Žádosti
Jak funguje zastoupení fyzické osoby s plnou mocí v portálu stavebníka?
V portálu stavebníka je při podávání žádosti vždy nutné doplnit, zda přihlášený uživatel vystupuje sám za sebe, nebo za někoho jiného. Pokud zastupujete někoho jiného, je nutné do portálu nahrát plnou moc. Portál plnou moc neověřuje, tu kontroluje až úředník na stavebním úřadě nebo dotčeném orgánu. Po spuštění Registru zastupování dojde k napojení portálu a celý proces zastupování bude mnohem snadnější.
Je možné podat žádost v zastoupení za dvě fyzické osoby?
Ano, je to možné. Přihlaste se do portálu stavebníka pomocí své Identity občana. V žádosti uveďte údaje osob, které zastupujete. Tyto osoby budou žadateli, Vy budete jejich zástupce. Přiložte plnou moc/resp. plné moci, které Vás opravňují k zastupování těchto osob.
Má stavebník k dispozici prostor pro přípravu svého podání?
Ano. Žadatel může žádost rozpracovat a uložit jako rozpracovanou. Přiložené soubory budou po dobu 30 dnů uloženy v portálu stavebníka.
Lze v portálu stavebníka podat žádost o stanovisko TI/DI nebo o vyjádření k podmínkám napojení sítí?
V portálu stavebníka je uveden odkaz na Digitální mapy veřejné správy (DMVS), kde může žadatel získat seznam relevantních TI/DI, od kterých může vyžádat jejich stanovisko. Podání žádosti o stanovisko TI/DI prostřednictvím portálu stavebníka v současné době možné není, ale je připravováno.
Jakým způsobem lze podat žádost o pasport stavby?
Zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů, respektive jeho prováděcí vyhláška č. 149/2024 Sb., o provedení některých ustanovení stavebního zákona nestanovuje pro žádost o ověření pasportu stavby formulář. Ze stavebního zákona také nevyplývá povinnost vkládat pasport stavby do evidence elektronických dokumentací. Podání žádosti o ověření pasportu stavby je tedy v souladu s § 172 odst. 2 stavebního zákona možno učinit v listinné podobě či datovou schránkou.
Jaké jsou možnosti nahlížení do žádosti a řízení přes portál stavebníka a možnosti pro osoby bez přístupu k internetu?
Přístup do portálu stavebníka je možný pouze s využitím internetového připojení. Do detailu své odeslané žádosti se jako uživatel můžete podívat v portálu stavebníka na záložce Žádosti/odeslané, kde je k dispozici seznam odeslaných žádostí, jejichž detail si můžete zobrazit. Pro účastníky, kteří nemají přístup k internetu, stavební úřady zajistí zpřístupnění spisové dokumentace na místě. Stačí navštívit příslušný stavební úřad, kde bude poskytnut prostředek pro nahlédnutí do spisu.
Co dělat, když se nepropíše průvodní list?
Průvodní list musí být vyplněn a vložen do žádosti před jejím odesláním. Pokud se žádost odešle dříve, než byl průvodní list vyplněn, k žádosti se nepřipojí.
Jak postupovat při žádosti o stavební povolení, když stavební firma ještě není známa (např. před vyhlášením veřejné zakázky)?
Pokud není stavební podnikatel znám, nemusí jej uživatel do žádosti uvádět.
Co dělat, když nelze odeslat žádost v zastoupení fyzické osoby, protože přihlášený uživatel nebyl nalezen mezi účastníky řízení?
Ověřte, zda jsou vyplněné údaje žadatele (jméno, příjmení a datum narození) vyplněny správně. Ujistěte se, zda jsou správně vyplněny i Vaše údaje jako přihlášené osoby (jméno, příjmení, datum narození), která daného žadatele zastupuje.
Co dělat, když je žádost stále vedena jako rozpracovaná, i když již byla podána?
Tato situace by již neměla nastávat. Pokud k ní i přesto dojde, nahrajte, prosím, průchod formulářem nebo pošlete snímky jednotlivých obrazovek žádosti a zašlete ID příslušné žádosti. Podle toho budeme moci situaci rozklíčovat a vyřešit.