Během volebního období se postupně vyvíjely další legislativní i nelegislativní úkoly. Z legislativy to kromě plánovaného Zákona o podpoře bydlení a novely Zákona o Státním fondu podpory investic (SFPI) byl program dostupného nájemního bydlení.
Cíl I. Evidence based policy
U formulace a vyhodnocování bytové politiky ČR je nově kladen velký důraz na robustní datovou a analytickou základnu a formulaci a vyhodnocování politik na základě evidence. MMR proto rozvíjí databázi dat o bydlení, nově sbírá data o cenách nemovitostí a začalo vydávat vlastní indikátory dostupnosti bydlení. Zabývá se také evidencí bytů, sledováním obecních bytů a vyhodnocováním podpor. Zmíněná data využijeme jak k budoucí formulaci cílů a opatření politiky bydlení, tak i k přípravě jednotlivých dotačních titulů a finančních nástrojů.
Cíl II. Lepší státní podpory bydlení
Vyhodnocení dosavadních státních podpor bydlení ukázalo nezacílenost, neprovázanost, úzká hrdla pro určité typy žadatelů, nízký zájem způsobený příliš složitými podmínkami, nevyřešenou problematiku veřejné podpory a celkově neefektivní systém. Podpory musí vycházet z celkové strategie, mít jasně definované a měřitelné cíle a eliminovat úzká hrdla. Pro vyhlášení nových výzev je nutné znát jejich absorpční kapacitu. V tématech, jako je sociální a dostupné bydlení je třeba absorpční kapacitu systematicky podporovat, zejména ve vztahu k obcím.
Cíl III. Rozvoj dostupného bydlení
Připravili jsme novou legislativu dostupného nájemního bydlení, která definuje cílové skupiny a pravidla provozování bydlení po dobu minimálně 20 let, včetně maximálního nájemného na úrovni nákladů a délky smluv. Cílovými skupinami jsou domácnosti bez vlastního bydlení s příjmem do 8. decilu, mladí do 35 let s příjmem do 9. decilu a veřejně prospěšné profese. Definice je součástí šestiletého notifikovaného rámce podpory, který počítá s financováním projektů v objemu 2 mld. ročně v letech 2024 – 2029. V případě vyšší absorpční kapacity a disponibility prostředků je možné tuto částku po oznámení Evropské komise navyšovat. První tři roky podpory jsou financované z prostředků Národního plánu obnovy a státního rozpočtu, v dalších letech počítáme s dalšími zdroji financování, jako je například sociální klimatický fond, EIB, EBRD, či další poskytovatelé úvěrů. Tyto zdroje budou ve valné většině návratné, založí tak dlouhodobý a udržitelný systém financování dostupného bydlení v ČR.
Cíl IV. Řešení bytové nouze
Řešení bytové nouze má dvě části. První z nich je Zákon o podpoře bydlení. Druhá část spočívá v podpoře sociálního bydlení. Infrastruktura sociálního bydlení je podporovaná v rámci Integrovaného regionálního operačního programu, plánuje se další podpora v návazném IROP.
Zákon o podpoře bydlení obsahuje tři hlavní pilíře: provoz kontaktních míst pro bydlení na obcích, systém garancí pro soukromé pronajímatele pronajímající v rámci podporovaného bydlení a asistenci v bydlení. Definuje bytovou nouzi a způsob jejího ověřování. Klade hlavní důraz na prevenci ztráty bydlení.
Cíl V. Rozvoj bytového fondu obcí
Obce jsou v rámci současné legislativy základním poskytovatele dostupného a sociálního bydlení, proto je třeba je specificky v této roli podporovat. Vytváříme podporu ve všech fázích implementace dostupného a sociálního bydlení, od průzkumu potřebnosti a formulace místní bytové politiky přes formulaci vize konkrétních projektů, jejich přípravu a realizaci, po provozování bydlení, management bytového fondu a nájemních vztahů a jejich dlouhodobou udržitelnost. Podporujeme převody pozemků státu na obce, přípravu technické infrastruktury (zasíťování pozemků), architektonické soutěže, projektovou přípravu dostupného a sociálního bydlení, financujeme výstavbu a definujeme pravidla pro provoz. Podporujeme rekonstrukce bytového fondu pro dostupné a sociální bydlení a také přestavby a přístavby. Nepodporujeme prodeje obecních bytů či pozemků pro výstavbu.
Základním poradenským střediskem pro rozvoj bytového fondu obcí jsou Regionální centra podpory investic do bydlení, provozovaná Státním fondem podpory investic.
Cíl VI. Sociální soudržnost
Na celostátní úrovni MMR usiluje o provázání systému dávek a systému sociálních služeb se systémy bydlení, aby tyto prvky pracovaly společně pro prevenci a řešení bytové nouze a předcházení či řešení neúměrnému zatížení náklady na bydlení.
Na lokální úrovni je nástrojem MMR pro kombinaci regionální, sociální a bytové politiky Agentura pro sociální začleňování, která obcím poskytuje komplexní poradenství v oblasti vyhodnocování potřeb, tvorby strategií, ale i měkkých aspektech managementu bytového fondu, řešení segregace, či sociálního mixu.
Udržitelnost ve stavebnictví
Klíčovým tématem ve výstavbě bydlení je udržitelnost staveb, a to vzhledem k aktuálně probíhajícím klimatickým změnám i trvajícím potížím v dodávkách energií a zhoršené mezinárodní situaci. Státy evropské unie se zavázaly snižovat spotřebu energie v budovách a nároky na novostavby se postupně zpřísňují.
Od roku 2030 budou již vznikat pouze bezemisní novostavby, které svůj odběr ze sítě kompenzují vlastní výrobou energie. Stěžejní jsou však z pohledu spotřeby energie v budovách rekonstrukce. Právě rekonstrukce jsou v řadě titulů významně podpořeny oproti novostavbám, stejně jako výstavba bytových domů, která je oproti rodinným domům již z podstaty energeticky i finančně efektivnější.
Veřejný i soukromý sektor může v oblasti úspor na budovách využít bezplatné fungující státní poradenství – síť EKIS.
Nežádoucím finančním dopadům na rozpočty domácností brání známé dotační tituly z Modernizačního fondu jako Nová zelená úsporám atp., do budoucna pak vzniká Sociálně klimatický fond, jež má umožnit i méně majetným domácnostem renovovat a stavět, aniž by ekonomicky strádaly.
Kromě energetických úspor vnímáme jako důležitá témata udržitelnost sociální a kvalitu architektury a prostoru, která významně přispívá ke kvalitě života.
V rámci naší činnosti spolupracujeme se zástupci dalších ministerstev, profesních organizací projektantů a architektů (ČKAIT, ČKA), obecních svazů (SMS, SMOČR), akademického sektoru a organizací ve stavebnictví.
Vybrané dokumenty a odkazy:
Fakta o klimatu
Informace o směrnici EPBD IV, renovačním pasu a dalších novinkách v oblasti energetických úspor na budovách Novostavby v bezemisním standardu a více renovací - Zelená transformace (zelenatransformace.cz)
Rámcová vodítka pro implementaci zásady „významně nepoškozovat“ (DNSH) – MŽP, 2022; v letošním roce je očekávána aktualizace
Časová osa – Zelená dohoda pro Evropu a balíček „Fit for 55“ - Consilium (europa.eu)