Cestovní kanceláří je podnikatel, který je na základě státního povolení (tzn. koncese) oprávněn sestavovat služby cestovního ruchu pro účely zájezdu, nabízet a prodávat zájezdy nebo zprostředkovat spojené cestovní služby.
Cestovní kanceláří je také ten, kdo má v okamžiku uzavření smlouvy o zájezdu nebo zprostředkování spojených cestovních služeb sídlo nebo místo podnikání v jiném členském státě Evropské unie nebo v jiném smluvním státě Dohody o Evropském hospodářském prostoru a jehož činnost jakýmkoli způsobem směřuje do České republiky, a to včetně online prodeje. Tato cestovní kancelář, nezřizuje-li v České republice pobočku, může na území České republiky podnikat na základě oprávnění státu usazení k provozování cestovní kanceláře, pokud splňuje podmínky ochrany státu usazení pro případ úpadku. Taková cestovní kancelář je povinna před zahájením prodeje zájezdů nebo zprostředkováním spojených cestovních služeb na území České republiky informovat o této skutečnosti Ministerstvo pro místní rozvoj a doložit údaje o rozsahu pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře nebo jiné formy zajištění těchto zájezdů.
V rámci koncese cestovní kancelář může rovněž nabízet a prodávat jednotlivé služby cestovního ruchu, organizovat kombinace služeb cestovního ruchu a nabízet je a prodávat jiné cestovní kanceláři za účelem jejího dalšího podnikání. Cestovní kancelář může také zprostředkovávat prodej jednotlivých služeb cestovního ruchu pro jinou cestovní kancelář nebo cestovní agenturu, případně pro jiné osoby (dopravce, pořadatele kulturních, společenských a sportovních akcí apod.) Při zprostředkování prodeje zájezdu pro jinou cestovní kancelář je smlouva o zájezdu uzavírána jménem cestovní kanceláře, pro kterou je zájezd zprostředkováván. A nakonec cestovní kancelář smí také prodávat věci související s cestovním ruchem, zejména vstupenky, mapy, plány, jízdní řády, tištěné průvodce a upomínkové předměty.
Obecné povinnosti cestovních kanceláří
Cestovní kancelář je v první řadě povinna mít po celou dobu provozování živnosti
- uhrazen roční příspěvek do garančního fondu cestovních kanceláří a
- sjednáno pojištění záruky nebo mít sjednánu bankovní záruku pro případ svého úpadku, přičemž limit pojistného plnění musí cestovní kancelář udržovat v takové výši, aby v případě pojistné události byly uspokojeny veškeré nároky zákazníků, minimálně však ve výši buď 30 % ročních plánovaných tržeb, nebo 30 % tržeb reálně dosažených v předchozím roce (podle toho, která z obou částek je vyšší).
Povinnosti cestovních kanceláří ve vztahu k zákazníkům
Provozovna, propagační a jiné materiály cestovní kanceláře určené zákazníkovi musejí být, kromě náležitostí stanovených živnostenským zákonem, označeny slovy „cestovní kancelář“.
Před tím, než zákazník učiní závaznou objednávku, cestovní kancelář mu musí poskytnout informace na příslušném formuláři, jejichž vzory jsou stanoveny vyhláškou Ministerstva pro místní rozvoj č. 122/2018 Sb., a další relevantní údaje o zájezdu nebo o službách cestovního ruchu tvořících spojené cestovní služby podle § 9a odst. 2 zákona č. 159/1999 Sb.
Na žádost zájemce je cestovní kancelář dále povinna před uzavřením smlouvy o zájezdu nebo smlouvy vedoucí ke sjednání spojených cestovních služeb předložit doklad o existujícím zajištění cestovní kanceláře pro případ úpadku (pojistku).
Bezprostředně po uzavření smlouvy o zájezdu cestovní kancelář musí zákazníkovi vydat potvrzení o zájezdu podle § 2525 odst. 1 nebo 2 občanského zákoníku. Zároveň s tím cestovní kancelář zákazníkovi také předá doklady, které obdržela od pojišťovny, obsahující informace o uzavřeném pojištění (především označení pojišťovny, podmínky pojištění, způsob oznámení pojistné události apod.).
Nejpozději sedm dnů před zahájením zájezdu pořadatel zákazníkovi vhodným způsobem doručí další podrobné a pro zákazníka důležité údaje o všech skutečnostech, které zná, nejsou-li již obsaženy ve smlouvě nebo v potvrzení o zájezdu, anebo v katalogu, který zákazníkovi předal. Takovýmito důležitými údaji jsou zejména informace o plánovaných časech odjezdu, popřípadě o lhůtách pro odbavení, plánovaných časech zastávek, dopravním spojení a příjezdu. Zároveň s tím zákazníkovi předá nezbytné stvrzenky, poukázky a přepravní doklady, poukaz k ubytování nebo stravování, doklady nutné pro poskytnutí fakultativní výletů nebo jiné doklady, jichž je pro uskutečnění zájezdu potřeba.
Ve svých obchodních podmínkách je cestovní kancelář povinna upravit vybírání záloh na zájezdy a termíny doplatků ceny před zahájením zájezdu pro jednotlivá místa určení cesty nebo pobytu.
Povinnosti cestovních kanceláří při zprostředkování prodeje zájezdů
V případě zprostředkování prodeje zájezdů pro jinou cestovní kancelář je prodávající cestovní kancelář povinna dodržovat povinnosti cestovní agentury při zprostředkovávání zájezdů včetně informování Ministerstva pro místní rozvoj o zahájení zprostředkování prodeje zájezdů pro cestovní kancelář usazenou mimo území České republiky.
Cestovní kancelář samozřejmě nesmí zprostředkovat prodej zájezdů pro subjekt, který není cestovní kanceláří.
Povinnosti cestovních kanceláří vůči zajistiteli
Cestovní kancelář je povinna nejpozději do 25. dne bezprostředně následujícího kalendářního měsíce předávat subjektu, s nímž má uzavřenu smlouvu o zajištění záruky pro případ svého úpadku, údaje o počtu cestujících, počtu prodaných zájezdů a zprostředkovaných spojených cestovních služeb, souhrnné ceně za prodané zájezdy a souhrnné částce plateb od zákazníků za spojené cestovní služby a výši tržeb za prodané poukazy na zájezd.
V průběhu trvání pojištění cestovní kancelář bez zbytečného odkladu zajistiteli oznámí změnu pojistného rizika, zejména zvýšení tržeb z prodeje zájezdů nebo zvýšení tržeb za spojené cestovní služby nad výši, kterou cestovní kancelář sdělila před uzavřením smlouvy. Za tím účelem je cestovní kancelář povinna vést za každý kalendářní měsíc průkaznou evidenci o prodaných zájezdech včetně výše tržeb za tyto zájezdy a tržeb za poukazy na zájezd a poskytnutých službách cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb a o výši tržeb za tyto služby.
Povinnosti cestovních kanceláří vůči Ministerstvu pro místní rozvoj
Uzavře-li cestovní kancelář novou smlouvu o pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře, nebo dojde-li ke změně této smlouvy, která má vliv na výši pojistného limitu, je její povinností do 10 pracovních dnů od uvedené události zaslat Ministerstvu pro místní rozvoj:
- stejnopis nebo úředně ověřenou kopii smlouvy Ministerstvu pro místní rozvoj,
- kopii pojistky ke smlouvě se vážící.
Zasílat je nutné vždy oba shora uvedené dokumenty.
Při ukončení platnosti pojistné smlouvy musí cestovní kancelář o této skutečnosti informovat Ministerstvo pro místní rozvoj do 5 pracovních dnů.
Povinnosti cestovních kanceláří vyplývající z přímo použitelných předpisů Evropské unie
U zájezdů, jejichž součástí je i letecká přeprava, je cestovní kancelář povinna zveřejnit bezpečnostní pravidla a omezení, která se vztahují na přepravu osob se zdravotním postižením a osob s omezenou schopností pohybu a orientace, jakož i jakákoli omezení jejich přepravy nebo přepravy jejich vybavení pro mobilitu z důvodu velikosti letadla. Pokud cestovní kancelář oprávněně odmítne uzavřít smlouvu o zájezdu, jehož součástí je i letecká přeprava, s osobu se zdravotním postižením nebo s osobou s omezenou schopností pohybu a orientace, musí zároveň vynaložit přiměřené úsilí k tomu, aby dotyčné osobě navrhla přijatelnou alternativu. O oprávněných důvodech, které cestovní kancelář vedly k odmítnutí uzavření smlouvy o zájezdu s osobou s omezenou schopností pohybu a orientace je cestovní kancelář povinna tuto osobu okamžitě informovat. Na její žádost je cestovní kancelář povinna jí do 5 pracovních dnů tyto důvody sdělit i písemně.
Ke splnění povinností uvedených v přechozím odstavci cestovní kancelář musí na všech svých prodejních místech přijmout veškerá opatření, která jsou nezbytná k přijetí oznámení od osob se zdravotním postižením nebo osob s omezenou schopností pohybu a orientace o potřebě pomoci. Obdrží-li cestovní kancelář takové oznámení do 48 hodin před zveřejněným časem odletu, předá informaci o potřebě pomoci alespoň 36 hodin před zveřejněným časem odletu řídícímu orgánu letiště odletu, příletu a tranzitu a provozujícímu leteckému dopravci. Pokud rezervace nebyla uskutečněna prostřednictvím tohoto dopravce, a pokud provozující letecký dopravce není v okamžiku oznámení znám, předá se mu informace, jakmile to bude možné. V ostatních případech předá informaci co nejdříve.
V případě, že osobě se zdravotním postižením nebo osobě s omezenou schopností pohybu a orientace byl oprávněně odepřen vstup na palubu letadla nebo lodi, musí být jí i jejímu průvodci nabídnuto právo na proplacení výdajů nebo přesměrování.
Cestovní kancelář je povinna své zákazníky informovat o totožnosti provozujícího leteckého dopravce již při uzavírání smlouvy o zájezdu nebo, v případě, že prodává pouze jednu službu cestovního ruchu (letenku), při rezervaci letu. Pokud není totožnost provozujícího leteckého dopravce v době rezervace dosud známa, cestovní kancelář zajistí, že cestující je informován o jménu či jménech leteckého dopravce či dopravců, kteří budou příslušný let nebo lety pravděpodobně provozovat. Cestovní kancelář v takovém případě zajistí, že cestující je o totožnosti provozujícího leteckého dopravce či dopravců informován, jakmile je jeho totožnost určena.
Pokud dojde ke změně provozujícího leteckého dopravce či dopravců po provedení rezervace, přijme cestovní kancelář bez ohledu na důvod změny okamžitě veškerá nezbytná opatření, aby byl cestující o změně informován co nejdříve. Cestující musí být v každém případě informováni při odbavení nebo v případě, že pro navazující let není odbavení vyžadováno, při nástupu na palubu.
Povinnost informovat o totožnosti provozujícího leteckého přepravce musí cestovní kancelář vymezit ve svých všeobecných obchodních podmínkách.
Jestliže byl provozující letecký dopravce oznámený zákazníkovi cestovní kanceláře nahrazen jiným provozujícím leteckým dopravcem, jenž je zapsán na seznam Společenství uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké přepravy ve Společenství (např. při přestupu mimo území členských států Evropské unie) a cestující se z tohoto důvodu rozhodne tímto spojem neletět, je cestovní kancelář povinna poskytnout mu právo na náhradu nebo přesměrování.
Cestovní kancelář pořádající zájezdy, v nichž je jako přepravního prostředku využívána loď, autobus nebo autokar, musí zpřístupnit podmínky přístupu platné pro přepravu osob se zdravotním postižením, osob se sníženou pohyblivostí a doprovázejících osob, týkající se jí nabízených zájezdů.
Další informace naleznete např. zde:
Práva cestujících při cestování po moři a na vnitrozemských vodních cestách na stránkách Státní plavební správy