6. 2. 2023
Díky financím z evropských fondů v rámci dotačního programu IROP mohly nemocnice zkvalitnit zdravotní služby v regionech a pořídit si často nákladné zdravotnické vybavení. Směřování dotačních prostředků včetně těch dodatečně navýšených ve prospěch návazné péče se ukázalo jako správné rozhodnutí, které řadě nemocnic pomohlo zvládat pandemickou krizi. Naprostá většina poskytnutých prostředků v prověřovaných projektech byla podle kontrolorů NKÚ čerpána účelně a hospodárně. Rizik jsme si vědomi a proto neustále zlepšujeme kontrolní systém u projektů tak, aby nedocházelo k jejich zneužívání a to v úzké spolupráci se všemi aktéry implementace včetně NKÚ.
Programové období 2014–2020 bylo v oblasti podpory zdravotní péče zaměřeno primárně na podporu nemocnic, které jsou součástí národních sítí specializovaných pracovišť (onkogynekologie a perinatologie) a dále na podporu návazné zdravotní péče v jednotlivých regionech.
V oblasti superspecializované péče je stanovena síť specializovaných pracovišť/nemocnic, která je dána Věstníkem a určuje ji Ministerstvo zdravotnictví. Tato síť stanovuje regionální potřebnost a tím i místo, kam budou směřovat dotační prostředky. V oblasti návazné péče musí projekty plnit všechna kritéria daná Koncepcí návazné péče vydané Ministerstvem zdravotnictví. To u všech projektů došlo k závěru, že kritéria splnila. Řídící orgán IROP jako administrátor dotací vychází při přípravě parametrů z odborných podkladů gesčně příslušných resortů a nejinak je tomu v případě stanovení cílů podpory.
Díky dotacím z IROP si nemocnice v celé ČR mohly zakoupit nebo obnovit i třeba obyčejné vybavení do nemocničních pokojů. NKÚ nezjistil žádné neoprávněné čerpání podpory nebo porušení pravidel pro zadávání veřejných zakázek. Prostřednictvím přístrojové komise, ve které jsou zástupci Ministerstva zdravotnictví, zdravotních pojišťoven a dalších expertů, byly ke všem pořizovaným přístrojům nad 5 milionů korun vydávána kladná či zamítavá stanoviska k jejich pořízení či obnově. Účelem této komise je posoudit účelnost a efektivnost pořízení i obnovy pořizovaného přístrojového vybavení. Nemůžeme tedy souhlasit se závěry NKÚ, že nemocnice pořizovaly drahé či nadbytečné vybavení. Naplnění těchto kritérií mnohdy není v oboru zdravotnictví možné exaktně změřit a posoudit. Toto posuzování navíc nelze zajistit na úrovni ŘO IROP.
Regionální podpora nemocnic byla do jisté míry ovlivněna nastavením parametrů Koncepce návazné péče a mohlo tak dojít k tomu, že do některých nemocnic a krajů směřovala vyšší podpora. ŘO IROP ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví proto nastavil parametry programového období 2021-2027 tak, aby všechny projekty plnily kritéria dostupnosti a kvality a dotační prostředky směřovaly více regionálně. Tedy tam, kde péče dosud poskytována není, nikoliv plošně do všech krajů.
NKÚ upozornil na problematiku nedosažení cíle podpory respektive programového indikátoru v podobě nesnížení počtu akutních lůžek návazné zdravotní péče. Při nastavení indikátoru se předpokládalo, že budou nemocnice s ohledem na stárnutí obyvatel racionalizovat lůžkový fond – tj. snižovat počet akutních lůžek a zvyšovat naopak lůžka následná a dlouhodobá. Žádná nemocnice však akutní superspecializovaná lůžka nesnížila, naopak docházelo k jejich nárůstu. Tento trend nemohl ŘO IROP nijak ovlivnit. Změnit v průběhu programového období metodiku sledování bylo kvůli různým fázím realizace projektů v podstatě nemožné.