21. 3. 2012
Včera odpoledne dorazil z Evropské komise do České republiky dlouho avizovaný dopis, který uzavírá sérii jednání mezi Českou republikou a Evropskou komisí.
Jednání náměstků ministrů pro místní rozvoj a financí s vysokými představiteli Evropské komise, které proběhlo 9.3.2012, přineslo pozitivní výsledek. Namísto proklamovaného naplnění hrozby plošného zastavení všech programů, obdržela Česká republika "pouze" zdvižený varovný prst. Pokud do června přijmeme opatření vedoucí ke zlepšení v klíčových oblastech kontroly a auditu, k zastavení programů nedojde. V průběhu této doby na základě vzájemné gentlemanské dohody nebude ČR žádat o proplacení peněz z EU. Tento dopis tak potvrzuje vyjednávací schopnosti zástupců České republiky.
A kde je vlastně zakopaný pes? Bylo identifikováno pět slabých míst při čerpání z fondů EU. Jde především o základní nastavení a nezávislost auditního systému, řešení nesrovnalostí kontroly vykonávané řídícími orgány či zpřísnění personální politiky. Česká republika do června připraví taková opatření, která budou řešit slabá místa systému nastaveného v roce 2006. Hlavní změnou bude postupné převedení pověřených auditních subjektů pod ministerstvo financí, což je významná systémová změna, která se promítne do nastavení všech operačních programů. Dojde k faktickému posílení metodické a auditní role ministerstva financí, které by mělo EK přinést dostatečnou míru jistoty, že řídící a kontrolní systémy v ČR fungují nezávisle a spolehlivě.
Výhrady EK směřující k absenci zákona o státní službě budou operativně řešeny metodickými postupy pro výběr zaměstnanců ve strukturálních fondech. I v ostatních oblastech jsou již připravovány konkrétní kroky, které do června 2012 přinesou potřebná zlepšení. Výtky EK, včetně potřebných nápravných kroků, bude vláda projednávat na některém ze svých nejbližších jednání.
Varovným dopisem činí EK preventivní krok, kterým po téměř všech členských zemích vyžaduje důslednější kontrolou a splnění určitých opatření před odesíláním žádostí o platby. Je třeba také zdůraznit, že toto opatření se týká přibližně třetiny operačních programů napříč Evropskou unií. V ostatních zemích se tento fakt nestal politickým tématem, ale zůstal v rovině věcných technických řešení.
Poznámka pro média
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR ČR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech, vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli. Ministerstvo bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy ve věcech: regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, pohřebnictví. MMR ČR vykonává roli Národního orgánu pro koordinaci (NOK) pro čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie a také je řídícím orgánem několika operačních programů. Více na www.mmr.cz.