Přistoupení UK k Dohodě WTO o vládních zakázkách (GPA)
UK v červnu 2018 oficiálně zahájilo vyjednávání o přístupu k Dohodě WTO o vládních zakázkách (Government Procurement Agreement, GPA) jako její samostatná strana. GPA upravuje základní principy a základní práva a povinnosti, které je nutné dodržovat při zadávání veřejných zakázek na území smluvních stran GPA. Smluvní strany jsou zavázány zajistit stejné zacházení dodavatelům z ostatních smluvních stran GPA jako poskytují dodavatelům domácím a nečinit rozdíly mezi dodavateli z jednotlivých smluvních stran GPA. Jako samostatná strana GPA navrhlo UK převzít závazky co do rozsahu shodné s těmi, co mělo jako členský stát EU, a nabídlo tak nejvyšší možnou míru přístupu na trh, jakou režim GPA umožňuje.
Výbor GPA přístup UK schválil již 27. února 2019. Vzhledem k odložení odchodu UK z EU a zahájení přechodného období byl ale původní harmonogram přístupu narušen. Během jara 2020 UK zrevidovalo podklady k přístupu a Výbor GPA následně připravil revidované rozhodnutí o přístupu, které schválil na zasedání dne 7. října 2020. UK do konce přechodného období úspěšně dokončilo vnitrostátní ratifikační proces a s účinností od 1. ledna 2021 se stalo samostatnou smluvní stranou GPA.
Úprava veřejných zakázek v Dohodě o obchodu a spolupráci mezi UK a EU
Obchodní část dojednané dohody obsahuje také kapitolu věnující se veřejným zakázkám (Hlava VI, články PPROC.1 - PPROC.19), k níž je připojena příloha (PPROC-1) určující rozsah veřejných zakázek, které jsou dohodou pokryty. Cílem kapitoly je zaručit dodavatelům z UK a členských států EU co největší přístup k zadávacím řízením druhé strany a také zvýšit transparentnost zadávacích řízení.
Kapitola vychází z úpravy obsažené v GPA a doplňuje ji o některá další pravidla a opatření nad její rámec. V Dohodě EU-UK je oproti GPA detailněji upraveno používání elektronických prostředků při zadávání veřejných zakázek, což je s ohledem na to, že v oblasti elektronizace dochází k velmi rychlému rozvoji, žádoucí. Smyslem těchto ustanovení je maximálně podpořit používání elektronických prostředků v zadávacím řízení. V GPA je tato oblast též upravena v čl. IV/3 a přestože byla tato oblast již jednou aktualizována, neodpovídá současnému rychlému vývoji.
Dále jsou v Dohodě EU-UK detailněji upraveny další instituty a postupy v zadávacím řízení (např. systém registrace dodavatelů, institut mimořádně nízké nabídkové ceny, možnost zohlednit environmentální, sociální a pracovně právní aspekty). Nad rámec GPA je u mimořádně nízké nabídkové ceny upravena možnost ověřit u dodavatele, zda tato cena zohledňuje poskytnutí subvencí.
Pokud jde o možnost zohledňovat environmentální, sociální a pracovně právní aspekty, v GPA je uveden otevřený výčet hodnotících kritérií, včetně environmentálních charakteristik. O skutečné rozšíření tak v Dohodě EU-UK v podstatě nejde, pouze je výslovně uvedena možnost zadavatelů zohledňovat sociální a pracovně právní aspekty.
V Dohodě EU-UK jsou dále ve vztahu k článku XVIII GPA detailněji upravena vnitrostátní přezkumná řízení. Detailněji je rovněž upravena zásada národního zacházení, která rozvádí článek IV GPA, který se týká zásady nediskriminace. V závěru Dohody EU-UK jsou upraveny změny a opravy, které se týkají přílohy a ustanovení o řešení sporů a spolupráci.
Užitečné odkazy:
Dohoda o vládních zakázkách (AJ)
Dohoda o obchodu a spolupráci (ČJ)
Sdělení EK k opatřením souvisejícím s odchodem UK z EU v oblasti veřejných zakázek (AJ)