20. 6. 2011
Jaké se dají do budoucna čekat změny v oblasti bydlení, pokud jde o přístup státu? Promyšlená podpora nejen pro pořízení bydlení do osobního vlastnictví, mnohem razantnější opravy zanedbaného bytového fondu a bytová výstavba zaměřená na ohrožené skupiny obyvatel, jako je sílící skupina osamělých seniorů či rodičů samoživitelů. Chystaných změn má však být mnohem více.
Neexistenci státní bytové politiky, jako systematického přístupu i nedostatky v dílčích programech by měla napravit chystaná nová koncepce státní bytové politiky, která je promyšleným dokumentem, jež přináší ucelené řešení a zohledňuje vývoj pro oblast bydlení a to až do roku 2020.
Koncepci připravil Státní fond rozvoje bydlení pod vedením ministra pro místní rozvoj a předsedy výboru fondu Kamila Janovského ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj a zástupci profesních svazů a organizací. Nyní je na vládě, aby koncepci posoudila. „V České republice neexistuje politika bydlení, pokud politiku bydlení chápeme jako dlouhodobý výhled. Existují jen jednotlivé aktuální nástroje podpory bydlení,“ upozorňuje Kamil Jankovský, ministr pro místní rozvoj.
Státní bytová politika se ocitla na rozcestí. V uplynulých dvaceti letech se podařilo rozjet intenzivní bytovou výstavbu a několik dotačních programů (například Nový panel či Zelená úsporám). Dosavadní systém založený především na dotacích a preferující vlastnické bydlení se ukázal jako neudržitelný. Uvědomění si tohoto faktu urychlila i hospodářská krize v jejímž důsledku se silněji projevuje hrozba rozšiřování skupin ohrožených sociálním vyloučením.
Efektivnímu naplňování úlohy státu v oblasti bydlení brání mimo jiné i fakt, že ačkoli bytová politika spadá do gesce ministerstva pro místní rozvoj, ve skutečnosti se na ní podílí hned několik resortů – jejich kompetence se někdy překrývají, podobně jako se zbytečně dublují některé programy. Nestabilitu systému založeného převážně na dotacích ze státního rozpočtu potvrdilo postupné utlumování jednotlivých programů v důsledku klesajících možností veřejných rozpočtů. Průvodním jevem s přímými dopady na zaměstnanost je pokles objemu stavební výroby. Přitom například v případě rekonstrukcí bytového fondu platí, že objem prací za 1 miliardu přináší 1000 pracovních míst.
PŘÍLOHA TISKOVÉ ZPRÁVY K NÁVRHU KONCEPCE STÁTNÍ BYTOVÉ POLITIKY
Kromě zmíněných nedostatků minulého období se koncepce zabývá nově se vynořujícími problémy – musí například reagovat na prognózy demografického vývoje, které jednoznačně hovoří o tom, že ve stárnoucí populaci bude přibývat osamělých seniorů. Ti už nyní vydávají ze všech sociálních skupin největší část svých čistých příjmů na bydlení – v některých případech je to více než 60% jejich příjmů.

Zdroj: Projekce ČSÚ z roku 2005
Do jisté míry by mohlo pozitivní roli sehrát dokončení deregulace nájemného v roce 2012 a tím uvolnění trhu s byty. Přesto se však dá očekávat, že účinnějším řešením bude výstavba zaměřená přímo na seniory, která by se navíc podle představ ministerstva pro místní rozvoj mohla stát pro investory zajímavou podnikatelskou výzvou. Navíc nejde jen o osamělé seniory, celkově se zvyšuje počet méněčetných domácností či dokonce domácností jednotlivců a rovněž na to by měla bytová výstavba reagovat přiměřenou velikostí bytů.
Stále větším problémem se stává energetická náročnost zdejšího bydlení, která je důsledkem nízké kvality výstavby zejména u panelových sídlišť a také „podinvestovaností“ staršího bytového fondu.

Zdroj: ČSÚ, statistika rodinných účtů
Některé z chystaných změn
- Vyváženější míra podpory vlastnického a nájemního bydlení a podpora bydlení skupinám obyvatel ohrožených sociálním vyloučením. V uplynulých letech se státní podpora v oblasti bytové politiky vychýlila ve prospěch vlastnického bydlení. Předkládaná koncepce počítá s posílením programu na podporu výstavby nájemních bytů především pro seniory, ale také s legislativní úpravou statutu „osoby v bytové nouzi“.
- Rozšíření nabídky bytů odpovídajících potřebám osob se zdravotním postižením. Sem spadá podpora výstavby upravitelných bytů formou nízkoúročených úvěrů a dotací, podpora odstraňování bariér ve stávajících bytech a potřebná úprava stavebních předpisů.
- Snižování energetické náročnosti bydlení. Energeticky náročný provoz bytového fondu se promítá do vysokého zatížení domácností výdaji na energie, je to zřejmé například ve srovnání s výší těchto výdajů obvyklou v zemích EU. Je třeba, aby stát podporoval rekonstrukce stávajícího bytového fondu zaměřené právě na snížení energetické náročnosti budov. U nové výstavby je pak třeba stanovit jasná pravidla týkající se energetické náročnosti, ovšem za přísného dodržování principu ekonomické přiměřenosti.
- Státní pomoc při řešení bytové situace obětí živelních pohrom. Součástí nové koncepce je i návrh opatření zaměřených mimo jiné na prevenci vzniku škod. Jde například o motivační program předcházení vzniku škod v důsledku povodní nebo motivační program na zlepšení urbanizace v území s významným povodňovým rizikem.
- Zlepšení využití fondů EU v letech 2014-2020. V rámci programového období 2007 – 2013 nebylo finančních prostředků fondů EU příliš využíváno. Přitom bydlení patří do skupiny mezinárodně uznávaných základních lidských potřeb. Jistota bydlení je základní podmínkou udržení integrace osobnosti. Vyvážená podpora bydlení se zaměřením na předcházení vzniku či rozšiřování skupin ohrožených sociálním vyloučením by měla být jednou z priorit programového období 2014 +.
- Využití příjmů z prodeje emisních povolenek v oblasti bydlení. Dosud realizovaný program Zelená úsporám se částečně překrývá s programem NOVÝ PANEL, kterým stát podporuje komplexní revitalizaci bytového fondu. Využitím prostředků získaných prodejem emisních povolenek pro programy spravované garantem bytové politiky, Ministerstvem pro místní rozvoj respektive Státním fondem rozvoje bydlení by došlo jednoznačně ke zvýšení efektivity využití těchto programů, které zatím nedokázaly uspokojit všechny zájemce.
- Snižování investičního dluhu. Přes poměrně silnou podporu státu poskytovanou v průběhu minulých let dosahuje zanedbanost bytového fondu vystavěného před rokem 1989 až 500 miliard korun. Úkolem státu by mělo být motivovat vlastníky bytového fondu k realizaci komplexních rekonstrukcí a to pomocí programů na podporu rekonstrukcí a modernizací bytových domů využitím revolvingových nástrojů
- Zvyšování kvality vnějšího prostředí rezidenčních oblastí. Architektura sídlišť postavených v sedmdesátých letech minulého století nepředpokládala tak významné změny, v jejichž důsledku se rezidenční prostředí významně zhoršilo. Přitom v těchto domech žije velká část populace (panelové domy tvoří 31 procent veškerého bytového fondu). Situaci by měl zlepšit mimo jiné program podpory regenerace rezidenčních oblastí včetně podpory prevence proti kriminalitě.
Hodnocení Návrhu koncepce bytové politiky odbornými a zájmovými sdruženími (výběr citací z referenčních vyjádření):
- ČKA: Kvalitní architektura a urbanismus jsou významnými prostředky k zajištění trvale udržitelného, hospodárného a harmonického vývoje osídlení šetrného ke kvalitě životního prostředí a ovlivňujícího stav krajiny a přírody. Stabilita bude v blízké budoucnosti vystavena vlivům významných technologických proměn, obdobně jako změn sociálních a kulturních, na něž bude nucena pružně a efektivně reagovat. Prosazování vysokého standardu energetické šetrnosti budov, nikoli rozumnou úsporností zdůvodněné, neúměrně zvyšuje pořizovací náklady na bydlení a zvyšuje podstatně práh jeho dostupnosti, aniž zlepšuje jeho kvalitu, takže ve svém důsledku neposlouží vlastníkům ani nájemcům energeticky úsporných bytových staveb, ale pouze dodavatelům zateplovacích systémů a nízkoenergetických technologií. JUDr. PHDr. Jiří Ploss, sekretář České komory architektů
- ČKAIT: Bytová výstavba musí reagovat na stárnutí obyvatel, na změny ve skladbě domácností, na zvyšující se standard bydlení. Podpora bydlení z veřejných zdrojů by měly mít dlouhodobý charakter, nesmí potlačovat tržní principy. V podporách by měly převládat úvěrové formy. Přičemž by výše podpory nikdy neměla překročit 30 % nákladů, neboť vyšší podpora deformuje trh. Podpora vlastnického bydlení by měla být vázána na dosažení vyšších standardů – např. v oblasti energetické náročnosti budov, v oblasti udržitelného rozvoje městských částí, upřednostňování progresivních forem zástavby. Ing. Pavel Křeček, předseda ČKAIT
- CKB: Je zřejmé, že přímé zasahování státu do bytové politiky jednotlivých obcí či krajů je nejenom často politicky nepopulární, ale je buďto velmi zatěžující z hlediska státního rozpočtu, či nutně technicky i legislativně komplikované a v důsledku často i ekonomicky neefektivní. Mnohem efektivnějším nástrojem by mohla být informační základna a o ní opřené vzorové metodiky. Tímto může stát podporovat jednotlivé obce a regiony, ale i soukromé subjekty působící v oblasti bydlení v jejich vlastní bytové politice. Tímto budou vytvořeny podmínky pro její zefektivnění, koordinaci, ale i v případě obcí zlepšení možnosti přímého ovlivňování koncepce bytové politiky a výstavby pro konkrétní místa. Ing. Arch. Michal Kohout, Ing. Arch. David Tichý PhD., Centrum kvality bydlení
- RS ČR: Rada seniorů ČR oceňuje komplexní, kvalifikované a objektivní zpracování analytické části koncepce, která nezamlčuje ani významné nedostatky bytové politiky státu za hodnocené období. Senioři jsou z důvodu věku na trhu s byty nejvíce ohroženou sociální skupinou, u které je ochrana státu a obcí nejen nezbytná ale také nenahraditelná.Rada seniorů podporuje naznačené vize státu zajistit dostupnost přiměřeného bydlení všem a současně trvale zvyšovat jeho kvalitu. Rada seniorů doufá, že stát se na rozdíl od uplynulých let bude chovat odpovědněji a zároveň podporuje záměr zajistit Státnímu fondu rozvoje bydlení stálé zdroje příjmů. Dr. Zdeněk Pernes, předseda Rady seniorů ČR
- SON: Analýzu minulé a současné situace v oblasti bydlení považujeme za dostatečně vypovídající. K návrhům do budoucna plně podporujeme výrazně větší podporu nájemního bydlení v městských aglomeracích s tím, že tento úkol nesnese odkladu. Podporujeme též soustředění na garanční a úvěrovou pomoc státu vůči nájemnímu bydlení. Doporučujeme dále hledat i legislativní zakotvení třístupňového veřejného sektoru tj. státu, krajů a obcí, včetně odpovědnosti za realizaci bytové politiky. Ing. Milan Taraba, předseda Sdružení nájemníků ČR
- SPS: Pro podporu výstavby bytů v příštím období by měla platit jasná a dlouhodobá pravidla, která by se neměla měnit minimálně 10 let a měla by být centralizována a kontrolována jednou institucí – např. SFRB.
- Podpora výstavby bytů by měla být diferencována podle druhu bydlení – např. u podpory nájemného bydlení by to patrně byly daňové úlevy investorům, zatímco u sociálních bytů stavěných obcemi a městy by se mělo jednat o přímé dotace, tedy obnovit program, který úspěšně v minulosti fungoval. Za Svaz podnikatelů ve stavebnictví v ČR Ing. Pavel Ševčík a Ing. Miloslav Mašek, CSc.
- OSMD: Těžiště bytové politiky v současné době leží a ještě dlouho bude ležet ve správné konstrukci adresných dávek na sociální bydlení za obvyklé tržní nájemné v souladu se správným přechodem na smluvní principy podle novely OZ, kterou velmi dobře připravilo MMR i připravovaného nového OZ. I když i zde je nezbytně třeba dokončit liberalizaci nájemního práva, aby nevyvolávalo zbytečné soudní pře a aby mohlo opět přejít na nájemní smlouvy na dobu neurčitou, nikoliv nekonečnou s pomocí řádné výpovědi možné pro obě strany nájemního vztahu. RNDr. Tomislav Šimeček, předseda Občanského sdružení majitelů domů, bytů a dalších nemovitostí v ČR
- SČMBD: Do plánu KONCEPCE a SFRB je třeba zařadit i plánovanou podporu družstevní bytové výstavby, která se v minulosti osvědčila výstavbou milionu bytů, vychází z mnohaleté středoevropské tradice a při minimální státní podpoře pomůže nastartovat zejména občanskou iniciativu v oblasti bydlení a osobní účast obyvatel na vládních programech. V oblasti zdrojového krytí souhlasím se závěry KONCEPCE o potřebě revolvingového financování programů SFRB. Významnější pozornost je třeba věnovat nejenom pilotním projektům, ale masivnímu využití prostředku Strukturálních fondů EU a zdrojů EIB. Ing. Vít Vaníček, Svaz českých a moravských bytových družstev
Harmonogram okamžitých opatření - do konce roku 2011
DOSTUPNOST
+ Podpora výstavby nájemních bytů, především pro seniory - do 31.7.2011
- Příprava a předložení vládě pilotního programu – ve formě návrhu nařízení úpravy podmínek poskytování nízkoúročených úvěrů na výstavbu nájemních bytů či rekonstrukcí – diferencovaná výše úrokové sazby dle cílové skupiny nájemců
- Zdroj financování – aktiva SFRB
STABILITA
+ Pro stabilizaci portfolia zdrojů financování - do 30.7.2011
- Zahrnutí podpory bydlení do programových priorit rozvoje ČR na období 2014 – 2020 do 31.8.2011
- Předložení legislativních změn úpravy zapojení SFRB do systému evropských fondů a finančního inženýringu - do 31.12.2011
- Návrh využití finančních prostředků z prodeje emisních povolenek na podporu regenerace zanedbaného bytového fondu
+ Pro stabilizaci soukromoprávních vztahů - do 31.12.2011
- Předložení návrhu zákona – úpravy související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytu a nebytových prostor
- Revize vyhlášky o rozúčtování nákladů na energie (teplo, teplá voda)
- Rozbor právních aspektů institutu „trvalého bydliště“ a doporučení úprav
+ Pro nutné vymezení odpovědnosti aktivit státu v oblasti politiky bydlení - do 31.12.2011
- Jednoznačné vymezení kompetence a odpovědnosti MMR v rámci bytové politiky
- SFRB jako nástroje pro naplňování investiční podpory státu v oblasti bydlení a poskytování servisu v rámci celé bytové politiky
KVALITA
+ Synergie se sekcí dostupnosti, která je závislá na sekci stability - řešení v této oblasti je elementárním předpokladem pro zvyšování dostupnosti a kvality současného i nově budovaného bydlení. Termíny dalších opatření jsou stanoveny v průběhu a do konce roku 2012
- Snižování investičního dluhu – revize stávajících programů pro revitalizaci bytového fondu = návrh jednotného programu v oblasti bydlení pro docílení komplexních rekonstrukcí a maximálního snížení energetické náročnosti staveb
- Návrh politiky rozvoje stavební kultury (architektury)
- Revize stávajících programů na podporu revitalizace rezidenčního bydlení a návrh řešení snížení dluhu v rezidenčním prostředí starší bytové zástavby