Text zveřejnilo MPO na svém webu 4. prosince 2025, a to v souladu s § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“). Jde o informaci poskytnutou 19. listopadu 2025 na žádost týkající se počtu pohřebních automobilů evidovaných v živnostenském rejstříku:
Právní názor MPO
MPO po posouzení žádosti – v návaznosti na informace poskytnuté dne 24. září 2025 (MPO 100999/2025, MIPOX04K0T4L) a dne 6. listopadu 2025 (MPO 115205/2025, MIPOX04KS6O6) – poskytlo žadateli podle § 4 a § 14 odst. 5 písm. d) zákona v souladu s § 4a odst. 2 písm. a) zákona k informacím požadovaným pod bodem I. až V. žádosti informace sdělením, že živnostenský úřad v případě žádosti o koncesi pro živnost ‚Provozování pohřební služby‘ ověřuje kromě všeobecných podmínek provozování živnosti podle § 6 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), v platném znění (dále jen ‚živnostenský zákon‘) i splnění zvláštní podmínky provozování živnosti podle § 7 živnostenského zákona, kterou je prokázání odborné způsobilosti podle ustanovení § 6 odst. 2 zákona č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, v platném znění (dále jen ‚zákon o pohřebnictví‘). Pokud žadatel o koncesi splní citované všeobecné a zvláštní podmínky provozování živnosti, zašle živnostenský úřad žádost o výše uvedenou koncesi k vyjádření příslušnému orgánu státní správy, kterým je krajská hygienická stanice. Splnění podmínky uvedené v § 6 odst. 3 zákona o pohřebnictví živnostenský úřad neprověřuje, neboť posouzení splnění podmínek uvedených v citovaném ustanovení, a tedy i skutečnosti, zda má žadatel k dispozici silniční motorové vozidlo určené k přepravě lidských pozůstatků odpovídající požadavkům uvedeným v § 9 zákona o pohřebnictví, je ve výhradní působnosti krajské hygienické stanice, která se k žádosti o koncesi vyjadřuje.
Po posouzení, zda žadatel o koncesi splnil či nesplnil podmínky stanovené v § 6 odst. 3 zákona o pohřebnictví, vydá krajská hygienická stanice k žádosti o koncesi stanovisko. Podle § 52 odst. 1 živnostenského zákona je živnostenský úřad stanoviskem orgánu státní správy, který se k žádosti o koncesi vyjadřuje, vázán. V případě souhlasného stanoviska tedy živnostenský úřad rozhodne o udělení koncese.
MPO z výše uvedených důvodů nedokáže poskytnout odpověď, proč je v živnostenském rejstříku vedeno 366 provozovatelů pohřební služby, kteří nemají k žádný pohřební automobil, neboť nemá požadované informace k dispozici.
Vysvětlující stanovisko MMR
MMR podává vysvětlení, proč je v živnostenském rejstříku vedeno 366 provozovatelů pohřební služby, kteří nemají žádný pohřební automobil.
Zápis pohřebních vozidel do registru vozidel jako vozidla zvláštního určení není pro pohřební služby povinný ze zákona o pohřebnictví, ale ze zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, a to pouze pro ty, kteří jsou nejen provozovatelé, ale zároveň i vlastníci těchto vozidel.
Nejedná se o porušení zákona o pohřebnictví, protože pohřební vozidla stačí mít pro získání koncese k dispozici, nikoli je vlastnit (viz § 6 odst. 3 zákona o pohřebnictví). Proto je jich v registru výrazně méně.
Dle § 9 odst. 1 zákona o pohřebnictví musí být pohřební vozidlo k pohřebnímu účelu schváleno podle jiného právního předpisu (viz zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.)
Z důvodové zprávy k novele zákona o pohřebnictví č. 193/2017 Sb., vyplývá: „Zavedení chybějícího registru všech pohřebních vozidel, který by vedlo Ministerstvo pro místní rozvoj, není z ekonomických důvodů prozatím návrhem zákona požadováno, ačkoliv bez registru pohřebních vozidel nemůže orgán dohledu provádět kontrolu jejich výstroje a počtu a zejména vynutit, aby každý provozovatel pohřební služby měl v technickém průkazu vozidlo označeno jako pohřební.“
MMR ani krajský úřad nejsou nadáni zákonnou pravomocí dozorovat provozovatele pohřební služby, zda je jím užívané vozidlo registrováno jako pohřební. MMR má dle § 27 odst. 2 spím. m) zákona o pohřebnictví povinnost dozoru nad tím, zda konkrétní tělo zemřelého je provozovatelem pohřební služby přepravováno pohřebním vozidlem, tj. vozidlem, jehož úložný prostor má úchyty na rakve (viz § 9 odst. 1 zákona o pohřebnictví).
Krajský úřad má dle § 27 odst. 8 spím. d) zákona o pohřebnictví povinnost dozoru nad tím, zda konkrétní tělo zemřelého je poskytovatelem zdravotní nebo sociální služby přepravováno pohřebním vozidlem, tj. vozidlem, jehož úložný prostor má úchyty na rakve (viz § 9 odst. 1 zákona o pohřebnictví).
Podle názoru MMR je to KHS, která je nadána zákonnou pravomocí dozorovat provozovatele pohřební služby, zda je jím užívané vozidlo registrováno jako pohřební. KHS má dle § 27 odst. 2 písm. i) zákona o pohřebnictví povinnost dozoru nad tím, zda jím ve vlastním řádu pohřební služby uvedené vozidlo je vozidlem zvláštního určení, a jako takové uvedeno v osvědčení o registraci vozidla (malý techničák).