Jak bude uplatňována výjimka podle Lex Voucher na smlouvy o zájezdu – kdo může poukaz odmítnout? Peníze v. poukaz.
Některé, tzv. zvláště zranitelné osoby, mohou poukaz na zájezd odmítnout. Jde o zákazníka, který je držitelem průkazu osoby se zdravotním postižením, je veden v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání, jde o těhotnou ženu, osobu čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou, o osobu starší 65 let nebo o osobu, která je ke dni doručení oznámení cestovní kanceláře o využití ochranné doby nejméně 30 dnů na tzv. překážkách práce podle § 208 a 209 zákoníku práce. Výjimka platí také pro školy a školská zařízení, které jsou zapsány do rejstříku škol a školských zařízení.
Nejsou ojedinělé případy, kdy je smlouva o zájezdu uzavřena také ve prospěch více zákazníků. V tomto případě jeden zákazník (objednatel) vystupuje zpravidla jako smluvní strana, přičemž smlouvu o zájezdu uzavírá také ve prospěch dalších osob (spolucestujících), které na jejím základě mají právo čerpat služby cestovního ruchu. Také spolucestující mají podle zákona č. 159/1999 Sb. postavení zákazníka, avšak zpravidla nikoliv smluvní strany.
Smyslem ochranné doby je po určitou dobu odložit nebo přerušit splatnost závazku cestovní kanceláře k vrácení plateb za zrušený zájezd. Ochranná doba tedy má účinky jen vůči tomu zákazníkovi, kterému vznikl nárok na vrácení plateb za zájezd. Tímto zákazníkem je zpravidla zákazník, který je stranou smlouvy o zájezdu a za zájezd uhradil jeho cenu. Příslušnost k vymezené zvláště chráněné skupině je tedy třeba zkoumat ve vztahu k zákazníkovi, kterému vzniklo právo na vrácení plateb přijatých za zájezd. Pokud takový zákazník spadá do jedné ze zvláště chráněných skupin, může poukaz odmítnout jako celek a cestovní kancelář by mu měla celou finanční částku, na níž by měl jinak právo, vyplatit bez zbytečného odkladu v penězích. Pokud je naopak zákazníkem, kterému vzniklo právo na vrácení plateb, osoba, která do jedné ze zvláště chráněných skupin nespadá, nemůže poukaz odmítnout, byť by např. mezi chráněné osoby spadal jeden ze spolucestujících, kterému však právo na vrácení peněz nevzniklo.
Příklady:
Prarodič starší 65 uzavřel smlouvu o zájezdu pro sebe a ve prospěch svých vnoučat. V případě zrušení zájezdu by platby měly být vráceny prarodiči, včetně plateb, které uhradil za svá vnoučata. Zákazník spadá do zvláště chráněné skupiny osob starších 65 let, může tedy odmítnout poukaz za celý zájezd, přestože děti mezi chráněné skupiny zákazníků nespadají.
Smlouvu uzavřel jeden z rodičů pro sebe a ve prospěch manžela a dětí. Jedno z dětí je držitelem průkazu osoby zdravotně postižené. Po zrušení zájezdu by za běžných okolností cestovní kancelář vracela platby rodiči, se kterým uzavřela smlouvu. Vzhledem k tomu, že tento rodič nespadá mezi zvláště chráněné zákazníky, nemůže poukaz odmítnout, přestože jedním ze spolucestujících je držitel průkazu osoby se zdravotním postižením.
Smlouvu o zájezdu uzavřela škola ve prospěch nezletilých žáků. Škola jako zákazník má možnost poukaz v celém rozsahu odmítnout, přestože jednotliví žáci nespadají mezi zvláště chráněné skupiny zákazníků.
Smyslem výjimky je poskytnout ochranu v podobě bezodkladného vrácení plateb v penězích zvlášť zranitelným skupinám zákazníků. Musí se však jednat o zákazníky, kterým právo na vrácení plateb již dříve vzniklo. Jedná-li se o zákazníka, kterému právo na vrácení plateb nevzniklo, lze vydat poukaz, přestože zákazník spadá do jedné z chráněných skupin. Jinými slovy, pouze vzniklo-li zákazníkovi právo na vrácení plateb za zájezd, je na místě zkoumat, zda spadá do některé z chráněných skupin.
Roli při posuzování toho, kterému zákazníkovi ze skupiny spolucestujících vzniklo právo na vrácení plateb, mohou hrát také případné smluvní ujednání mezi stranami. V případě sporu o to, který zákazník může poukaz odmítnout, budou k rozhodnutí příslušné soudy.