Vysvětlení níže použitých zkratek najdete zde Zkratky
70. Jak vyplňovat obrazovku Žadatel v případě různých kombinací žadatele/zástupce v různých právních formách?
Níže v dokumentech (na konci této stránky) naleznete v dokumentech Logiku vyplňování obrazovky žadatel, která Vám pomůže se zorientovat při vylpňování této položky v Porátlu stavebníka a osvětlí jednotlivé varianty zastoupení.
69. Podpora pro udělení výjimky ztotožnění (zejména pro zahraniční osoby)
Může nastat situace, kdy je v rámci řízení třeba komunikovat s osobami, které nelze ověřit vůči základním registrům. V takovém případě je třeba využít následující postup.
U příslušného řízení přejděte na záložku Účastníci a klikněte na tlačítko Přidat osobu.
V zobrazeném formuláři vyplňte vztah osoby k řízení a způsob komunikace. V tomto případě datovou schránkou.
Vyberte, zda se jedná o fyzickou, právnickou či fyzickou osobu podnikající. V tomto případě vyberte fyzickou osobu. Vyplňte její jméno a datum narození. Zcela dole zaškrtněte políčko „Nelze ztotožnit”.
Bližší informace k vyplnění dalších náležitostí této osoby naleznete v obecné příručce. V záložce Účastníci je vložena nová osoba, u které není zobrazeno tlačítko Ověřit osobu a v kolonce Datum ztotožnění je uvedeno „Nelze ztotožnit”. Tento stav je však správný.
68. Jak lze v doručovat veřejnou vyhláškou?
V současné době je potřeba postupovat stejně, jako při vyvěšování na úřední desku. Je potřeba dokument poslat do datové schránky svého úřadu a dle interních postupů úřadu vyvěsit na úřední desku.
67. Umí ISSŘ fulltextově vyhledávat?
V současné době fulltextové vyhledávání není možné, na vývoji této funkce se pracuje.
66. Jak máme vést řízení o pasportu staveb v ISSŘ?
V současné době toto řízení (evidence) v ISSŘ není možné, na této možnosti se aktuálně pracuje. Očekváná realizace do konce září 2024.
65. Proč ISSŘ vypravuje mezi úřady většinou interním vypravením, někdy však datovou zprávou?
Mezi úřady, které jsou vedeny v ISSŘ systém vypravuje automaticky interním vypravením v rámci systému. V případě, že adresovaný úřad neměl ve své administraci nastavenou osobu pro příjem dokumentu, není možné vypravit interně a systém automaticky zašle dokument do datové schránky, aby ho bylo možné vypravit.
64. Jaký je rozdíl mezi Záměry v Celá ČR a Můj úřad?
Bezprostředně po odeslání žádosti žadatelem se záměr zobrazí v části Celá ČR se základními údaji (bez osobních údajů a bez dokumentace), kde záměr zůstává dostupný po celou dobu. Administrátor vidí celý detail, uživatel, pod jehož úřad záměr nepatří, vidí jen základní informace a pokud záměr založil daný úředník, tak jej i v této časté vidí v plném detailu, aniž by v něm dosud založil řízení.
V části Můj úřad se záměr objeví až poté, co přijde Žádost do ISSŘ danému úřadu (zobrazí se nový úkol) a dojde ke zpracování žádosti – tedy zařazení do spisu řízení a přiřazení záměru k danému řízení. Pod Můj úřad uživatel vidí všechny záměry, které buď vytvořil, nebo které jsou na jeho organizaci v řízení navázané. Jeden úřad může mít pod záložkou Můj úřad i více organizací. Typicky v případě, kdy je nad záměrem rozběhnuto více řízení, která se vedou u jiných organizací (např. stavební řízení vedené u stavebního úřadu a vyjádření vedené u dotčeného orgánu).
63. Jak mám postupovat, pokud mám problém se ztotožněním parcely?
V případě, že máte problém se ztotožněním parcely, je třeba zadat údaj v následující formě: chcete zadat st. p. 57 v k.ú. Zlosyň, zadejte ji jako st. 57.
62. Jak mám nastavit časová razítka a kdo je platí?
Časová razítka jsou hrazena Ministerstvem pro místní rozvoj. Je nutné je nastavit v aplikaci iQSigner.
Pokud podepisování nefunguje, jsou častým problémem právě nesprávně nastavená časová razítka.
Časová razítka nastavíte následovně:
- zkontrolujte, zda aplikace IQSigner běží na pozadí (ikona otisku prstu)
- Klikněte pravým tlačítkem myši na ikonu otisku prstu a vyberte "Nastavení"
- V “Nastavení “v sekci “Časová razítka” zkontrolujte, zda je zaškrtnuta položka "Aktivní" a položka "Důvěřovat SSL"
Pokud je vše takto nastaveno, bude přidělováno časové razítko.
Nicméně upozorňujeme, že některé organizace mohou mít nastavenu bezpečnostní politiku, která může blokovat volání serveru časových razítek. V takovém případě je nutné kontaktovat své IT oddělení pro odblokování volání tohoto konkrétního serveru.
Pokud aplikace IQSigner vyžaduje přihlášení či heslo pro časová razítka, přeinstalujte aplikaci znovu, tyto údaje jsou obsaženy automaticky a není nutné nic zadávat.
61. Nevypravil se mi dokument hybridní poštou, u vypravení vidím „vráceno jiný důvod (neověřeno). Jak mám dále postupovat?
Tato chybová hláška se objevuje v následujících případech
- Dokument byl vypraven v nesprávném formátu (jiném než PDF). Nebo nebyl podepsán nebo nebyl podepsán správným certifikátem. Je nutné podepisovat kvalifikovaným (nikoli komerčním) certifikátem.
- Snažíte se vypravit dokument s přílohami. KHP neumožňuje vypravit více než 1 dokument.
- Odesílaný dokument má větší formát než A4.
- Odesílaný dokument není ve formátu PDF-A1. KHP neumožňuje zkonvertování PDF souborů ve formátu PDF-A2 a vyšší.
- Soubor nesmí být větší než 100Mb
V případě této hlášky hybridní konverzní pošta dokument nevypravila a není tedy odeslán. Je nutné dokument vypravit znovu ve správném formátu a se správným podpisem, a to včetně vypravení datovou schránkou, jelikož se jedná o nový dokument (v případě chybného podpisu rovněž dokument zaslaný datovou schránkou nesplňoval zákonné náležitosti).
Q: Jak mám jako dotčený orgán postupovat při přijetí žádosti?
A: Postup přijetí žádosti a evidence dokumentů je shodný pro stavební úřad i dotčený orgán. Postup najdete v obecné příručce, kapitola 8 a následující Ministerstvo pro místní rozvoj ČR - Informační systém stavebních řízení (gov.cz).
60. Jakým způsobem mohu dát vypravovaný dokument dalšímu úřadu na vědomí?
V rozdělovníku v sekci účastníci můžete vybrat pole „přidat obec“ či „přidat dotčený orgán“. Po ztotožnění těchto obcí či úřadů jim můžete dokument vypravit interně.
59. Nelze mi ztotožnit účastníka, co mám dělat?
Pokud Vám systém neumožňuje ztotožnění, je možné, že existuje osoba shodného jména a data narození. V takovém případě je potřeba první ztotožnit adresu. V řízení na kartě účastníka řízení, kterého chcete ztotožnit, v poli „adresa pobytu“ máte uvedenou adresu. Na tuto klikněte. Zobrazí se Vám podokno adresy pobytu a vpravo nahoře v první řádku je ikona lupy pro ověření adresy. Klikněte na ověření. Po ověření okno zavřete a ověřte účastníka lupou v pravém horním rohu.
58. Žádost v portálu stavebníka i přes odeslání zůstává v rozpracovaných žádostech, jak mám dále postupovat?
Tato situaci může nastat v případě, že název žádosti je delší než 100 znaků. Opravte název žádosti. Pokud překročíte počet znaků, pod kolonkou pro název záměru se Vám objeví notifikace „Název záměru může mít nejvýše 100 znaků. Prosím zkraťte text“. Po úpravě žádost odešlete.
57. Jak je možné se přihlásit do Portálu stavební správy za právnickou osobu a co dělat v případě, že přihlášená osoba onemocní/ukončí pracovní poměr?
V současní době je možné se od portálu stavební správy přihlásit pouze prostřednictvím fyzické osoby. Po jejím přihlášení tato osoba uvede, za jako právnickou osobu jedna a na základě čeho (plná moc, jednatelství, atd.). Forma plné moci je dána právními předpisy pro jednotlivá řízení a úkony (existuje mnoho možností v jakém rozsahu je daná osoba oprávněná za PO jednat). Portál stavební správy tedy neudává, zda je nutné dokládat úředně ověřenou plnou moc či prostou, toto je dáno zákonnými normami a jejich požadavky na jednotlivá řízení. Následná komunikace a doručování se řídí příslušnými právními předpisy (pravidla pro doručování ve správním řízení). V rámci samotného řízení úřad s právnickou osobou komunikuje prostřednictvím datové schránky. Portál stavebníka v tuto chvíli neslouží k doručování písemností, ale plní funkci kontaktního místa (podání žádosti, přehled o jednotlivých záměrech, řízeních a žádostech).
V případě, že fyzická osoba onemocní/ukončí pracovní poměr či z jakéhokoli jiného důvodu nebude nadále oprávněná za právnickou osobu jednat, musí se vždy vzít v potaz rozsah jejího oprávnění, nicméně samotné řízení to neovlivní (právnická osoba je účastníkem), ovlivní to však možnost nahlížení na jednotlivé přehledy v portálu. I na základě zpětné vazby se možnosti správy přehledů na portálu stavební správy již řeší s dodavatelem. O řešení Vás budeme informovat prostřednictvím webových stránek MMR.
56. Jakým způsobem mám podat žádost o pasport stavby?
Zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů, respektive jeho prováděcí vyhláška č. 149/2024 Sb., o provedení některých ustanovení stavebního zákona nestanovuje pro žádost o ověření pasportu stavby formulář. Ze stavebního zákona také nevyplývá povinnost vkládat pasport stavby do evidence elektronických dokumentací. Podání žádosti o ověření pasportu stavby je tedy v souladu s § 172 odst. 2 stavebního zákona možno učinit v listinné podobě či datovou schránkou. Stavební úřad v budoucnu následně žádost vloží do agendového systému, do kterého žádost doručí prostřednictvím centrální podatelny nebo vloží na základě fyzické žádosti.. Pro větší komfort žadatelů plánujeme i pro tuto žádost vytvořit formulář pro podání přes Portál stavební správy a možnost zpracování této žádosti v ISSŘ, viz FAQ 66.
55. Dle aktuality z 2. července Údaje v JIP KAAS se má k uživatelům zaznamenávat i titul, není tam však pro něj vytvořený řádek/pole.
Viz FAQ č. 54. Je nutné zadat do JIP/KAAS ne do ISSŘ. Položka je zatím skryta v administraci a doplníme s novou verzí.
54. V administraci u jednotlivých uživatelů se náhodně a opakovaně ztrácejí zaznamenané údaje (E-mail a Telefon) viz příloha
Ano to je správné chování, jelikož se to děje na základě synchronizace údajů mezi ISSŘ a JIP/KAAS u účtů přebíraných z JIP/KAAS. Editovatelnost těchto polí v ISSŘ je jen kvůli lokálním účtům bez propojení na JIP/KAAS. Všechny JIP/KAAS účty se synchronizují s ním. Proto je nutné editovat údaje přímo v JIP KAAS a ne v ISSŘ. Požádám o úpravu rozhraní, aby to bylo více uživatelsky přívětivé.
53. Na úvodní stránce Dashboard by bylo fajn, kdyby se Aktuality řadily a od nejnovější po nestarší a ne naopak (zřejmě toto řazení nelze uživatelsky změnit)
Ano již jsme požádali o úpravu. V další verzi už by tato funkcionalita měla být nasazena.
52. Na call centru nedokáží pracovníci operativně reagovat (zkušenosti i z jiných stavebních úřadů) na podané dotazy, což by úplně nevadilo, ale následně se s odpovědí neozvou zpět (zatím jedna zkušenost).
Prosím o trpělivost je toho víc. Pokusíme se zajistit vyšší kapacitu na odpovědi.
51. Jak to bude s elektronickými razítky od 1. 7. 2024?
Představenstvo schválilo úpravu praovide pro použití razítka.
O elektronické autorizační razítko (na nosiči token) si mohly autorizované osoby požádat na České poště již od 1. ledna 2022. Kdo to nechal na poslední chvíli a požádal až na konci letošního června, musí počkat až to Česká pošta vyřídí. Ani ČKAIT ani MMR to nemůže nijak urychlit.
Elektronické autorizační razítko bylo uzákoněno jako alternativa otisku razítka a vlastnoručního podpisu na základě doplnění Autorizačního zákona č. 360/1992 Sb. o nové ustanovení § 13 odst. 3 písm. b) zákonem č. 47/2020 Sb., a to s účinností od 1. 1. 2022.
Kroky autorizované osoby pro získání elektronického autorizačního razítka byly zveřejněny ještě před tímto datem na stránkách Komory:
https://www.ckait.cz/elektronicke-autorizacni-razitko
Další informace o tom byly publikovány v Z+i: https://zpravy.ckait.cz/vydani/2021-06/autorizovane-osoby-ckait-budou-moci-jiz-brzy-ziskat-e-razitko https://zpravy.ckait.cz/vydani/2021-02/nosi-elektronickeho-autorizacniho-razitka-ckait-bude-usb-token/ https://zpravy.ckait.cz/vydani/2023-06/profesni-datove-schranky-jsou-pro-autorizovane-osoby-povinne-od-1-ledna-2024/
Vzhledem k aktuálnosti tohoto problému si dovolujeme upozornit, že v souvislosti se změnou stavebního zákona legislativní komise ČKAIT zpracovala úpravu pravidel pro použití razítka a představenstvo je na svém červnovém zasedání schválilo s účinností od 1.7.2024. Plné znění je publikováno na webu - Pravidla pro použití razítka.
Pro doplnění si dovolujeme dát odkaz na video návod, jak si připravit grafickou podobu razítka do výkresů
https://youtu.be/yLukJG5c94Y
https://www.youtube.com/@michalmajer
50. Dostali žádost podanou po staru, potřebují informace jak dále postupovat.
Pokud váš stavební úřad obdržel žádost o vydání rozhodnutí nebo postupu podle starého stavebního zákona po 1. 7. 2024, pak budete postupovat standardně podle správního řádu - podání odložíte podle § 43 odst. 1 písm. b) pro nepříslušnost, protože UR, US, SP apod. nelze již vydat.
49. Bude se muset dokumentace povinně podávat pouze v elektronické podobě?
Dne 1.7.2024 bude pro elektronické podání vůči stavebním úřadům spuštěn Portál stavebníka (dále jen „Portál“).
Ust. § 172 odst. 4 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve spojení s ust. § 7 vyhlášky č. 190/2024 o podrobnostech provozu některých informačních systémů stavební správy, stanoví, že stavebník projektovou dokumentaci nebo dokumentaci pro povolení záměru (dále společně jen „dokumentace“) vloží do evidence elektronických dokumentací (dále jen „EED“) prostřednictvím webového rozhraní portálu nebo k tomu zřízeného datového rozhraní portálu. Dokumentaci pro povolení záměru, která nemusí být zpracovaná projektantem, vloží do EED stavební úřad, pokud to spolu podáním žádosti neudělá sám stavebník.
Dokumentace vyhotovená projektantem může být do EED vkládána pouze v elektronické podobě. V praxi to tedy znamená, že od 1.7.2024 bude možné vložit do portálu projektovou dokumentaci v elektronické podobě pouze bude-li podepsána pomocí elektronického autorizačního razítka (dále jen „EAR“).
Elektronické autorizační razítko bylo uzákoněno jako alternativa otisku razítka a vlastnoručního podpisu na základě doplnění Autorizačního zákona č. 360/1992 Sb. o nové ustanovení § 13 odst. 3 písm. b) zákonem č. 47/2020 Sb., a to s účinností od 1. 1. 2022.
Elektronické autorizační razítko a kroky pro jeho získání jsou popsány prakticky na webu České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Bližší informace naleznete zde: https://www.ckait.cz/elektronicke-autorizacni-razitko
48. Kdy budou spuštěny informační systémy stavební správy? Lze již nyní podat žádost přes portál či vykonávat agendu v ISSŘ?
Všechny informační systémy stavební správy zakotveny v § 267 SZ budou dostupné od 1. 7. 2024. Před tímto datem přes ně nelze činit digitální úkony, ani v nich vykonávat agendu.
(27.6.2024)
47. Jak bude probíhat přihlašování cizích státních občanů? (v současné době tvoří až 20 % stavebníků občané UA).
Do portálu se bude moci přihlásit cizí státní příslušník v případě, má-li platné oprávnění k pobytu vydané na území ČR. Detailní informace naleznete zde: https://info.identitaobcana.cz/foreigners/. Cizí státní příslušník, který tato pravidla nesplňuje, má možnost zplnomocnit osobu, která má možnost se přihlásit přes NIA.
(26.6.2024)
46. Jak byla vyřešena otázka konverzní pošty?
Co se týče konverzní pošty, tak ano, tato otázka byla již vyřešena a tuto službu bude poskytovat Česká pošta.
(25.6.2024)
45. Prosím o informaci, kde budou odpovědi z webinářů zveřejněny, případně prosím o jejich zaslání, či uvedení způsobu, jak a kde si je přečíst?
Odpovědi na dotazy budou postupně zveřejňovány na stránkách MMR, v sekci „Digitalizace stavebního řízení“.
(25.6.2024)
44. Kdo a jak určuje spisové znaky jednotlivých spisů? Jaké mají spouštěcí události, kdo a kdy bude řešit skartaci?
Skartační znaky a lhůty nastavuje MMR jako garant zákona. Skartační řízení bude prováděno z dlouhodobého úložiště dokumentů a přesný proces je aktuálně v jednání s Národním archivem.
(25.6.2024)
43. Kde nalezneme spis. Pokud někdo přijde nahlédnout do spisu, kde najdeme obsah spisu. Když uzavřeme spis, kde ho potom nalezneme?
ISSŘ bude umožňovat elektronické nahlížení do spisů. Uzavřené spisy naleznete buď v záložce „Záměry“ – konkrétně „Dokončené“, případně v záložce „Řízení“ – konkrétně „Vyřízené“. Uzavřené spisy budou následně přesunuty do tzv. dlouhodobého úložiště dokumentů, v kterém budou umístěny do doby skartačního řízení.
(25.6.2024)
42. Počítá se s tím, že bude ISSŘ možno propojit přes API s dalšími systému, případně kdy?
Ano, toto je v řešení a pilotní provoz bude nabíhat ve druhé polovině letošního roku. Je zde nutné zdůraznit, že se jedná primárně o specializované informační systémy, které úřad používá pro zajištění specializovaných agend jak Centrální registr vodoprávní evidence (pro veřejnost) | eAGRI, IS EIA a SEAhttps://www.cenia.cz/odborna-podpora/eiasea/informacni-systemy-eia-a-sea/, IS INSPIRE https://geoportal.gov.cz/web/guest/home;jsessionid=382FAE482A7F156A46AB771526D2E7B6 a IS ERU https://licence.eru.cz/.
(25.6.2024)
41. Jak propojím elektronickou úřední desku města a deskou ISSŘ?
ISSŘ nebude napojeno na úřední desky jednotlivých úřadů.
(25.6.2024)
40. Kde najdeme editovatelnou verzi dokumentu, nebo jak doplníme právní moc na dokument?
Pro doplnění právní moci nepotřebujete dokument editovat, ISSŘ je vybaveno funkcionalitou umožňující tuto právní moc doplnit bez zásahu do samotného PDF dokumentu.
(25.6.2024)
39. Jak doplním hlavičku úřadu do písemnosti?
Se spuštěním ISSŘ budou generovány písemnosti v jednotné podobě pro všechny stavební úřady. V blízké době bude ISSŘ upraveno tak, že hlavička vždy příslušného úřadu bude do dokumentů vkládána automaticky s tím, že ji však musí příslušný lokální administrátor vložit v rámci administrátorských oprávnění do nastavení v ISSŘ.
(25.6.2024)
38. Jak dojde ke spárování platby a záměru, pokud jsme zatím nikde neuváděli číslo účtu. Nebo na jaký účet budou žadatelé poplatky posílat?
Nejprve je potřeba, abyste vytvořili informaci o platebním příkazu ve svém ekonomickém systému. Ten vám vygeneruje variabilní symbol, který následně zadáte do ISSŘ. ISSŘ vám následně vygeneruje dokument s platebním příkazem pro konkrétní řízení. Součástí tohoto příkazu bude číslo bankovního účtu a QR kód pro snadné a rychlé zaplacení ze strany adresáta. Bankovní účty úřadu nastavuje lokální administrátor v administraci ISSŘ.
(25.6.2024)
37. Je někde umístěný ke stažení návod pro ISSS v PDF?
Uživatelská příručka ve formátu PDF bude zveřejněna během pár dní. Nyní probíhají finální dočišťovací korektury, tak aby byla pro čtenáře přehledná.
(25.6.2024)
36. Počítá digitalizace SŘ s provázáním na digitální technické mapy a územní plány?
Ano, ISSŘ bude od 1.7. čerpat data z digitální technické mapy (DMVS) a v druhé polovině roku bude napojeno na svůj sesterský projekt Národní geoportál územního plánování.
(25.6.2024)
35. Pokud se týká řízení o přestupcích, tak i tato budou vedena v ISSŘ? Jaký přesný postup bude vypadat u vypravování dokumentů vytvořených v ISSŘ? V případě, že si stavebník podá v listinné podobě písemnost na podatelně úřadu, tak tento dokument zaeviduji v ISSŘ jako analogický a dále ho již neskenuji a neposílám do centrální podatelny?
Ano, přesně tak. Podá-li stavebník dokument v listinné podobě na podatelně úřadu, je tento dokument naskenován a zaevidován v ISSŘ. Pokud je to z povahy dokumentu možné, doporučujeme provést autorizovanou konverzi z moci úřední a dokument převést z analogové do digitální podoby.
(25.6.2024)
34. Kde je možné najít popis, co obsahuje role „Lokální administrátor“, abychom si udělali lepší představu, jestli je určená pro IT administrátora, nebo např. vedoucího oddělení stavebního řádu?
Příručku i s popisem jednotlivých rolí formálně finalizujeme a brzy ji obdržíte. Role „lokálního administrátora“ má na starosti především správu specializovaných rolí uvnitř systému. Jinými slovy, „lokální administrátor“ nastavuje jednotlivým úředníkům na stavebním úřadě jejich role – například vedoucí stavebního úřadu, referent, sekretariát.
(25.6.2024)
33. Kde najdu odkaz na ostrou verzi aplikace?
Odkaz na ostrou verzi aplikace budeme hromadně zasílat před jejím spuštěním.
(25.6.2024)
32. V JIP/KAAS úředník nemusí mít nastavenou žádnou agendovou činnostní roli, viz můj předchozí e-mail?
Pro školicí prostředí nemusí mít úředník v JIP/KAAS nastavenou žádnou agendovou činnostní roli.
(25.6.2024)
31. Musí mít úředník v JIP/KAAS i komerční certifikát, nebo stačí jen uživatelské jméno a heslo?
ISSŘ umožňuje přihlášení všemi způsoby, které jsou ze strany JIP/KAAS povoleny. Můžete tak využít jméno a heslo, komerční certifikát, jednorázové heslo – pokud ho máte v JIP/KAAS nastavené, nebo přihlášení přes NIA.
(25.6.2024)
30. Jakým způsobem budou do ISSŘ evidovány „doručenky“ fyzických osob, které jsou dokladem o doručení např.rozhodnutí? Cesta dokumentu při vypravení úřadem byla nastíněna. Jaká bude cesta zpět a jak se dodejky (doručenky) dostanou na příslušný úřad ?
Doručování fyzickým osobám, které nemají datovou schránku bude probíhat pomocí tzv. konverzní pošty. Jinými slovy, ISSŘ pošle Vámi odeslaný dokument do speciální datové schránky České pošty, která ho autorizovanou konverzí převede z elektronické do listinné podoby a doručí ho jako klasický dopis. Odpadá tak nutnost z Vašeho úřadu cokoliv odesílat papírově. Další výhodou konverzní pošty je, že informace z doručenek jsou nahrávány ze strany České pošty rovnou do ISSŘ. Aktuálně se stavebními úřady řešíme, zda budou chtít fyzické dodejky zasílat, nebo jim budou stačit ověřené informace v ISSŘ a případný sken doručenky.
(24.6.2024)
29. Je možné přidat k dotazům informaci, kdy byly přidány/aktualizovány?
Ano, informaci o datu, ke kterému byly FAQ aktualizovány, přidáme.
(24.6.2024)
28. Z dosud zveřejněných videí k ISSS mi není zřejmé, jak z podané žádosti vytvořím řízení (jak spojím žádost s rozhodnutím, případně výzvou k doplnění a stanovisky dotčených orgánů).
Případně na koho se mám z dotazem obrátit.
Po zaevidování dokumentu Žádosti, obdržíte od systému ISSŘ úkol, co konkrétně chcete s tímto dokumentem udělat, zda z něj chcete vytvořit záměr, řízení, nebo ho přidat do již probíhajícího řízení.
Všechna řízení ke konkrétnímu záměru (a to i řízení vedená u dotčených orgánů) jsou sdružena pod jednu spisovou značku tohoto záměru.
(24.6.2024)
27. Jakým způsobem budou v ISSŘ evidovány „doručenky“ fyzických osob, které slouží jako dokladem o doručení (např. rozhodnutí)?
Jakým způsobem bude doručováno fyzickým osobám, které nemají zřízenu datovou schránku?
Doručování fyzickým osobám, které nemají datovou schránku bude probíhat pomocí tzv. konverzní pošty. Jinými slovy, ISSŘ pošle Vámi odeslaný dokument do speciální datové schránky České pošty, která ho autorizovanou konverzí převede z elektronické do listinné podoby a doručí jako klasický dopis. Odpadá tak nutnost cokoliv odesílat z úřadu „papírově“. Další výhodou konverzní pošty je, že informace z doručenek jsou nahrávány ze strany České pošty rovnou do ISSŘ. MMR se stavebními úřady aktuálně řeší, zda budou požadovat, aby jim byly dodejky zpět zasílány i ve fyzické podobě nebo zda postačí ověřené informace v ISSŘ a případný sken doručenky.
(20.6.2024)
26. Lze se již někde seznámit se vzory pro jednotlivé úkony stavebního řízení: oznámení, rozhodnutí, výzva, usnesení aj.? Bude možná ještě nějaká další úprava těchto dokumentů před jejich podepsáním referentem stavebního úřadu?
Všechny vzory ještě v tuto chvíli prochází finální úpravou tak, aby byly plně k dispozici ještě před spuštěním ostré verze ISSŘ. Všechny šablony budou před jejich odesláním editovatelné.
(20.6.2024)
25. Jakým způsobem budou vkládány do ISSŘ protokoly z jednání? Do Dokumentů, do Řízení nebo do Záměrů, pokud bude nutné protokol sepsat ručně na místě? Jak se budou vkládat např. fotografie pořízené v rámci místního šetření? Bude nutné vytvořit Dokument pro každý úkon a ten pak přiřazovat k řízení?
Tyto protokoly lze velmi jednoduše přidávat přímo do řízení. V detailu konkrétního řízení lze kliknout na tlačítko „Vytvořit vlastní dokument“, následně vyplnit základní informace o dokumentu, kliknout na „Potvrdit“ a přejít na detail dokumentu, do kterého bude možné nahrát vytvořený protokol. Stejným způsobem bude možné vkládat také fotografie pořízené v rámci místního šetření. S každou další verzí ISSŘ bude docházek k větší a větší automatizaci, tak aby ubývalo administrativní stránky věci a zbylo více času na odbornou část stavebního řízení.
(20.6.2024)
24. Jak bude systém napojen na spisovou službu jednotlivých úřadů, pokud podnět přijde datovou zprávou?
Stavební zákon v ust. § 275 stanoví, že ISSS je samostatnou evidencí dokumentů. Povinnost vykonávat spisovou službu se považuje ve vztahu k dokumentům uchovávaným v ISSS za splněnou. Přijde-li tedy dokument do podatelny úřadu, podatelna jej přeeviduje do ISSŘ a toto přeevidování vyznačí ve své spisové službě úřadu. Jedná se o standardní proces, který podatelny úřadů vykonávající agendy v samostatných evidencích dokumentů provádí denně.
(20.6.2024)
23. Jak budou generována statistická hlášení pro statistické úřady?
Řadu statistických výkazů, které jsou nyní vypisovány do Excelových tabulek, bude ISSŘ generovat sám. Např. statistiky pravidelně sbírané MMR, již nebude nutné dělat vůbec, neboť MMR si je jako správce dat převezme samo přímo z ISSŘ. Další verze ISSŘ pak budou vybrané informace automaticky odesílat Českému statistickému úřadu (např. údaje o počtu bytů).
(20.6.2024)
22. Jak budou dokumenty archivovány? Jakým způsobem je řešena archivace spisových služeb jednotlivých úřadů? Bude archivace probíhat centrálně?
Archivace dokumentů bude probíhat přímo v ISSŘ. Systém bude napojen na připravovaný informační systém pro dlouhodobé ukládání dokumentů, v němž budou dokumenty a spisy uloženy do doby, než proběhne skartační řízení. Poté si je převezme Národní digitální archiv. Skartační řízení tedy bude prováděno z dlouhodobého úložiště dokumentů a o přesném procesu je aktuálně v jednáno s Národním archivem.
(20.6.2024)
21. Jakým způsobem postupovat v případech, kdy si stavebník svou žádost podá v listinné podobě písemnost na podatelně úřadu?
Dojde-li k popsané situaci, je nutné tento dokument naskenovat a zaevidovat v ISSŘ. Pokud je to z povahy dokumentu možné, doporučujeme provést autorizovanou konverzi z moci úřední a dokument tak z listinné podoby převést do podoby digitální.
(20.6.2024)
20. Jak postupovat v případech, kdy přijde do datové schránky ÚMČ datová zpráva, příslušející do ISSŘ?
Nastane-li tato skutečnost nabízí se několik možností, jak dokument zaevidovat. 1) přeposlat toto podání do datové schránky centrální podatelny ISSŘ; 2) stáhnout zfo soubor obsahující celou datovou zprávu a zaevidovat jej v ISSŘ a 3) zaevidovat dokument do spisové služby ÚMČ a následně jej přeevidovat do ISSŘ. V takovém případě je však nutné ve spisové službě ÚMČ vyznačit, že došlo k zaevidování dokumentu do samostatné evidence dokumentů.
(20.6.2024)
19. Počítá digitalizace stavebního řízení s provázáním na digitální technické mapy a územní plány?
Ano, ISSŘ bude od 1. 7. čerpat data z digitální technické mapy (DMVS) a v druhé polovině roku 2024 bude také napojeno na svůj sesterský projekt Národní geoportál územního plánování (NGÚP).
(20.6.2024)
18. Kdo a jak určuje spisové znaky jednotlivých spisů, jaké jsou spouštěcí události a kdo a v jaký okamžik bude řešit skartaci?
Skartační znaky a lhůty nastavuje samotné MMR jako garant zákona. Skartační řízení bude prováděno z dlouhodobého úložiště dokumentů a o přesném procesu je aktuálně v jednáno s Národním archivem.
(20.6.2024)
17. Jakým způsobem bude možné nahlížet do spisu? Jakým způsobem bude umožněno nahlížení do spisu osobám, které nemají zajištěn přístup k internetu a jakým způsobem zajistí úřad zpřístupnění spisové dokumentace na místě zejména osobám starším nebo osobám bez základní znalosti informačních technologií? Bude možný přístup účastníků do spisu také prostřednictvím portálu stavebníka?
ISSS samozřejmě umožňují oprávněným osobám nahlížení do spisu. Každý spis obsahuje seznam oprávnění náhledu pro konkrétní fyzickou osobu. Podrobnosti a detaily nahlížení účastníků řízení do dokumentů a spisů pak stanoví provozní řád k ISSS.
Nahlížení do spisu tak bude umožněno nejen starším osobám, ale i osobám bez základní znalosti informačních technologií. Pro nahlížení postačí, aby tyto osoby, stejně jako dosud, navštívili osobně příslušný stavební úřad. Zde jim úřad poskytne prostředek, přes který daná osoba může do spisu nahlédnout. I v tomto případě podrobnosti a detaily nahlížení do spisu stanoví provozní řád k ISSS.
ISSS zároveň počítají s možností nahlížet do spisu odkudkoliv, tzn. také prostřednictvím portálu stavebníka. Tato možnost však nebude oprávněným osobám zpřístupněna již od 1.7.2024.
(20.6.2024)
16. Počítá se s propojením API s dalšími systémy?
Ano, toto propojení je v řešení a pilotní provoz bude nabíhat ve druhé polovině letošního roku. Je zde však nutné zdůraznit, že se primárně jedná o specializované agendové informační systémy (např. agendový informační systém používaný hasičským záchranným sborem), které úřad používá pro správu konkrétních specializovaných agend.
(20.6.2024)
15. Jak bude propojena elektronická úřední deska města (obce) a deskou ISSŘ?
ISSŘ nebude napojeno na úřední desky jednotlivých úřadů. V případě, že je písemnost doručována vyvěšením na úřední desce, odešle ji referent do datové schránky správního orgánu, který ji následně na své úřední desce vyvěsí.
(20.6.2024)
14. Kde bude možné nalézt editovatelnou verzi dokumentu a jakým způsobem bude možné vyznačit na dokument právní moc?
Pro doplnění právní moci není nutné dokument editovat, ISSŘ je vybaveno funkcionalitou, umožňující právní moc doplnit, bez zásahu do samotného PDF dokumentu.
(20.6.2024)
13. Jakým způsobem se bude doplňovat hlavička do vydávaných písemností?
Se spuštěním ISSŘ budou generovány písemnosti v jednotné podobě pro všechny stavební úřady. V blízké době bude ISSŘ upraveno tak, že hlavička vždy příslušného úřadu bude do dokumentů vkládána automaticky s tím, že ji však musí příslušný lokální administrátor vložit v rámci administrátorských oprávnění do nastavení v ISSŘ.
(20.6.2024)
12. Jakým způsobem se bude stanovovat výše poplatku? Bude vypočítávána automaticky nebo ji bude určovat referent stavebního úřadu? Jakým způsobem se budou párovat platby se záměry, pokud zatím nikde nebylo uváděno číslo účtu? Na jaký účet budou žadatelé poplatky posílat?
Ke stanovení poplatku je nejprve třeba vytvořit informaci o platebním příkazu ve svém ekonomickém systému. Ten vygeneruje variabilní symbol, který referent vloží do ISSŘ. ISSŘ vám následně vygeneruje dokument s platebním příkazem pro konkrétní řízení. Součástí tohoto příkazu bude rovněž číslo bankovního účtu a také QR kód pro usnadnění platby. Bankovní účty úřadu nastaví lokální administrátor v administraci ISSŘ.
(20.6.2024)
11. Prosíme o sdělení informace, zda je někde umístěný návod pro ISSŘ v PDF ke stažení?
Uživatelská příručka ve formátu PDF bude zveřejněna na stránkách MMR. V tuto chvíli probíhají konečné úpravy příručky, tak aby byla pro čtenáře přehledná.
(20.6.2024)
10. Kde lze nalézt popis toho, co obsahuje role „Lokální administrátor“, pro lepší představu, zda je tato role určená pro IT administrátora, nebo např. pro vedoucího oddělení stavebního řádu?
Příručku i s popisem jednotlivých rolí připravujeme a brzy bude zveřejněna na webových stránkách MMR. Role „lokálního administrátora“ má na starosti především správu specializovaných rolí uvnitř systému. Jinými slovy, „lokální administrátor“ nastavuje jednotlivým úředníkům stavebního úřadu jejich role – například vedoucí stavebního úřadu, referent, sekretariát apod.
(20.6.2024)
9. Kde lze nalézt odkaz na ostrou verzi aplikace?
Odkaz na ostrou verzi aplikace obdrží úřady bezprostředně před jejím spuštěním.
(20.6.2024)
8. Potřebuje úředník v JIP/KAAS také komerční certifikát, nebo stačí jen uživatelské jméno a heslo?
ISSŘ umožňuje přihlášení všemi způsoby, které jsou ze strany JIP/KAAS povoleny. Můžete tak využít jméno a heslo, komerční certifikát, jednorázové heslo – pokud ho máte v JIP/KAAS nastavené, nebo přihlášení přes NIA.
Pro více informací lze využít příručku: https://www.czechpoint.cz/data/prirucky/files/SOVM_lokalni_administrator.pdf.
Pro školicí prostředí nemusí mít úředník v JIP/KAAS nastavenou žádnou agendovou činnostní roli.
(20.6.2024)
7. Pro práci v novém digitalizovaném stavebním řízení byla zmíněna aplikace Signer (ale ne od 602 – mohou koexistovat?). Lze poskytnout odkaz, kde tuto aplikaci, popř. sdělení co ještě je nutné pro správné fungování instalovat?
Odkaz na aplikaci IQ Signer bude uveden na stránkách MMR. Mimo tuto aplikaci již nebude potřeba nic instalovat.
(20.6.2024)
6. Jak bude probíhat internetové připojení stavebního úřadu obce typu I.? Dle stávajících informací má být počítačová stanice připojena k CMS. Je nutné stanici připojit extra prostřednictvím vyhrazených dodavatelů (O2, Vodafone...) nebo lze využít stávající komerční připojení (O2)?
MMR si je vědomo, že většina úřadů není do CMS připojena, proto bude možný dočasný přístup do ISSŘ z internetu. Tento přístup však bude v příštím roce vypnut a podporováno bude pouze připojení přes CMS/KIVS.
(20.6.2024)
5. Kam se mají nahrát data stažená v rámci sady testovacích dat ROS a ROB pro testovací ISSŘ, aby s nimi mohli přihlášení referenti při testování dále pracovat? Je nutné nastavit v ISSŘ přístup k těmto datům?
Testovací data není potřeba nikam nahrávat. Jedná se o seznam údajů fiktivních osob, které slouží pro otestování napojení informačních systémů státní správy na základní registry. Tyto testovací registry neobsahují data všech osob vedených v produkčních základních registrech, ale pouze určitý drobný výčet. Proto je potřeba, abyste při testování zadávali pouze ty údaje, které jsou uvedeny v sadách. Žádné jiné osoby Vám systémy neztotožní.
(20.6.2024)
4. Jakým způsobem bude předávána celá agenda v případech, kdy skončí zaměstnanci SÚ pracovní poměr a nastoupí za něj nový zaměstnanec?
ISSŘ, mimo své jiné funkcionality, zastává i funkci velké celorepublikové spisové služby. Vzájemné předávání celé agendy mezi úředníky proto bude velmi jednoduché. Stejně jako v každé jiné spisové službě úřadu si mezi sebou předají úředníci svoji agendu.
(20.6.2024)
3. Kde bude možné stáhnout formuláře pro podání fyzických žádostí od 1. 7. 2024?
Formuláře jsou jednak součástí vyhlášky č. 149/2024 Sb., o provedení některých ustanovení stavebního zákona, dále budou také dostupné na webových stránkách MMR.
(20.6.2024)
2. Jaké je vzájemné postavení systémů ISSS, ISSŘ, PS vůči sobě?
ISSS zahrnuje veškeré informační systémy stavebního řízení a územního plánování (viz otázka č. 1).
Portál stavebníka slouží široké veřejnosti k výkonu digitálního úkonu v agendě stavebního řízení vůči věcně příslušným úřadům.
Veškerá data a dokumenty vyplněné stavebníkem v portálu stavebníka jsou pak jeho prostřednictvím dále předávána do ISSŘ, kde s nimi následně pracují úředníci stavebních úřadů nebo dotčených orgánů. V ISSŘ, který je agendovým informačním systémem vedou úředníci řízení dle stavebního zákona. Zjednodušeně řečeno, občas podá před portál stavebníka žádost dle stavebního zákona a úředník v informačním systému stavebního řízení tu žádost kompletně vyřídí.
(20.6.2024)
1. Kdo (stavební úřad, dotčený orgán, stavebník, aj.), v jakém systému (ISSŘ – informační systém stavebního řízení, PS – portál stavebníka) a jak pracuje (má přístup k tvorbě dokumentů, spisů, nahlédnutí, aj.)?
Dle ust. § 267 SZ jsou Informačními systémy veřejné správy ve věcech územního plánování a stavebního řádu, resp. informačními systémy stavební správy (ISSS):
a) portál stavebníka,
b) národní geoportál územního plánování,
c) evidence stavebních postupů,
d) evidence elektronických dokumentací,
e) informační systém identifikačního čísla stavby a
f) informační systém stavebního řízení.
Ust. § 268 SZ definuje Portál stavebníka (PS) jako portál, který umožňuje zejména:
a) činit digitální úkony vůči stavebnímu úřadu a dotčenému orgánu, který činí úkony podle jiného právního předpisu sloužící jako podklad pro vydání rozhodnutí v řízení podle tohoto zákona,
b) podávat žádosti vlastníku veřejné dopravní nebo technické infrastruktury a poskytovat vyjádření vlastníka veřejné dopravní nebo technické infrastruktury,
c) vkládat údaje a dokumenty do národního geoportálu územního plánování, do evidence stavebních postupů, do evidence elektronických dokumentací a do digitální mapy veřejné správy57), poskytovat je a odkazovat na ně.
Portál stavebníka je určen stavebníkům, popř. jejich zástupcům k tom, aby mohly činit veškeré úkony směřující vůči stavebním úřadům nebo dotčeným orgánům elektronickou formou.
Ust. § 274 definuje Informační systém stavebního řízení (ISSŘ) jako agendový informační systém, sloužící k výkonu působnosti:
a) stavebních úřadů,
b) dotčených orgánů, činí-li úkony podle jiného právního předpisu sloužící jako podklad pro vydání rozhodnutí v řízení podle tohoto zákona,
c) ústředních správních úřadů při výkonu kontroly působnosti orgánů stavební správy.
V ISSŘ vykonávají činnosti úředníci stavebních úřadů nebo dotčených orgánů.
(20.6.2024)
Jak se obce dozví o možnosti využít dotační výzvu pro nákup IT vybavení a přihlásit se do ní?Obce dostaly do datových schránek informace o tom, na jakou techniku má jejich stavební úřad nárok. V datové schránce našly také přihlašovací formuláře, které je potřeba odeslat zpět MMR do konce února.
Co se stane, když obec vyplní formuláře pro přihlášení se do dotační výzvy na zajištění IT techniky? MMR jí poté zašle IT techniku?
Na základě přihlašovacích formulářů MMR vyčlení odpovídající finance a pošle je na účty jednotlivých obcí. Ty si poté pořídí vybavení z centrální veřejné zakázky Ministerstva financí. MMR tedy nezasílá a podle zákona ani nemůže zasílat samotné IT vybavení. Podnikne ale veškeré kroky pro to, aby obcím ulevilo od finanční i administrativní zátěže, která je s pořizováním vybavení spojená.
Jak bude vypadat IT technika, kterou MMR vybaví stavební úřady?
V případě jedné sady jde o výkonný notebook, klávesnici, myš, dokovací stanici a dva monitory s úhlopříčkou 32“. Detailní specifikace byla uvedena v dopise zaslaném obecním úřadům.
Co je rozhodným okamžikem pro zahájení správního řízení a nakládání s dokumenty doručenými na adresu obce namísto do podatelny stavebního portálu?
a) Jakým okamžikem bude zahájeno správní řízení a od kterého okamžiku poběží lhůta pro vyřízeni žádostí? Okamžikem podání žádosti do podatelny úřadu nebo přeposlání či vložení žádosti s přílohami do portálu stavebníka pracovníkem SÚ?
Rozhodným okamžikem pro zahájení správního řízení je moment vložení do portálu plnícího roli portálu stavebníka nebo doručením na podatelnu příslušného správního orgánu nebo centrální podatelnu.
Podrobnosti a detaily stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
b) Jestliže dokument bude doručen do datové schránky obce, namísto do určené datové schránky stavebního portálu, jakým způsobem bude probíhat přeevidování přijaté datové zprávy?
Elektronické systémy spisové služby obcí zpravidla datové zprávy z ISDS přijímají automatizovaně a není v nich nástroj na předání jinému eSSL, který není integrován, resp. odmítnutí s předáním do jiné datové schránky (je nutné řešit ručně, prostým odesláním).
NSESSS neupravuje tuto situaci. Dodavatelé nejsou nuceni řešit jí jednoduchou operací. Je tak nutné přijatý dokument zaslat do příslušné datové schránky stavebního portálu a vyřídit jej „postoupením“ v eSSL, který dokument jako první přijal. Ve stavebním portálu ale bude datová zpráva doručena od obce a ne od podatele. Odesílatelem nebude skutečný podatel, ale obec. Následně tedy zpracovatel provede úpravu záznamu ve stavebním portálu ve smyslu opravy skutečného podatele a data příjmu podání (pokud se liší datum příjmu podatelnou od příjmu stavebním portálem).
Není řešením odmítnutí příjmu datové zprávy doručené obci (namísto portálu), odporuje to principům správního řádu. Není možné argumentovat věcnou příslušností, dokument se již dostal do dispozice adresáta (úřadu/magistrátu v rámci kterého SÚ působí). Pakliže není právním předpisem stanovena povinnost doručovat pouze na vyhrazenou adresu (obdobně jako např. v zák. č. 106/1999 Sb., kde je povinnost zasílat na elektronickou podatelnu - § 14 odst. 3, resp. 4 zákona), a např. s tím, že žádosti zaslané na jinou adresu nejsou považovány za žádosti ve smyslu stavebního zákona (obdobně jako výše uvedený zákon č. 106/1999 Sb.), pak nezbývá než tyto žádosti přeposílat do správné datové schránky.
S příchodem Informačních systémů stavební správy odpadá stavebníkům složité zjišťování, do které datové schránky mají své dokumenty doručit. Nyní bude existovat pouze jedna centrální datová schránka stavební správy.
Stavební zákon ukládá stavebníkovi povinnost komunikovat se stavebním úřadem, potažmo dotčeným orgánem buď elektronicky přes portál, nebo listině, jedná-li se o žádost nebo návrh.
Navazující komunikace, případně například podnět, již může být poslána i datovou schránkou.
Pošle-li stavebník takovýto dokument do například datové schránky obce, úřad bude muset manuálně vložit ZFO soubor z datové zprávy přímo do ISSŘ, případně ji přeposlat do centrální datové schránky Informačních systémů stavební správy.
Podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů stanoví provozní řád k inforamčním systémům stavební správy.
Jak postupovat ve vztahu k přeevidováním do jiného eSSL a dvou číslech jednacích k jednomu dokumentu?
V souvislosti s výše uvedeným může dojít k situaci, kdy k jednomu dokumentu existují dvě různá čísla jednací. První vznikne zaevidováním dokumentu přijatého z ISDS, který nelze odmítnout. Druhé číslo jednací vznikne zaevidováním do stavebního portálu.
Bude ve stavebním portálu uvedeno i původní číslo jednací, vzniklé z evidence eSSL, který jako první dokument přijal a zaevidoval?
Hlavními identifikátory dokumentů a spisů budou ty, které dokumentům a spisům přidělí informační systémy stavební správy, nicméně lze v rámci metadat uvést i jiné číslo jednací. Tato funkcionalita bude též využita při případných spisových rozlukách z jiných eSSL.
Podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů a spisů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
Bude muset koordinátor, resp. orgán JES nahrát žádost do stavebního portálu?
Veškeré dokumenty k řízením musí být podle nového stavebního zákona evidovány v rámci informačních systémů stavební správy. To znamená, že pokud dotčený orgán, nebo stavební úřad již podání zanesl do jiného systému, musí ho přeevidovat.
Podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů a spisů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
Bude muset koordinátor, orgán JES, naskenovat předloženou verzi PD?
Většina dokumentací podle nového stavebního zákona bude v digitální podobě. Zatím není finálně rozhodnuto, jak nakládat s dokumentacemi ve fyzické podobě.
Podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů a spisů stanové provozní řád k informačním systémům stavební správy.
Jak naložit obecně s jakýmkoli podáním na podatelně obce souvisejícím se stavebním řízením
a) Jakým způsobem bude řešena situace, kdy stavebník podá žádost fyzicky na podatelně obce?
Digitalizace stavebního řízení nijak nebrání stavebníkům podávat žádosti fyzicky přímo na podatelnách obcí. Na každém úřadě s přístupem do informačního systému stavební správy bude možné tyto fyzické dokumenty evidovat. Postup jejich evidence se nijak neliší od běžné praxe evidence ostatních dokumentů ve spisové službě obce.
Podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokuemntů a spisů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
b) Bude muset podatelna rozlišovat, do které spisové služby má podání evidovat?
Již v současnosti musí zaměstnanci Podatelny rozlišovat a rozdělovat dokumenty dle jejich agendy. S příchodem Informačních systémů stavební správy se na této praxi nic nemění, je však nutné upozornit, že přijde-li na podatelnu obce podání agendou spadající do informačních systémů stavební správy, musí podatelna postupovat tak, jak se stanoveno v odpovědi na otázku "Co je rozhodným okamžikem pro zahájení správního řízení a nakládání s dokumenty doručenými na adresu obce namísto do podatelny stavebního portálu?" bod b).
Podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů a spisů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
c) Bude nutné jakékoliv podání v listinné formě skenovat (autorizovaná konverze) do stavebního portálu?
V současné chvíli probíhají jednání, které všechny dokumenty je povinné převádět do digitální podoby. Současně do portálu plnícího funkci portálu stavebníka se nic ze strany úřadů nenahrává.
Podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumetnů a spisů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
d) Pokud bude realizována autorizovaná konverze dokumentů, bude ji možné učinit hromadně (a tedy pečetit namísto el. podpisu)?
Digitalizace stavebního řízení nemůže zasahovat do způsobu provádění autorizovaných konverzí, které je v gesci Ministerstva vnitra.
Podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumetnů a spisů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
e) Nákladem obce není jen IT technika a další vybavení, ale také čas pracovníků, kteří tráví skenování dokumentů. Jak bude toto kompenzováno?
MMR připravuje výkonnostní financování stavební správy.
f) Bude postup upraven v příslušné metodice?
Ano. MMR aktuálně připravuje příslušnou metodiku. Zároveň podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů budou stanoveny ve vyhlášce k DSŘ.
Podání prostřednictvím datové schránky a e-mailu se bude dít přes speciální e-mail a datovou schránku centrální podatelny bez ohledu na konkrétní SÚ?
Jak již bylo zmíněno, stavební zákon ukládá stavebníkovi komunikovat se stavebním úřadem, potažmo dotčeným orgánem buď elektronicky přes portál, nebo listině, jedná-li se o žádost nebo návrh.
Navazující komunikace, případně například podnět, již může být poslána i datovou schránkou, nebo e-mailem. Bude existovat jedna centrální datová schránka stavební správy a jeden centrální e-mail.
Podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumetnů a spisů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
Jak bude tvořeno číslo jednací?
a) Bude v čísle jednacím (a ve spisové značce) uvedena i zkratka původce ve smyslu označení úřadu/magistrátu?
Jedním z cílů digitalizace stavebního řízení je sjednotit a zpřehlednit výkon stavebního řízení na území České republiky. Proto také všechny stavební úřady a dotčené orgány budou mít stejný způsob vytváření identifikátorů dokumentů a spisů. Informace o původci je uveden v metadatech dokumentů a spisů.
Podrobnosti a detaily označování dokumentů a spisů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
b) Jaká bude struktura čísla jednacího a spisové značky?
Všem entitám bude přidělen jednoznačný, bezvýznamový a nezaměnitelný prvotní identifikátor tzv. PID/JID, ten je neměnný v rámci celého životního cyklu dokumentu.
Spisové značky spisu záměru tvoří velké písmeno „Z“/rok/pořadové číslo záměru v daném roce. Spisové značky řízení tvoří velké písmeno „R“ /rok/pořadové číslo řízení v daném roce. Čísla jednací samotných dokumentů budou tvořena Označením spisu/ pořadovým číslem ve spisu.
Podrobnosti a detaily označování dokumentů a spisů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
Jak bude probíhat nahlížení do spisu?
a) Jak bude řešeno nahlížení účastníků řízení do spisu?
Informační systémy stavební správy samozřejmě umožňují nahlížet účastníkům řízení do spisu. Každý spis obsahuje seznam oprávnění náhledu pro konkrétní fyzickou osobu.
Podrobnosti a detaily nahlížení účastníků řízení do dokumetnů a spisů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
b) Budou i účastníci mít přístup přes portál stavebníka?
Ano. Účastníci řízení budou moci do spisů řízení nahlížet odkudkoliv přes portál plnící funkci portálu stavebníka.
Podrobnosti a detaily nahlížení účastníků řízení do dokumetnů a spisů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
c) A co účastníci, kteří nemají přístup k internetu, tedy k portálu? Jakým způsobem má úřad zajistit zpřístupnění spisové dokumentace na místě zejména pro starší osoby, nebo pro osoby bez základní orientace v oboru IT?
Informační systémy stavební správy samozřejmě umožňují nahlížet do spisů řízení i starším osobám či osobám bez základní orientace v oboru IT. Stačí, když tyto osoby – stejně jako v současnosti – navštíví příslušný stavební úřad. Zde jim úřad poskytne prostředek, přes který daná osoba může do spisu nahlédnout.
Podrobnosti a detaily nahlížení účastníků řízení do dokumetnů a spisů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
Jak bude probíhat zkušební provoz a pilotní otestování v ostrém provozu SÚ před datem 1. 7. 2024?
a) Byl už nový AIS prakticky vyzkoušen v ostrém provozu SÚ?
Jedná se o novou aplikaci, která zatím nebyla nasazena na žádném úřadě v rámci agendy stavebního řádu. V rámci jiných agend je dané softwarové řešení standardně používáno již několik let.
b) Bude nějaký zkušební provoz před uvedením do praxe?
Ano. Školicí verze („pískoviště“) včetně návodu na přihlášení byla 29. 5. rozeslána stavebním úřadům na mailové adresy, které poskytly v předchozí komunikaci s MMR.
Jak se bude ověřovat schválená dokumentace?
Ověřování bude zajištěno před podepsáním serverovým certifikátem.
K ověřování schválení dokumentace vydalo MMR Metodiku zveřejněnou na webových stránkách MMR v sekci Metodiky (k ověřování blíže v kapitole 7) - Dokumentace pro povolení zámětu a její forma pro vklad do potálu stavebníka.
Jak bude zpracovávána listinná forma?
V rámci digitalizace stavebního řízení se nepočítá s tvorbou fyzických dokumentů.
Jak bude řešeno vypravení listinných dokumentů?
a) Jakým způsobem budou vypravovány listinné zásilky, pokud nebude mít účastník řízení datovou schránku?
Informační systémy stavební správy počítají s využitím tzv. konverzní pošty od České pošty s.p. Tato služba umožňuje orgánům veřejné moci vyhotovovat veškerou korespondenci plně elektronicky a využívat jednotného rozhraní pro odesílání zásilek v elektronické podobě všem adresátům, bez ohledu na to, zda mají nebo nemají datovou schránku. Česká pošta takto zaslané dokumenty převede z elektronické podoby do listinné prostřednictvím automatizované konverze, „zaobálkuje“ a následné odešle klasickou listinnou zásilku adresátovi.
Odesílatel poté obdrží doklad o doručení písemnosti nebo potvrzení o nemožnosti písemnost doručit a případné důvody nedoručení. Informace o doručení nebo nedoručení zásilky se automaticky načítají do Informačních systémů stavební správy.
Podrobnosti a detaily odesílání dokumentů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
b) Bude stavební portál umožňovat odeslání i listinné pošty a jakou formou?
Ne. Portál plnící funkci portálu stavebníka není určen pro práci úředníků na stavebních úřadech a dotčených orgánech.
c) Bude odesílání i listinných zásilek realizováno formou hybridní konverzní pošty (tedy bez nutnosti tisku obálek pracovníky a zatížení výpravny obce)?
Ano. Jak již bylo podrobně odpovězeno v předchozí otázce, Informační systémy stavební správy počítají s využitím konverzní pošty od České pošty s.p.
Podrobnosti a detaily odesílání dokumentů stanoví provozní řád k informačním systémům stavební správy.
d) Pokud bude realizováno hybridní konverzní poštou, vrátí se doručenka automaticky v elektronické podobě do eSSL na pozadí stavebního portálu, včetně automatického zápisu skutečného doručení?
Ano. Odesílatel obdrží doklad o doručení písemnosti nebo potvrzení o nemožnosti písemnost doručit a případné důvody nedoručení. Informace o doručení nebo nedoručení zásilky se automaticky načítají do Informačních systémů stavební správy.
Podrobnosti budou stanoveny v provozním řádu k informačním systémům stavební správy.
e) Kam budou chodit papírové doručenky? Na obec nebo na MMR? Jak se budou zadávat do centrálního systému?
V současné chvíli není rozhodnuto, jakým způsobem budou fyzické doručenky tříděny a uchovávány.
Kdo bude platit, když hybridní konverzní služba není s Českou poštou sjednána?
Mechanismus úhrady za služby doručování dokumentů je stále otevřený. Smlouvu na zajištění služeb konverzní pošty bude uzavírat MMR.
Budou se přes tento systém zodpovídat i žádosti v rámci zákona č. 106/1999 Sb.?
Ne. S ohledem na specifičnost této agendy je vhodnější, aby byla tato agenda řešena v rámci informačních systémů organizace.
Jak bude možné zjistit, zda PD zpracovala autorizovaná osoba? Budou všichni projektanti mít kvalifikované elektronické podpisy?
Všechny dokumenty mají být opatřeny příslušnými elektronickými podpisy. Z daného certifikátu musí úředník ověřit, ať už automatizovaně nebo manuálně, zda podepisující osoba má příslušné oprávnění.
Distribuci daných elektronických podpisů mají na starosti komory ČKA a ČKAIT. Na tuto otázku tak nemůže odpovědět MMR.
Půjde v rámci dlouhodobé nemoci jednohlavého úřadu třeba převést agendu na jiného úředníka, po dohodě třeba vedlejší obce?
Informační systémy stavební správy umožňují zajistit předávání spisů a dokumentů mezi zaměstnanci jednoho úřadu, případně i na úřad jiný. Je nutné spíše řešit právní stránku věci a to, že by stavební úřad měl zajistit zastupitelnost zaměstnanců.
Kde bude zřízen účet úředníka stavebního úřadu? Na stránkách MMR je uvedeno JIP KAAS a v prezentaci byl uveden CAIS.
Do Informačních systémů stavební správy se budou úředníci přihlašovat přes účet JIP/KAAS. Rozpor v prezentaci a skutečným způsobem byl způsobem původním plánovaným přechodem z JIP/KAAS na CAIS, který však k plánovanému datu spuštění nebyl realizován.
Jak to bude se zápisy z jednání? Jak se budou účastnici podepisovat? Pokud budou podepsány v analogové formě, bude je nutné autorizovanou konverzí převést do digitální formy?
V současné chvíli probíhají jednání, které všechny dokumenty je povinné převádět do digitální podoby. Provozní řád bude k dispozici před 1. 7. 2024.
Jaké budou výstupy ze stavebního úřadu, jak bude předávána ověřená dokumentace?
Veškeré dokumenty vznikají v Informačních systémech stavební správy v digitální podobě. V případě dokumentací budou zpřístupněny na portálu plnícího funkci portálu stavebníka.
K ověřování schválené dokumentace vydalo MMR Metodiku zveřejněnou na webových stránkách MMR v sekci Metodiky (k ověřování blíže v kapitole 7) - Dokumentace pro povolení záměru a její forma pro vklad do portálu stavebníka.
Máme opravdu velké množství stavebníků, kteří nejsou vybaveni ani počítačem, datovou schránkou apod. Kdo pro ně bude digitalizovat, když se bude jednat o záměr, kde není nutný autorizovaný projektant?
Informační systémy stavební správy jsou uzpůsobeny pro evidenci a práci s elektronickými dokumenty i těmi fyzickými. Stavebníci musí splnit povinnosti zákona a současně MMR nemůže vstupovat do vztahů mezi stavebníkem a osobou, která zpracovává dokumentaci.
Co dělat s nadrozměrnou dokumentací v analogové formě?
a) Úředník na SÚ přijme fyzicky podání, vyplní všechna metadata do ISSR a tím se automaticky zaeviduje do centrální spisové služby a jakým způsobem dostane do systému výkresy v rozměru A2?
Dle platných právních předpisů není možné provádět autorizovanou konverzi dokumentů nad formát A3. Současně stavební zákon stanovuje, že většina dokumentací musí být v el. podobě
b) Pokud stavebníci budou moci podat žádost o povolení se starou dokumentací zpracovanou v analogové formě od 1. 7. 2024 do roku 2027, jak to bude vyřešeno např. u liniových staveb, kde jsou výkresy v rozměrech A1 či A0?
Zmiňované dokumentace musí být vkládány do informačních systémů stavební správy, a tudíž nemůžou být ve fyzické podobě.
Bude možné nadále využívat systém VITA nebo z něj migrovat data?
a) Bude realizována integrace s VITA, zejména v rámci probíhajících řízení?
S integrací a s dalším používáním softwaru od společnosti VITA v agendách stavebního řádu a územního plánu se nepočítá. Nicméně pro stavební řízení vedené podle starého zákona se bude používat původní softwarové vybavení, nejpozději však do 2Q 2025, kdy se počítá s dořešením původních spisů nebo s přechodem zbytku spisů do ISSŘ.
b) Bude realizována migrace dat z VITA do stavebního portálu?
S migrací do stavebního portálu se nepočítá, jelikož v portálu nejsou uloženy žádná data. Spisy a dokumenty stavebních úřadů budou převedeny postupně do krátkodobých a dlouhodobých uložišť (KUD a DUD) informačních systémů stavební správy (ISSS) průběžně. Předpokládaný termíny zahájení převodu je začátek roku 2025. Toto se však netýká Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ), kde je nastaven jiný harmonogram.
c) Pokud bude realizována výše uvedená migrace dat, jak budou řešeny spisy ležící ve spisovnách úřadů, jejichž významné množství není ve VITA evidováno?
MMR aktuálně připravuje pravidla a harmonogram, jak nakládat se spisy uloženými ve spisovnách stavebních úřadů. Provozní řád bude k dispozici před 1. 7. 2024.
d) Pokud bude realizována výše uvedená migrace dat, bude nutné konvertovat evidované analogové dokumenty do digitální podoby (evidovány jsou pouze jako analogové, není k nim žádný digitální obraz)?
MMR předpokládá, že ne všechny dokumenty ze spisoven stavebních úřadů budou převedeny do digitální podoby (např. dokumenty k již neexistujícím stavbám, kde není z archivního hlediska potřeba).
Je nutné podotknout, že s ohledem na rozsah nákladů a dobu realizace případné digitalizace 300 km spisů je nutné zpracovat analýzu a strategii, kterou schválí vláda.
e) Ostatní agendy vedené ve VITA, jaký to bude mít na ně dopad? Např. přestupky.
Cílem informačních systémů stavební správy není v žádném případě nahradit všechny agendy, které se vykonávají na obcích. MMR je nicméně otevřené diskusi o agendách, které budou v ISSŘ řešeny.
Co bude obsahovat IT balíček?
a) Bude balíček IT obsahovat 1 notebook s vybavením (dokovací stanice, klávesnice, myš) a 2 monitory?
Ano v současném nastavení veřejné zakázky je 2x 4K 32 palců monitor, notebook, klávesnice a myš.
b) Bude součástí SW vybavení notebooků i operační systém?
Ano součástí notebooku bude operační systém Microsoft Windows 11 PRO. Jiný software nebude pořizován.
c) Budou řešeny i tiskárny a scannery?
MMR v rámci digitalizace nepočítá s pořizováním tiskáren.
Bude nutné dokumentaci tisknout?
a) Jakým způsobem se bude řešit pohyb úředníků SÚ v terénu (ve vztahu k potřebnou dokumentací/výkresům)?
Všechny dokumenty budou mít úředníci dostupné v rámci ISSŘ v digitální podobě. MMR v rámci digitalizace nepočítá s pořizováním tiskáren.
b) Co bude mít SÚ k dispozici na kontrolní prohlídky staveb, popř. kolaudace, pokud nebudou výkresy v tištěné formě?
Vybavení úředníků stavebních úřadů je vnitřní záležitostí dané organizace a MMR nebude ingerovat do vnitřních záležitostí jiných organizací. MMR pro stavební úřady pořizuje v současném nastavení veřejné zakázky 2x 4K 32 palců monitor, notebook, klávesnici a myš.
c) Je nepředstavitelné, ne-li nemožné, kolaudaci provádět s tabletem nebo notebookem. Drobné změny stavby, které nevyžadují změny stavby před dokončením a které jsme mohli do dnešního dne vyznačit do výkresu. Jak je budeme vyznačovat bez výkresu?
MMR nesouhlasí, že agendu nelze vyřizovat v digitální podobě.
d) Bude možné otestovat navrhovaný způsob digitálního řešení v praxi?
Ano počítáme se spuštěním informačních systémů stavební správy před 1. 7. 2024. Představení celého řešení bude probíhat na konci dubna v Brně.
Kdy budou dostupné vyhlášky a metodika?
a) Kdy budou připraveny prováděcí vyhlášky?
Všechny vyhlášky ke stavebnímu zákonu (kromě technické vyhlášky k DSŘ) již byly v meziresortním připomínkovém řízení a jsou tak dostupné. Poslední zmiňovaná vyhláška k DSŘ (Vyhláška o podrobnostech některých informačních systémů stavební správy) bude brzy následovat. Návrhy vyhlíšek jsou publikovány na webu MMR v sekci Vyhlášky.
b) Kdy bude dostupné metodiky?
Jednotlivé metodiky ke stavebnímu zákonu jsou postupně zveřejňovány, jak vznikají požadavky na jejich vznik.
c) Kdy bude k dispozici popis služeb pro případnou integraci, zejména elektronických spisových služeb obcí a krajů?
Informační systémy stavební správy nepředpokládají integraci na elektronické spisové služby obcí a krajů.
Jak se digitalizace dotkne a ovlivní spravování úřední desky?
a) Jaká bude provázanost na úřední desku obce?Dosavadní právní předpisy o úředních deskách správních orgánů nejsou novým stavebním zákonem ani připravovanými informačními systémy nijak dotčeny. Stavebním úřadům a dotčeným orgánům zůstává i nadále povinnost zveřejňovat písemnosti na jejich úředních deskách. Centrální správa dokumentů v Informačních systémech stavební správy umožňuje nad rámec povinného zveřejňování publikovat tyto dokumenty na webových stránkách spravovaných MMR, a to včetně možnosti jejich vyhledávání. Toto publikování však má pouze informativní funkci, a nebude mít právní důsledky. Dosavadní úloha úředních desek zůstává nezměněna.
b) Bude nutné z ISSŘ zaslat dokument určený ke zveřejnění na úřední desce do datové schránky obce?
Ne. Jedná se jen o jednu z možných variant, jak je možné distribuovat dokumenty z ISSŘ.
Provozní řád k informačním systémům stavební správy stanoví podrobnosti a detaily označování dokumentů v ISSŘ, které jsou zveřejňovány na úředních deskách správních orgánů.
c) V kontextu § 188 odst. 5 nového stavebního zákona, jak bude řešeno vyvěšování na úředních deskách dotčených obcí?
Na výše uvedené zatím pouze odpověď: „Aktuálně v rámci veřejné zakázky připravujeme vytvoření centrální úřední desky. Konkrétní vzájemné napojení elektronické úřední desky a centrální úřední desky je v řešení.“.
Uvedená odpověď takto krátce (5 měsíců) před ostrým provozem je zcela nevyhovující. Zejména s přihlédnutím na nutnost vyzkoušení systému zveřejňování na úřední desce před spuštěním do ostrého provozu.
Jaký bude dopad na zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích?
a) Je popsán dopad na uvedený zákon o pozemních komunikacích?
Tento zákon není v gesci MMR. Pro získání stanoviska je nutné se dotázat ministerstva v jehož gesci tento zákon je.
b) Například zda silniční správní úřady budou stále vydávat povolení zvláštního užívání silničního pozemku pro umístění inženýrských sítí? Stavební toto povolení potřebuje ke stavebnímu řízení.
Tento zákon není v gesci MMR. Pro získání stanoviska je nutné se dotázat ministerstva v jehož gesci tento zákon je.
Budou v systému zahrnuty související agendy?
a) Bude součástí ISSŘ kromě postupů podle stavebního zákona rovněž agenda přestupková a vyvlastňovací podle speciálních zákonů? V současnosti vedeno samostatnými agendy např. ve VITA.
Ano počítá se zajištěním agendy vyvlastňování. Současně je nutné zdůraznit, že cílem Informačních systémů stavební správy není v žádném případě nahradit všechny funkcionality softwaru od společnosti VITA.
b) Bude se v ISSŘ vytvářet i JES?
Informační systémy stavební správy jsou navrženy tak, aby byly připraveny na zajištění více než jedné agendy. Je však nutné zdůraznit, že vždy záleží na gestorovi agendy, zda toto chce vykonávat v informačních systémech stavební správy.
Bude možné řešení celého stavebního řízení v ISSŘ a jaká bude vazba na eSSL úřadu/magistrátu?
a) Bude ISSŘ fungovat tak, že se celé stavební řízení realizuje pouze v něm?
Ano. Celé stavební řízení se realizuje přímo v ISSŘ.
b) Bude ISSŘ obsahovat veškeré šablony dokumentů s předvyplněnými údaji?
Ano. ISSŘ bude obsahovat šablony dokumentů.
c) Bude pro tvorbu dokumentů ze šablon ISSŘ napojen na stávající eSSL úřadu/magistrátu, nebo na VITA?
Ne. ISSŘ nebude napojen na software od společnosti VITA nebo na spisové služby obcí.
d) Bude nutné některé dokumenty vytvářet mimo ISSŘ, tedy např. ve VITA nebo v eSSL úřadu/magistrátu?
Ano. Jak bylo zmíněno již výše, cílem Informačních systémů stavební správy není v žádném případě nahradit všechny agendy, které se vykonávají na obcích.
e) Řeší ISSŘ situaci, kdy projektová dokumentace bude do něj vložena pouze v případě, kdy bude splňovat požadavky dané příslušnými právními předpisy?
Informační systémy stavební správy umožňují vkládat dokumentace. Je však na úřednících stavebních úřadů a dotčených orgánů zhodnotit, zda předložená dokumentace obsahově splňuje požadavky dané příslušnými právními předpisy.
f) Bude řešena integrační vazba na stávající eSSL úřadů/magistrátů, ve kterých je uložena stávající spisová dokumentace (nemusí být uložena jen ve VITA)? Případně budou tyto dokumenty migrovány do ISSŘ?
Ne v současnosti nebude zajištěna integrace na spisové služby úřadů. Migrace dat bude probíhat postupně, a to v souladu s připravovanou metodikou. Není tedy potřeba provádět spisovou rozluku do 1. 7. 2024. Toto neplatí v případě, že se jedná o rušený stavební úřad nebo o DESÚ.
g) Stavební úřady vykonávají i jiné činnosti, např. poskytují informace, vydávají osvědčení, vyjádření apod. Budou se i tyto dokumenty evidovat přes centrální podatelnu ISSŘ? Bude metodikou detailně specifikováno, co má být evidováno v ISSŘ a co v eSSL obce?
Veškeré úkony, které jsou definovány ve stavebním zákoně a které navazují na jednotlivé žádosti/formuláře (předběžná informace, vyjádření nebo stanovisko dotčeného orgánu atd.) musí být evidovány v informačních systémech stavební správy. Dokumenty spadající pod agendu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím se vyřizují ve spisové službě úřadu.
V případě požadavku na potvrzení dalších činností je vhodné napsat seznam konkrétních druhů dokumentů včetně odkazu na právní předpis podle kterého stavební úřad toto činí.
Kdy a jak budou archivy (spisovny) SÚ převedeny do nového systému?
Viz předchozí odpovědi. Migrace dat bude probíhat postupně, a to v souladu s připravovanou metodikou. Není tedy potřeba provádět spisovou rozluku do 1.7.2024. Toto neplatí v případě, že se jedná o rušený stavební úřad nebo o DESÚ.
Jaké budou možnosti ze strany klienta (podatele, žadatele, účastníka řízení, stavebníka) v rámci Portálu stavebníka?
a) Bude mít stavebník k dispozici prostor pro přípravu svého podání (žádost o stanovisko, vyjádření apod.)?
Ano. Žadatel může žádost rozpracovat a uložit jako rozpracovaný. Přiložené soubory budou po dobu 30 dnů uloženy v portálu.
b) Bude možné prostřednictvím portálu požádat o vyjádření k podmínkám napojení sítí?
Ano.
Bude nutná spisová rozluka?
a) Bude třeba učinit spisovou rozluku?
Ne, pokud se nejedná o rušený stavební úřad nebo DESÚ. Pro DESÚ platí zvláštní postup. Jelikož se vždy kromě DESÚ jedná o dokumenty, které spadají pod starý stavební zákon, tak se při případné spisové rozluce postupuje podle zákona o spisové službě a archivnictví.
b) Pokud ano, v jakém rozsahu?
Viz předchozí odpovědi.
c) Bude toto téma upraveno v metodice, případně budou podrobně informovány příslušné archivy? Kdy?
Ano. Spisová rozluka a migrace bude definována v provozním řádu k informačním systémům stavení správy.
d) Shrnutí ke spisové rozluce
Dle § 68a odst. 1 zákona č. 499/2004 Sb. se spisová rozluka provádí pouze „Při zrušení určeného původce.“. Archivní zákon neuvádí požadavek na realizaci spisové rozluky při změně eSSL, resp. při změně evidenční pomůcky.
Dle § 30 odst. 5 nového stavebního zákona je nutné provést spisovou rozluku v rámci změny správní obvodu (kdy dojde k předání dokumentů jinému OSÚ).
Dále dle § 314 nového stavebního zákona je povinnost realizovat spisovou rozluku pouze „v souvislosti s činnostmi, které přecházejí na orgány státní stavební správy podle tohoto nebo jiného zákona…“. Při změně vykonávané působnosti (s odkazem a přílohu č. 3 stavebního zákona – vyhrazené stavby).
Nejedná se tak o úplnou spisovou rozluku všech dokumentů a spisů vedených původcem, ale jen části z nich, u které dochází ke změně.
Jak bude probíhat skratační řízení?
a) Jak bude probíhat skartační řízení?
Jelikož se vždy kromě DESÚ jedná o dokumenty, které spadají pod starý stavební zákon, tak se při případné spisové rozluce postupuje podle zákona o spisové službě a archivnictví a vyhlášky o podrobnostech výkonu spisové služby.
b) Elektronické skartační řízení bude, předpokládáme, probíhat centrálně. Iniciovat jej tedy bude pracovník spravující centrální elektronickou spisovnu ISSŘ?
Není potřeba provádět spisovou rozluku do 1.7.2024. Toto neplatí v případě, že se jedná o rušený stavební úřad nebo o DESÚ. Pro DESÚ platí zvláštní postup. Jelikož se vždy kromě DESÚ jedná o dokumenty, které spadají pod starý stavební zákon, tak se při případné spisové rozluce postupuje podle zákona o spisové službě a archivnictví a vyhlášky o podrobnostech výkonu spisové služby.
c) Jaký bude postup a jaké činnosti budou požadovány po obci?
Jelikož se vždy kromě DESÚ
jedná o dokumenty, které spadají pod starý stavební zákon, tak se při případné spisové rozluce postupuje podle zákona o spisové službě a archivnictví a vyhlášky o podrobnostech výkonu spisové služby.
d) Kdy bude zpřístupněna metodika s detailním popisem skartačního řízení?
Jelikož se vždy kromě DESÚ jedná o dokumenty, které spadají pod starý stavební zákon, tak se při případné spisové rozluce postupuje podle zákona o spisové službě a archivnictví a vyhlášky o podrobnostech výkonu spisové služby.
e) Vůči kterému archivu bude probíhat skartační řízení, resp. který archiv bude příslušný k realizaci skartační obhlídky, resp. k převzetí dokumentů?
Jelikož se vždy kromě DESÚ jedná o dokumenty, které spadají pod starý stavební zákon, tak se při případné spisové rozluce postupuje podle zákona o spisové službě a archivnictví a vyhlášky o podrobnostech výkonu spisové služby.