Příslušnost
Který stavební úřad je příslušný k povolení změny stavby bytového domu před dokončením, pokud byla tato stavba povolena stavebním úřadem obce I. nebo II. typu podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů?
Podle ustanovení § 34a odst. 2 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 283/2021 Sb.“), působnost stavebního úřadu ve věcech záměru bytového domu i souboru staveb, jehož je tento záměr součástí, vykonává obecní stavební úřad obce s rozšířenou působností; § 37 odst. 3 se pro určení příslušnosti stavebního úřadu nepoužije. Pojem „ve věcech“ je přitom nutné chápat jako široké spektrum záležitostí, které se dané stavby mohou týkat, od povolení záměru až po jeho kolaudaci, kontrolu, změnu dokončené stavby nebo jiné záležitosti spojené s těmito stavbami.
případě nedokončených staveb povolených stavebním úřadem I. nebo II. typu podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů, se příslušnost řídí přechodným ustanovením ustanovení § 330 odst. 4 zákona č. 283/2021 Sb., dle kterého platí, že změnu záměru před dokončením a kolaudační řízení provede u záměrů povolených přede dnem nabytí účinnosti stavebního zákona stavební úřad, na který přešla působnost k povolení záměru podle tohoto zákona; jde-li o stavbu související s vyhrazenou stavbou uvedenou v příloze č. 3 k tomuto zákonu, změnu záměru před dokončením povolí a kolaudační řízení provede stavební úřad, který tuto stavbu povolil.
Na základě výše uvedeného přechodného ustanovení změnu stavby bytového domu před dokončením (pokud tento bytový dům není stavbou související s vyhrazenou stavbou) provede stavební úřad příslušný podle § 34a zákona č. 283/2021 Sb., tedy stavební úřad obce s rozšířenou působností, byť ustanovení § 224 odst. 2 zákona č. 283/2021 Sb. stanoví, že o žádosti stavebníka o změnu záměru před dokončením rozhodne stavební úřad, který záměr povolil. Předmětné ustanovení upravuje postup v případě staveb, které byly povoleny podle zákona č. 283/2021 Sb., tedy pro řízení, která byla zahájena po 1. červenci 2024.
Kdo je příslušný ke kolaudaci souboru staveb rodinného domu, ČOV a studny?
Pro posouzení příslušnosti je klíčové, zda byly jednotlivé stavby povoleny samostatně, či jako soubor staveb.
Pokud byly povoleny samostatně, musí stavebník požádat jednotlivě i o jejich kolaudaci, neboť se nejedná o soubor staveb ve smyslu ustanovení § 5 zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 283/2021 Sb.“). V takovém případě se příslušnost u každé jednotlivé žádosti řídí ustanovením § 34a zákona č. 283/2021 Sb., tzn. že v případě rodinného domu bude příslušný k provedení kolaudačního řízení místě příslušný obecní stavební úřad, v případě ČOV a studny bude příslušným k provedení kolaudačního řízení zásadně stavební úřad obce s rozšířenou působností.
Budou-li žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí podány u stavebního úřadu, který je příslušný pro vedení kolaudačního řízení u všech staveb, pak jsou splněny podmínky § 140 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, kdy správní orgán může na požádání účastníka nebo z moci úřední usnesením spojit různá řízení, k nimž je příslušný, pokud se týkají téhož předmětu řízení nebo spolu jinak věcně souvisejí anebo se týkají týchž účastníků, nebrání-li tomu povaha věci, účel řízení anebo ochrana práv nebo oprávněných zájmů účastníků.
V případě, že byly stavby rodinného domu, ČOV a studny povoleny společně jako soubor staveb, pak stavební úřad musí vždy vycházet ze žádosti o vydání kolaudačního rozhodnutí. Podá-li stavebník žádost o vydání kolaudačního rozhodnutí na celý soubor staveb, kolaudační řízení provede stavební úřad obce s rozšířenou působností, který podle § 34a odst. 2 zákona č. 283/2021 Sb. vykonává působnost stavebního úřadu u souboru staveb, jehož součástí je vodní dílo.
Čím se řídí příslušnost k vydání povolení v případě dělení pozemků?
Povolení dělení nebo scelení pozemků může být vydáno jako samostatné rozhodnutí nebo může být vydáno jako součást povolení záměru. Toto připouští ustanovení § 197 odst. 1 písm. b) zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 283/2021 Sb.“), když stanoví, že stavební úřad ve výroku rozhodnutí může stanovit i podmínky pro dělení nebo scelení pozemků. Povolení podle ustanovení § 197 zákona č. 283/2021 Sb. bude v tomto případě obsahovat dva samostatné výroky, a to výrok o povolení záměru a výrok o povolení dělení či scelení pozemků.
Pokud bude zažádáno o dělení pozemků spolu se žádostí o povolení záměru stavby, pak se příslušnost k dělení pozemků řídí příslušností k vydání povolení stavby.
V případě samostatné žádosti o vydání povolení dělení pozemků toto povolení vydává místně příslušný stavební úřad, neboť je nezbytné záměr posuzovat pouze v rozsahu dělení a scelení. Při dělení a scelování pozemků je nezbytné posoudit navržené dělení a scelení z hlediska jeho souladu s územně plánovací dokumentací, tj. můžeme vycházet mj. ze stanoveného způsobu využití území a příslušných regulativů v dané ploše. Nicméně je nezbytné záměr posuzovat pouze v rozsahu dělení a scelení, tj. nelze předjímat případný předpokládaný budoucí záměr na odděleném pozemku (např. záměr na stavbu rodinného domu na odděleném pozemku), který již není v případě samostatného řízení o dělení a scelení součástí posuzovaného záměru a bude následně posouzen samostatně.
Byl tento článěk pro vás užitečný?