Veřejné zakázky
Základní východiska
V rámci veřejných zakázek jsou ročně vynakládány prostředky v rozsahu 17,5 % HDP (635 mld. Kč v roce 2009), z toho z veřejných rozpočtů 14 % HDP (508 mld. Kč v roce 2009). Jakékoliv zlepšení přináší velmi významné úspory (zvýšení efektivnosti o 1 % = úspora v rozsahu 6,3 mld. Kč). Zároveň tento objem prostředků představuje významný prostor pro korupční aktivity. Jejich existence je umožněna zejména nízkou transparentností trhu veřejných zakázek a absencí ekonomického hodnocení při rozhodování a kontrole.
Důsledkem je, že někdy jsou nakupovány nepotřebné věci nebo služby. Jindy jde o věci potřebné, avšak za předražené ceny. Sankce zdaleka nejsou schopny problém vyřešit, a to ani kdyby na straně úřadů byla ochota a schopnost korupci postihnout. Důležitější je vytvořit takový systém, který by maximálně komplikoval korupční jednání. Tedy, neřešit následky, ale hlavně příčiny problému.
Hlavní problémy současného stavu zadávání veřejných zakázek
1. Rozhodování o potřebnosti nákupů není spojeno s kvalitní ex-ante analýzou hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti. Výsledkem je nákup nepotřebných statků.
2. Při přípravě veřejných zakázek a jejich kontrole nejsou aplikovány ekonomické postupy při definici předmětu plnění, stanovování kvalifikačních kriterií a dílčích hodnotících kriterií (to znamená, že lze ušít zakázku na míru určité firmě, aniž by byl porušen zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách)
3. Trh veřejných zakázek vykazuje nízkou míru transparentnosti. V roce 2009 prošlo pouze 45 % trhu veřejných zakázek přes otevřená řízení (viz příloha I). Značná část
prostředků prochází přes zakázky malého rozsahu, které nejsou povinně zveřejňovány na internetu a které nepodléhají kontrole ÚOHS. Důvodem je příliš vysoký limit, kdy Česká republika při přepočtu v paritě kupní síly má třetí nejvyšší limity v EU (viz příloha II).
4. Na straně nabídky je nízká míra konkurence. Průměrný počet podaných nabídek do soutěží o veřejné zakázky je v ČR nižší než v zemích EU (viz příloha III). I přes určité zlepšení v posledních letech je stále jedna pětině zadávacích řízení realizována pouze na základě nabídky jednoho dodavatele. To je významný problém, neboť nelze dosáhnout úspor z efektu konkurence (s růstem počtu podaných nabídek klesá vysoutěžená cena veřejné zakázky, viz příloha V).
5. Nedostatečně fungující kontrolní mechanismy (pouze 30 % kontrolovaných subjektů nějak reaguje na kontroly NKÚ a pouze 40 % kontrolovaných subjektů nějak reaguje na kontroly ÚOHS, kontroly realizované podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole jsou vesměs čistě formální).
1. Zavedení principů 3 E (hospodárnost, účelnost a efektivnost) přímo do zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách a jejich promítnutí do kontrolních procesů (je možné vyjít např. ze zákona ve Slovinsku nebo z Velké Británie, viz Příloha IV).
Cílem tohoto opatření je snížit prostor pro „ohýbání“ zadávacích řízení prostřednictvím příliš úzce definovaného předmětu plnění či volby „vhodné“ struktury hodnotícího kriteria ekonomická výhodnost. Přímé uvedení principů 3 E v zákoně donutí zadavatele specifikovat a odůvodnit vztah mezi cílem nákupu a vlastnostmi poptávaného předmětu, jakož i vztah mezi cílem nákupu a volbou dílčích hodnotících kritérií a jejich vah při použití hodnotícího kriteria ekonomická výhodnost. V současné době toto není po zadavatelích požadováno a kontrolní orgány to ani nekontrolují. Systém finanční kontroly podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, je v tomto případě nedostatečný, neboť nepokrývá celé spektrum zadavatelů (např. tzv. obecní obchodní společnosti) a navíc neumožňuje podávat podněty subjektům, které se cítí nerespektováním principů 3 E při zadávání veřejných zakázek poškozeny. Uvedené opatření by bylo nutné doplnit metodikou, která by zadavatelům uvedenou změnu vysvětlila. Navázat je zde možné na činnosti MMR prováděné v této oblasti.
2. Předvýběrové řízení. Povinná oponentní řízení budou u větších zakázek nutnou podmínkou pro vypsání výběrového řízení. Povinná oponentura expertů přinejmenším zkomplikuje vypisování řízení na zbytečné nebo dokonce škodlivé projekty.
Cílem opatření je ověřit účelnost realizovaných projektů a odbourat tak pochybnosti a potřebnosti některých z nich, či pochybnosti o jejich předimenzovanosti. V současné době jsou sice realizovány u jednotlivých projektů studie proveditelnosti apod., avšak vše si zadává resort, který daný projekt realizuje. Lze tedy předpokládat určitou zaujatost a snahu dobrat se požadovaného výsledku.
3. Snížení limitů pro zakázky malého rozsahu (povinnost vypsání veřejné zakázky). V současnosti platí limit 6 mil. Kč pro stavební zakázky a 2 mil. Kč pro ostatní. Zakázky lze vypsat přímo, a skutečně se ukazuje, že zejména municipality této možnosti hojně zneužívají. Tyto limity patří k nejvyšším v Evropě. Navrhujeme snížit tyto limity na 1 mil. Kč a dále vytvořit speciální typ zakázek se zjednodušeným zadávacím řízením v intervalu od 300 tisíc Kč do 1 mil. Kč. (Změna zákona č. 137/2006. Sb., v případě centrální státní správy lze ale vyřešit i usnesením/nařízením vlády).
Návrh opatření reaguje na vysoký objem veřejných zakázek, které jsou zadávány v režimu zakázek malého rozsahu. Hranice 1 mil. Kč je stanovena na základě analýzy vztahu mezi předpokládanou úsporou plynoucí ze zvýšení transparentnosti a míry konkurence a nárůstem administrativních nákladů. I po snížení na 1 mil. Kč bude mít Česká republika hraniční hodnoty nad průměrem EU. Nový typ zakázek v intervalu 300 tis. – 1 mil. Kč bude z důvodu administrativní jednoduchosti zadávám zjednodušenou metodou, avšak výsledky budou povinně publikovány.
4. Transparentnost. Povinně zveřejňovány budou smlouvy, dodatky a krátké informace o výsledku realizace veřejné zakázky (viz např. Chrudim nebo Semily; v případě centrální státní správy lze vyřešit usnesením/nařízením vlády).
Cílem je zvýšení transparentnosti veřejných zakázek i veřejné správy jako celku. Veřejně dostupné smlouvy a jejich dodatky zamezují spekulacím o obchodních podmínkách a následném navyšování cen. Také to umožní veřejnou kontrolu nad tím, jestli dochází k dodržování termínů či vymáhání penále. I v současné době mají subjekty veřejné správy povinnost vyhodnocovat výsledky veřejné zakázky. Ne vždy k tomu však dochází. Povinnost zveřejňovat výsledky realizace veřejné zakázky bude v tomto směru dalším tlakem. Vzhledem k tomu, že dnes jsou všechny dokumenty tvořeny elektronicky, nebude zveřejňování spojeno s významnějšími náklady.
5. Standardní specifikace, vzorové dokumentace. Většinu zakázek lze specifikovat pomocí standardních šablon. Zadavatelům tak odpadne nutnost zadávat znění specifikací zakázek soukromým právnickým kancelářím, jejichž služby nejsou levné. Lze zpracovat celý katalog vzorových zadávacích dokumentací a vytvořit databáze „normálních“ cen standardizovaných komodit. Ve velmi mimořádných případech, kdy by bylo nutné upřesnit kvalifikační předpoklady nad rámec bodu 5 (což je možné u malého počtu strategických zakázek, které ovšem nezahrnují infrastrukturu) lze zpracovat seznam standardních kvalifikačních kriterií. Není třeba měnit legislativu.
Problémy zadávání veřejných zakázek jsou v některých případech tvořeny i nedostatečnou administrativní kapacitou zadavatelů (např. u malých obcí). Zadavatelé si často připravují zadávací dokumentace samostatně, čímž nedochází k inkasování úspor z rozsahu, případně utrácí značné prostředky za externí organizaci zadávacích řízení. Veřejní zadavatelé však z větší části nakupují stále to samé (elektřina, papír, benzín, úklid apod.). Katalog vzorových zadávacích dokumentací jim podstatně usnadní práci. Databáze „normálních“ cen standardizovaných komodit umožní zadavateli zjistit, jestli byl jeho tendr úspěšný ve smyslu vysoutěžení běžné ceny na trhu.
6. Kvalifikační předpoklady. Doposud bylo častým jevem, že zadavatel formuloval kvalifikační předpoklady tak, aby eliminoval konkurenci a zvítězit mohl jen předem určený uchazeč. Namísto složité sítě předpokladů by měly stačit jen dvě podmínky. Za prvé, čestné prohlášení, že zájemce je schopen projekt provést. Nesplnění bude mít právní důsledky pro statutární orgány zájemce, které ponesou osobní finanční zodpovědnost. Za druhé, zájemce musí prokázat, že za posledních pět let úspěšně uskutečnil charakterově podobný, byť rozsahem i menší projekt. Kvalifikační předpoklady by tedy prakticky odpadly, což by otevřelo cestu k zakázkám i těm firmám, které nemají „prošlápnuté“ cesty k rozhodovacím strukturám: zahraniční konkurenci, menším soukromým firmám, atd.
Návrh tohoto opatření je reakcí na velmi rozšířenou korupční praxi. Kvalifikační kritéria jsou dnes pravděpodobně nejvýznamnějším nástrojem, který korupci ve veřejných zakázkách umožňuje. Zákon o veřejných zakázkách pak vlastně funguje naprosto opačně, než fungovat má. Vyřešit problém kvalifikačních kritérií by znamenalo zásadní průlom. Ve své podstatě je úkolem kvalifikačních kritérií ověřit, zda uchazeč je schopen zakázku uskutečnit, a to jak po technické, tak po finanční stránce. Prokázaná historie přitom stačí jako jediné technické kritérium. Čestné prohlášení spojené s osobním ručením statutárních orgánů zdánlivě vypadá jako příliš „měkké“ zajištění finanční stability uchazeče, ale z perspektivy člena představenstva nebo dozorčí rady se to jeví jinak. Doplňkem by mohla být bankovní záruka, zejména pro větší projekty.
Uvedené opatření reaguje na výsledky analýzy prezentované v příloze V. Vzhledem k objemu prostředků vynakládaných na stavby dopravní infrastruktury lze očekávat významné úspory.
Omezování míry konkurence u užších soutěží je v ČR kontraproduktivní. Smysluplné je to pouze v zemích, kde zadavatelé dostávají v průměru 10 a více nabídek. Při takovýchto počtech nabízejících již nelze očekávat pozitivní dopady existence „konkurenčního efektu“ a je tak možné ušetřit transakční náklady. Vzhledem k tomu, že v ČR je průměrný počet nabídek podstatně nižší, omezování konkurence ztrácí smysl. Systém dvoukolovosti lze nadále zachovat z důvodu úspor administrativních nákladů avšak bez možnosti snižovat losováním či jiným způsobem počet účastníků soutěže, kteří prokázali splnění kvalifikačních předpokladů.
9. Minimální počet soutěžících. U velkých zakázek (např. nad 100 mil. Kč) zavést povinnost identifikovat alespoň pět firem, které se mohou do tendru přihlásit. Pokud by jich bylo méně, zadávací dokumentace by se musela přepracovat.
Opatření reaguje na některé situace, kdy se do soutěží hlásí pouze jeden nebo dva subjekty a zadavatel se vymlouvá, že „takový je trh“. Zavádí povinnost provést si podrobnou analýzu trhu a zakázku připravit tak, aby byl zajištěn dostatečný počet nabízejících a inkasování přínosů „konkurenčního efektu“. U některých oligopolních odvětví lze připustit výjimku, avšak pouze po podrobné analýze a ve speciálním režimu.
10. Aukce. Cena za uskutečnění projektu by byla stanovena např. metodou vícekolové holandské aukce. Existuje exaktní a dobře matematicky popsaná teorie aukcí a tržních modelů. V těchto disciplínách bylo uděleno několik Nobelových cen a jejich praktické užití dokáže zvýšit efektivitu aukce mnohdy překvapivým způsobem.
Používání elektronických aukcí navíc podporuje důvěryhodnost systému zadávání veřejných zakázek. Zahraniční zkušenosti ukazují, že do těchto soutěží se v průměru hlásí více nabízejících než do klasických řízení, což přes „konkurenční“ efekt vede k poklese cen. Ne pro všechny typy předmětů plnění jsou však vhodné.
„obyčejný“ www portál s dostatečně výkonným serverem provozovaný vládou – tedy
levná záležitost. Poněkud složitější z hlediska nároků na bezpečnost dat by bylo samotné provádění veřejných soutěží a aukcí. V této oblasti je v současné době diskutováno několik nástrojů, které by měly elektronizaci zadávání veřejných zakázek v budoucnu usnadnit (NIPEZ, využití datových schránek atd.). Optimální nástroj by měl být zvolen na základě kriteria efektivnosti (poměr přínosů a nákladů) a s nízkými vstupními náklady poskytnut všem zadavatelům.
Studie porovnávající výhodnost řešení PPP oproti klasické veřejné zakázce jsou založeny na celé řadě předpokladů a nejsou externě oponovány. Navíc je zpracovávají společnosti, které se věnují i organizacím koncesních řízení. Existuje zde tedy riziko záměrného preferování varianty PPP, neboť její podporou si zpracovatel generuje další trh po svých službách. Vnější oponentura nezainteresovanou institucí je tedy potřebná.
13. Prodeje veřejného majetku. Za účelem zvýšení průhlednosti budou všechny prodeje oznamovány s dostatečným předstihem na oficiálních serverech. Cena bude stanovena na principu aukce.
Cíl tohoto opatření je zřejmý. Lze jen podotknout, že veřejné prodeje jsou ještě méně průhledné než veřejné nákupy, zejména na municipální úrovni, kde prakticky neexistuje kontrola ze strany médií.
14. Výroční zpráva. Každoročně zpracovat „Zprávu o stavu veřejných zakázek v České republice“ obsahující popis fungování systému prostřednictvím vybraného setu indikátorů (např. průměrný počet získaných nabídek, procento prostředků alokovaných prostřednictvím institutu zakázek malého rozsahu atd.); na jejím základě bude možné vyhodnocovat dopady uskutečněných kroků. Tyto indikátory zveřejňovat i na úrovni jednotlivých resortů, obcí a významnějších státních organizací.
Cílem pravidelného publikování „Zprávy“ založené na kvantitativních indikátorech je disponovat informacemi o stavu trhu veřejných zakázek a při jeho zhoršování flexibilně reagovat. Rozsah zprávy by neměl přesáhnout 5 stran. Zveřejňování indikátorů na úrovni významných zadavatelů umožní analyzovat individuální přístup a výsledky a případně mediálně tlačit na změny.
15. Datové schránky. Evidenční systém, který zamezuje manipulaci (mazání, antidatování, měnění) v průběhu procesu. Možnost propojení s dalšími evidenční mi systémy. Uchování úplné a celistvé dokumentace pro následné zveřejnění. Jednotné formuláře pro podání, vyhodnocení, zprávu a smlouvu. Jedinečné přístupy účastníků procesu s elektronickou stopou. Průběžná kontrola ÚOHS bez časové prodlevy nutnosti vyžadovat dokumenty. Finanční nenáročnost rozšíření funkcionality (oproti nově budovaným systémům). Časová nenáročnost, možnost zprovoznit do 120 dnů.
Využití datových schránek pro administraci veřejných zakázek je rozumné, naplno využívat stávající systémy, než stále budovat nové
1 Mezi navrhovaná opatření jsou zařazeny i návrhy, které se objevily jak v Závěrečné zprávě Platformy pro transparentní veřejné zakázky tak i v programovém prohlášení vlády.