Finální verzi najdete zde.
Metodické doporučení bylo zpracováno na základě připomínek k poměrně specifickému předmětu veřejných zakázek – problematice rekonstrukcí památek a služeb s tím spojených. Připomínky směřovaly k problematice vztahu dodavatelů a jejich poddodavatelů s tím, že zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (zákon, zákon o zadávání veřejných zakázek) neumí tyto vztahy řešit, poddodavatelé jsou často ve velmi složitých situacích jak ve vztahu k dodavateli, který je platí, tak ve vztahu k řádnému výkonu svých prací nebo služeb, a zároveň investor, tedy zadavatel veřejné zakázky nemá moc možností, jak tyto vztahy ovlivnit, což má často ve výsledku dopad na výslednou kvalitu plnění veřejné zakázky.
Metodické doporučení by tedy mělo ukázat zadavatelům možnosti, které zákon umožňuje, za jakých podmínek a kdy je vhodné využít např. možnosti výhrady budoucích změn v průběhu plnění veřejné zakázky, že je možné veřejné zakázky zadávat na části podle potřeby veřejné zakázky, že je možné využívat ustanovení o změnách závazků a že také je možné v případě, kde/kdy to je odůvodněné, zadat veřejnou zakázku bez poddodavatelského vztahu přímo dodavateli odborných služeb nebo třeba zajistit řádné platby poddodavatelům tak, aby jejich vysoce odborné služby byly prováděny hlavně v koncentraci na jejich práci a na požadovanou kvalitu výstupu.
Samotné rekonstrukce památek podléhají samozřejmě primárně zákonu č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči a zadavatelé tak musí podmínky a povinnosti vyplývající z tohoto zákona o památkové péči zapracovat do zadávacích dokumentací a smluv v podobě zadávacích podmínek a smluvních ustanovení (a následně musí v průběhu realizace tyto podmínky v součinnosti s orgánem státní památkové péče (OPP) a odbornou organizací státní památkové péče kontrolovat, ověřovat a přejímat výsledky práce dodavatelů, zda jsou práce a služby prováděny v souladu se zákonem o památkové péči), přesto mohou různé postupy a možnosti, vyplývající ze zákona o zadávání veřejných zakázek, mít zásadní dopad na průběh plnění veřejné zakázky a tedy i na samotný výsledek a jeho kvalitu. Právě z důvodu, že řada situací nemá standardizované řešení, způsobů jejich řešení může být více, nelze si automaticky u obdobných situací říci, že pokud bylo jednou nalezeno zákonné řešení, že ho lze vždy v obdobné situaci automaticky opakovaně použít bez posouzení souladu se zákonnými podmínkami.
Kontakt k zasílání připomínek:
Ing. Kateřina Lisá Ph.D.
katerina.lisa@mmr.gov.cz