13. 1. 2009
Domácí cestovní ruch zaznamenává v posledních letech mírný růst. Brání mu však několik skutečností.
Jedná se zejména o nedostatky v oblasti rozsahu a kvality nabízených služeb. Respondenti
průzkumů veřejného mínění kritizovali u domácích poskytovatelů služeb v cestovním
ruchu hlavně nekvalitní služby, nepříjemnou obsluhu a špatnou hygienu. Vadí jim
také chudá nabídka aktivit, zejména při špatném počasí, a slabé zázemí návazných
služeb v lokalitě. Někteří respondenti upozorňovali na nevýhodný poměr kvality a
ceny, a to přesto, že domácí dovolená bývá levnější než zájezdy do ciziny. Naopak
pozitivními motivy pro domácí dovolenou jsou pohoda a klid, jistota zabezpečení
v případě nenadálých událostí, snadná doprava a menší finanční náročnost.
Velkým problémem domácí turistiky je sezónnost - ve špičce sezóny je infrastruktura
turistiky přetížena, v mezisezónním období zůstává takřka nevyužita. Sama sezónnost
je dána klimatickými okolnostmi a rytmem školních dovolených. Budoucí prosperita
domácí turistiky závisí ve velké míře na tom, podaří-li se rozvojem netradičních
forem rekreace (krátkodobá rodinná rekreace, kongresová turistika, tématické a kulturně
poznávací pobyty, kondiční pobyty apod.) přilákat turisty i mimo sezónní špičky.
Další podmínkou je zkvalitnění existující ubytovací infrastruktury a dobudování
doprovodné infrastruktury pro další aktivity v dané destinaci. Nástrojem k realizaci
těchto cílů by se měly stát především finance získané z fondů EU v tomto, ale hlavně
v plánovacím období 2007 - 2013. V současné době realizuje Ministerstvo pro místní
rozvoj ČR prostřednictvím své příspěvkové organizace České centrály cestovního ruchu
- CzechTourismu čtyři systémové programy zaměřené na rozvoj vzdělávání v oblasti
cestovního ruchu v regionech v hodnotě přesahující 250 milionů korun. Prostředky
na realizaci plynou z Operačního programu Rozvoje lidských zdrojů (OP RLZ), opatření
4.2, tedy Specifického vzdělávání.
Jsou to projekty:
• Školení a vzdělávání pracovníků v cestovním ruchu;
• Vzdělávání pracovníků veřejné správy v cestovním ruchu;
• Informace v cestovním ruchu;
• Destinační management a vytváření produktů v cestovním ruchu.
Projekty jsou zaměřeny na školení pracovníků v cestovním ruchu s cílem jejich dalšího
vzdělávání a zvyšování úrovně služeb nabízených v cestovním ruchu v rámci jednotlivých
regionů. Mechanismus školení bude probíhat formou distančního vzdělávání, tedy e-learningu,
i formou prezenčního studia, případně kombinací obou. Počítá se s vybudováním elektronické
knihovny pro potřeby frekventantů kurzů. Na jednotlivé části projektů jsou vypisována
výběrová řízení. Návrhy projektů musejí být zaměřeny na cílové skupiny a činnosti
pro tyto skupiny vybrané.
V případě opatření 4.2. jsou cílovými skupinami malé a střední podniky, veřejná
správa, veřejné instituce, včetně škol a nestátní neziskové organizace. Konečnými
cílovými skupinami jsou podnikatelé, zaměstnanci a management podniků, pracovníci
veřejné správy a veřejných institucí (i školy) a účastníci vzdělávacích a informačních
akcí.
V období 2007 - 2013 je pro Českou republiku ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti
alokováno celkem 778 mld. Kč. Roční průměr financí se tak zvýší na 111,1 mld. Kč
ročně oproti současnému rozpočtovému období 2004 - 2006, kdy je to průměrně 25,4
mld. Kč ročně. Pro nové období jsou stanoveny 3 cíle a to Konvergence, Regionální
konkurenceschopnost a zaměstnanost a Evropská územní spolupráce. Cíl Konvergence
politiky soudržnosti EU bude realizován prostřednictvím sedmi Regionálních operačních
programů (ROP), sedmi SOP a OP Technická pomoc. Regionální operační programy budou
rozděleny podle regionů soudržnosti. Pardubický kraj tak bude v rámci NUTS severovýchod
čerpat peníze společně s krajem Královehradeckým a Libereckým.
Regionální operační programy navazují na systém sektorových OP a své dotační tituly
směřují k řešení problémů vázaných na konkrétní region ČR. Podporují tak využití
potenciálu daného území a přispívají k jeho vyváženému rozvoji.
Globální cíl regionálních operačních programů:
Globálním cílem ROP je urychlení rozvoje regionů ČR, zvýšení jejich konkurenceschopnosti
a atraktivity pro investice a posílení kvality života obyvatel, při respektování
vyváženého a udržitelného rozvoje regionů vycházející z využití jejich potenciálu.
Zaměření podpor Regionálních operačních programů (Specifické cíle ROP):
• modernizace technické infrastruktury zvyšující přitažlivost regionu pro investice
při zohledňování ochrany životního prostředí,
• zvýšení prosperity regionu vytvářením prostředí pro rozvoj malých a středních
podniků včetně prostředí pro inovace a vytváření nových pracovních příležitostí,
• zvýšení podílu cestovního ruchu na hospodářské prosperitě regionu a na vytváření
pracovních příležitostí,
• modernizace a zlepšení podmínek pro obyvatele ve městech a na venkově, související
s rozvojem hmotného prostředí, lidských zdrojů, kultury a volnočasových aktivit,
přispívajících ke zvýšení atraktivity těchto území pro hospodářský rozvoj.
Nové rozpočtové období bude znamenat nejen více peněz pro regiony, ale také větší
pravomoc regionů při rozhodování o čerpání, poněvadž ROPy budou přímo řízeny přímo
na úrovni regionů a to Regionálními radami příslušných regionů soudržnosti. Nové
rozpočtové období přináší také další pozitivní změny a to uznání nevratné DPH jako
oprávněného výdaje, míru spolufinancování až 85 procent a pravidlo N+3 (nyní N+2).
Data týkající se domácího cestovního ruchu:
Z celkového počtu delších cest (4+ přenocování) jich bylo v roce 2005 celkem 56
procent v rámci České republiky a 44 procent v zahraničí. Výdaje a tyto cesty tvořily
ale ve stejném období pouze 26 procent celkových výdajů dosahujících 71,3 mld. Kč.


Dovolenkové cesty českých turistů 2005
V roce 2005 došlo k 3,7% nárůstu počtu dovolenkových cest Čechů. V České republice
se jednalo o celkový počet 5 567 tis. cest a směrem do zahraničí pak 4 374 tis.
cest. Nejnavštěvovanějšími kraji České republiky byly z hlediska domácích dovolených
Jihočeský, Středočeský a Královéhradecký kraj.
Jihočeský kraj (664,2 tis. cest; 14,7% pokles oproti roku 2004) opět představuje
nejoblíbenější místo Čechů, kde rádi tráví svůj volný čas. Středočeský kraj (647,5
tis. cest; 35,3% nárůst) je charakteristický druhými domovy především Pražanů, kteří
se mj. podílejí na tom, že tento kraj zaujímá v oblíbenosti 2. místo. Královéhradecký
kraj (587,7 tis. cest; 13,4% pokles) se umístil na 3. pozici. Nejvyšší nárůst počtu
turistů zaznamenal kraj Ústecký, celých 44 % a kraj Pardubický 40 %.
Zahraniční turisté v krajích ČR 2005
Rok 2005 byl z hlediska příjezdového cestovního ruchu České republiky rokem rekordním,
a to v celé historii, po kterou Český statistický úřad sleduje počty zahraničních
turistů v hromadných ubytovacích zařízeních. V roce 2005 přijelo do České republiky
6 336 128 zahraničních turistů, kteří využili právě služeb hromadných ubytovacích
zařízení. Tento stav tak představuje nárůst o 4,5 % oproti předchozímu roku 2004.
Nejméně zahraničních turistů navštěvuje Pardubický kraj, Vysočinu a Zlínský kraj.
V těchto krajích byla zaznamenána oproti roku 2004 stagnace a také určitý pokles
počtu zahraničních turistů.

upraveno dne: 24. 05 2006, Martin Opatrný