřené osoby z pozůstalé rodiny. Pohledům všech těchto osob tak mohou být vystavena nedostatečně zakrytá těla zemřelých. Zemřelí mají „právo“ na intimitu i v márnici. Zákon o pohřebnictví je chrání před bezúčelnými pohledy veřejnosti. To platí i pro chladicí zařízení poskytovatelů zdravotních služeb.
K vaší druhé otázce uvádíme, že teploty, které pro zařízení určené k chlazení a mrazení těl zemřelých stanovuje zákon, se vždy měří v prostorách těchto zařízení, nikoli tedy na těle zemřelého. Mnohem zásadnější je otázka, zda teplotu v chladicím a mrazicím zařízení má provozovatel pohřební služby povinnost sledovat soustavně, a to zejména v době své několikadenní nepřítomnosti. Doporučujeme teplotu sledovat prostřednictvím vzdáleného alarmu či bezdrátové internetové sítě. Nelze totiž připustit, aby se těla zemřelých během víkendů či o vánočních nebo velikonočních svátcích nechladila jen proto, že došlo k nečekanému výpadku dodávky elektrické energie, o němž provozovatel pohřební služby neměl tušení. V případě „vypnutí proudu“ by měl naopak zareagovat ihned a co nejdříve uvést do provozu náhradní zdroj napájení.
21. Může nám coby pohřební službě provozovatel pohřebiště zakázat výkop hrobu, pokud nesouhlasíme s tím, aby na našeho hrobník po celou dobu prací dohlížel správce pohřebiště, který je zároveň také místní hrobník? Provozovatel pohřebiště od nás navíc vyžaduje poplatek za tento dozor.
Provozovatel pohřebiště je podle zákona o pohřebnictví povinen umožnit pohřební službě nebo vypraviteli pohřbu pohřbení nebo uložení lidských ostatků na hřbitově. Nikoli však bezpodmínečně. Zakáže-li provozovatel pohřebiště svým odůvodněným rozhodnutím vykopat hrob a uložit do něj tělo zemřelého, a pohřební služba přesto tento akt vykoná, zákon o pohřebnictví sice poruší, ale nedopustí se přestupku podle uvedeného zákona (ustanovení § 27 odst. 2 písm. f] nelze v tomto případě použít). Provozovatele pohřební služby však lze sankcionovat podle řádu pohřebiště za předpokladu, že je v něm uvedeno, za jakých podmínek je možné pohřeb do země zakázat, a tyto podmínky provozovatel nesplnil.
Zákon o pohřebnictví stanoví, že provozovatel pohřebiště má nárok na úhradu přiměřených nákladů za poskytnuté služby související s pohřbením do země. Tyto služby musejí být v řádu pohřebiště uvedeny a poplatek za dozor by měl být uveden v ceníku provozovatele pohřebiště. Požadavek na zaplacení odborného a bezpečnostního dozoru je proto ve vámi popsaném případě oprávněný.
Na závěr nabízíme srovnání: Dokážete si představit, že totéž by pohřební služba provedla provozovateli krematoria, vnikla do jeho prostor a tam tělo zemřelého přes jeho zákaz pohřbila žehem bez dozoru obsluhy kremační pece? Veřejný pořádek musí být zachován jak v krematoriu, tak i na hřbitově (viz Časté dotazy, provozování pohřebišť,
otázka č. 26).
22. Vyplývá ze zákona o pohřebnictví povinnost, že zaměstnanci pohřebních služeb musejí absolvovat nějaký odborný kurz, případně zkoušku, se zaměřením na obor, v němž působí?
Na zaměstnance pohřebních služeb se žádné zákonem o pohřebnictví dané nařízení související s povinností absolvovat odborný kurz, či složit zkoušku, nevztahuje. Za kvalitu jimi odvedené práce i jejich chování vůči klientům odpovídá vždy provozovatel pohřební služby, to je v případě společnosti s ručením omezeným jeho statutární orgán. Ten je odpovědný i za případné možné přestupky, které odhalí některý z kontrolních orgánů. Na jeho rozhodnutí také záleží, zda protiprávní jednání svého zaměstnance bude nějakým způsobem sankcionovat – např. při udělení pokuty tuto částku na něm vymáhat.
23. Musí mít provozovatel pohřební služby k dispozici chladicí a mrazicí zařízení pro přechodné ukládání těl zemřelých vždy pod kontrolou tak, aby jeho případná porucha nebo výpadek elektrického proudu byly bez zbytečného odkladu opraveny a zařízení mohlo dál plnit svoji hygienickou a pietní funkci?
Ano, provozovatel pohřební služby musí mít k dispozici chladicí a mrazicí zařízení pro přechodné ukládání těl zemřelých vždy pod kontrolou (dálkovou nebo fyzickou). V roce 2024 byl provozovatel pohřební služby uznán vinným ze spáchání přestupku podle § 27 odst. 2 písm. b) zákona o pohřebnictví, kterého se dopustil tím, že v rozporu s § 7 odst. 1 písm. a) téhož zákona nesplnil povinnost použít k uložení lidských pozůstatků funkční chladicí zařízení. Přizvaný soudní znalec v průběhu přestupkového řízení konstatoval, že provozovatel pohřební služby nebral zřetel na důsledky nevhodného připojení k elektrickému proudu, zejména na jistič, kdy
„rozběh jednoho zařízení (chladicí jednotky) bylo již na hraně vybavení tohoto jističe“. Dále bylo zařízení připojeno k elektrické síti pomocí čtyř kusů prodlužovacích kabelů a jejich délka byla v rozporu s ČSN 34 0350 (nemá překročit 50 m). Při délce 80 m (taková byla délka připojení jednotek) je možný stav, kdy v případě poruchy by mohlo dojít k nevčasnému vypnutí napájení a
„na kovovém plášti chladicích boxů by se mohlo objevit nebezpečné napětí“. Znalec dále v posudku uvedl, že se
„pozastavuje nad tím, že u chladicích komor nebylo osazeno hlídání výpadku napájení chladicích zařízení ani hlídání nárůstu teploty uvnitř chladicího zařízení s následným hlášením zodpovědné osobě/osobám pomocí SMS apod. Taková zařízení jsou běžně dostupná a jejich cena je v řádu vyšších stovek, případně nižších tisíců korun.“
24. Musí pohřební služba umístit chladicí zařízení ve vhodné místnosti, nebo jej lze postavit kamkoli, třeba do haly, dílny, stodoly, hangáru, garáže, sklepa, suterénu či na dvůr?
Provozovatel pohřební služby je povinen uložit tělo zemřelého do provozovny pohřební služby, do chladicího zařízení umístěného v provozovně, nikoli do prostoru své haly, víceúčelové dílny apod., která není uvedena v řádu pohřební služby schváleném místně příslušnou krajskou hygienickou stanicí. V souladu se zákonem o pohřebnictví nelze objekt haly či její vnitřní prostory považovat za provozovnu pohřební služby.
Tělo zemřelého je provozovatel pohřební služby povinen uložit do chladicího zařízení, které je schopné plnit funkci chladicího nebo mrazicího zařízení ve smyslu § 7 odst. 1 písm. a) zákona o pohřebnictví nepřetržitě.
V roce 2024 byl provozovatel pohřební služby uznán vinným ze spáchání přestupku podle § 27 odst. 2 písm. b) zákona o pohřebnictví, kterého se dopustil tím, že v rozporu s § 7 odst. 1 písm. a) téhož zákona nesplnil povinnost použít k uložení lidských pozůstatků funkční chladicí zařízení. Přizvaný soudní znalec v průběhu přestupkového řízení konstatoval, že provozovatel pohřební služby měl k dispozici
„tři chladicí jednotky umístěny v hale, ovšem tyto neměly vlastní elektroinstalaci. Tato je nahrazena ´soustavou´ prodlužovacích kabelů a je připojena na nedostatečně vybavený elektrický okruh.“
Účelem ustanovení § 7 odst. 1 písm. a) zákona o pohřebnictví není řešit, na jakou teplotu chladicí či mrazicí zařízení provozovatele chladí (viz ustanovení § 7 odst. 1 písm. f) zákona o pohřebnictví), ale zda má provozovatel vůbec k dispozici chladicí zařízení, které je nutné definovat v souladu s ČSN EN 15017/2020 Pohřební služby – Požadavky. Dle čl. 7.2.3.1 uvedené evropské technické normy nesmí celý prostor, komora nebo místnost, ve kterém se chladicí jednotka nachází, působit traumatizujícím dojmem. Dle čl. 7.2.3.4 se musí od chladicího zařízení rozlišit samotná chladicí jednotka pro rakve. Z tohoto také vyplývá, že mít k dispozici chladicí zařízení v souladu se zákonem o pohřebnictví znamená mít k dispozici vhodnou místnost, prostoru nebo komoru se stěnami, stropem, dveřmi a okny, do které se chladicí box umístí.
Ministerstvo pro místní rozvoj posoudí, zda objekt je k pietnímu účelu vyhovující a chladicí box v něm umístěný, zda má řádné elektrické připojení s dálkovým přístupem, viz otázka č. 23.
Předpokladem dodržení § 7 odst. 1 písm. a) zákona o pohřebnictví je v řádu pohřební služby, schváleném místně příslušnou hygienickou stanicí, uvedené fungující, řádně zasíťované chladicí nebo mrazicí zařízení nastavené a zapnuté na předepsanou teplotu, jehož případný výpadek je kontrolován na místě nebo jej lze monitorovat vzdáleně pomocí moderních technologií. Chladicí a mrazicí zařízení musí být dle zákona o pohřebnictví umístěno v provozovně pohřební služby nebo v pronajatých prostorách sloužících k přechodnému uložení těl zemřelých, které jsou rovněž uvedeny ve schváleném řádu pohřební služby.
Zveřejněné odpovědi vyjadřují právní názor Ministerstva pro místní rozvoj a nelze je považovat za výklad zákona.