Garanční fond cestovních kanceláří
Co je garanční fond?
Dne 1. 7. 2018 nabyl účinnosti zákon č. 111/2018 Sb., kterým byl změněn zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Zákonem č. 111/2018 Sb. byl zřízen garanční fond cestovních kanceláří.
Garanční fond je svou povahou účelovým sdružením finančních prostředků. Garanční fond není organizace. Jeho správou byl, v souladu se zákonem, pověřen Státní fond rozvoje bydlení.
Garanční fond tvoří peněžní prostředky z příspěvků cestovních kanceláří, pokuty za vybrané přestupky a peněžní prostředky obstarané Státním fondem rozvoje bydlení. Prostředky sdružené v garančním fondu jsou vlastnictvím České republiky. Finanční prostředky lze použít jen v zákonem vymezených případech.
Garanční fond představuje „dozajišťovací mechanismus“ pro případ, kdy limit zákonného zajištění nepostačuje ke kompenzaci úpadkem cestovní kanceláře dotčených nároků zákazníků. Peněžní prostředky lze tedy z garančního fondu vyplácet pouze v případě, že finanční částka na úhrady oprávněných nároků zákazníků v případě úpadku cestovní kanceláře překročí v celém rozsahu sjednaný limit pojistného plnění nebo bankovní záruky.
Kdo hradí příspěvky do garančního fondu a v jaké výši?
Povinnost hradit příspěvek do garančního fondu mají cestovní kanceláře, tedy podnikatelé, kteří disponují živnostenským oprávněním pro provozování koncesované živnosti „Provozování cestovní kanceláře“. Cestovní agentury příspěvky nehradí. Povinnost uhradit příspěvek do garančního fondu pak vyplývá cestovní kanceláři přímo ze zákona a není podmíněna předpisem či jinou výzvou.
Základem pro výpočet ročního příspěvku cestovní kanceláře do garančního fondu jsou roční plánované tržby cestovní kanceláře z prodeje zájezdů a z prodeje služeb cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb. Pokud ale mají být tyto plánované tržby nižší než tržby dosažené cestovní kanceláří v předchozím roce, pak jsou základnou pro výpočet ročního příspěvku tržby z prodeje zájezdů a z prodeje služeb cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb v předchozím roce.
S ohledem na skutečnost, že základnu pro výpočet příspěvku tvoří výhradně tržby cestovní kanceláře z prodeje zájezdů a z prodeje služeb cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb, nezahrnují se do těchto tržeb příjmy z jiných činností - např. ze zprostředkování prodeje zájezdů (tzv. provizní prodej), nebo prodeje jiných předmětů souvisejících s cestovním ruchem (suvenýrů).
Výše ročního příspěvku cestovní kanceláře činí nejvýše 0,1 % ze základu pro výpočet ročního příspěvku do garančního fondu. Výši ročního příspěvku cestovní kanceláře stanoví ministerstvo vyhláškou, a to do 30. září běžného kalendářního roku. Není-li do tohoto data vyhláška pro následující kalendářní rok vydána, znamená to, že výše ročního příspěvku cestovní kanceláře na následující kalendářní rok je shodná s jeho výší v předchozím roce.
Vyhláškou č. 188/2018 Sb., o výši ročního příspěvku cestovní kanceláře do garančního fondu
pro rok 2019, byla výše ročního příspěvku cestovní kanceláře do garančního fondu od 1. ledna 2019 stanovena na
0,1 % ze základu pro výpočet ročního příspěvku.
Účetní předpisy nestanoví závazný postup pro účtování příspěvků cestovních kanceláří do garančního fondu, které mají podle zákona č. 159/1999 Sb. povahu povinné platby. Tyto příspěvky souvisejí s provozní činností cestovních kanceláří, a proto je lze, podle bodu 3. 6. 7. Českého účetního standardu pro podnikatele č. 019 Náklady a výnosy, zaúčtovat na vrub příslušného účtu účtové skupiny 54 – Jiné provozní náklady.
Více informací viz:
http://www.sfrb.cz/garancni-fond
Jak hradí příspěvek nově vznikající cestovní kancelář?
Pro nově vzniklé cestovní kanceláře jsou základem pro výpočet ročního příspěvku plánované tržby cestovní kanceláře z prodeje zájezdů a z prodeje služeb cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb za období od vzniku příslušného živnostenského oprávnění (tj. od nabytí právní moci rozhodnutí o udělení koncese) do konce kalendářního roku, ve kterém vzniklo. Roční příspěvek musí být uhrazen před podáním žádosti o koncesi. Pokud nebude žadateli koncese udělena, vrátí Státní fond rozvoje bydlení zaplacený příspěvek bez zbytečného odkladu poté, co mu bude předloženo rozhodnutí o zamítnutí žádosti o koncesi nebo o zastavení řízení o udělení koncese.
Kopii potvrzení o úhradě ročního příspěvku do garančního fondu na příslušný kalendářní rok vydá Státní fond rozvoje bydlení žadateli do 5 pracovních dnů od úhrady příspěvku.
Zveřejňují se údaje o platbě příspěvku do garančního fondu?
Ano, údaje o úhradě ročního příspěvku do garančního fondu jsou zveřejňovány v seznamu cestovních kanceláří, který vede Ministerstvo pro místní rozvoj podle § 5a zákona č. 159/1999 Sb. Seznam kromě dalších údajů obsahuje i údaj o úhradě ročního příspěvku do garančního fondu.
Seznam cestovních kanceláří je k dispozici zde:
https://www.mmr.cz/cs/Ministerstvo/Cestovni-ruch/Seznam-cestovnich-kancelari
.
Ty cestovní kanceláře, které uhradily příspěvek do garančního fondu, obdrží navíc od ministerstva potvrzení o této skutečnosti. Potvrzení slouží cestovním kancelářím k tomu, aby mohly své zákazníky jednoduchým a přehledným způsobem informovat o splnění zákonných povinností souvisejících s úhradou tohoto příspěvku.