Základní pilíře spolupráce:
1. Memorandum o spolupráci
Spolupráce mezi obcí a Agenturou je založena na dobrovolné bázi a zastřešuje ji memorandum o spolupráci, které schvaluje zastupitelstvo obce.
2. Plán sociálního začleňování (PSZ)
PSZ je nadále ústředním dokumentem, kterým se plánuje a řídí obsahová spolupráce obce a Agentury. PSZ schvaluje zastupitelstvo a je dokumentem obce, který obec zpracovává s aktivní podporou Agentury podle metodiky Koordinovaného přístupu k sociálnímu začleňování.
3. Lokální partnerství (LP)
Lokální partnerství je ústřední platformou pro spolupráci, zpracovává a podporuje implementaci PSZ, sdružuje obec a ostatní důležité partnery, kteří se v obci podílejí na sociálním začleňování. Obec vyčleňuje pro spolupráci na vedení LP manažera sociálního začleňování.
4. Koordinovaný přístup k sociálnímu začleňování (KPSV)
KPSV je nástroj podpory pro obce a další partnery při projektovém financování opatření sociálního začleňování. Do KPSV jsou zapojeny operační programy Zaměstnanost plus, IROP a Jan Ámos Komenský; v letech 2025-2026 budou v režimu KPSV vyhlášeny specifické výzvy na podporu sociálního začleňování v obcích. Nově se budou do KPSV zapojovat také další fondy a programy, aktuálně je v jednání Sociálně klimatický fond.
Pokročilé nástroje spolupráce
1. Realizační plán (RP) jako nástroj podpory obce v řízení politik sociálního začleňování
Realizační plán je těsně svázaný s PSZ. Jeho zavedení souvisí s hlavním cílem projektu – posilováním vlastních kompetencí a struktur obce k řízení sociálního začleňování.
Realizační plán vznikne (optimálně společně a propojeně s PSZ) na období dvou let, na rozdíl od PSZ bude dvoustranným dokumentem spolupráce mezi obcí a Agenturou, schválí jej rada obce a vedení Agentury. Bude obsahovat opatření a nástroje, jimiž obec může systematicky řídit, koordinovat a vyhodnocovat sociální začleňování.
2. Moduly = odborná podpora obcím
Na základě osvědčených praxí z dosavadní spolupráce v obcích a také z nástrojů státních politik sociálního začleňování připravila Agentura souhrnnou nabídku podpory obcím v jednotlivých oblastech, tzv. modulech. Jde o těchto šest modulů:
- modul Bydlení,
- modul Ochrana rodiny, zdraví,
- modul Soužití a ochrana veřejného pořádku,
- modul Předlužení,
- modul Zaměstnanost,
- modul Procesní (průřezový).
Moduly jsou sestaveny z nástrojů, které se osvědčily v praxi. Jednotlivé nástroje v modulech jsou typizované a popisují na jaké situace a sociální problémy je vhodné jejich využití. Více viz příloha č. 2.
3. Rozhodování založené na datech
Pro podporu obcí používají výzkumní a odborní pracovníci ASZ především tyto analytické nástroje:
- Factsheet: zjednodušený datový přehled celkové situace sociálního vyloučení sestavený z administrativních dat, která pomáhají sledovat sociální vyloučení v jednotlivých oblastech.
- Mikroanalýza: kvantitativní analýza s interpretací pro rychlý přehled o situaci v obci v sociálním vyloučení, vhodná zejména pro zahájení plánování PSZ.
- Vstupní analýza: komplexní kvantitativní a kvalitativní analýza, sestavená nejen z administrativních dat, ale především z terénního šetření v obci, umožňující prohloubení znalosti o sociálním vyloučení v obci v průběhu plánování PSZ a Realizačního plánu, pro detailní zaměření opatření.
- Procesní analýza: zmapování postupů koordinace a řízení politik sociálního začleňování v obci; popis, jak se v obci vytvářejí, řídí, koordinují a vyhodnocují politiky sociálního začleňování a jak se v jednotlivých oblastech propojují a vzájemně koordinují, vč. jednotlivých útvarů obecních úřadů.
Široká škála dostupných analytických nástrojů umožní také opakované a systematické sledování vývoje situace sociálního vyloučení a účelnost a efektivitu zaváděných opatření.
4. Vyhodnocování
Zavádíme pravidelné vyhodnocování. Zpráva o naplňování plánu a dopadech opatření bude vedení obce a radě obce k dispozici pravidelně 1x ročně. Každé dva roky spolupráci vyhodnotíme a ve společném jednání mezi vedením obce a Agentury rozhodneme o potřebnosti, účelnosti a zájmu o její pokračování.
K dispozici jsou tyto nástroje:
- Monitoring: jde o nástroj sledování naplňování jednotlivých opatření PSZ, vč. indikátorů výstupů a výsledků, které sledují jednotliví realizátoři těchto opatření. Výstupem je mj. přehled o naplňování PSZ v jednotlivých oblastech a ověření, v jakém rozsahu je plán naplňován.
- Kritéria sociálního začleňování: jde o nástroj sledování změn v řízení politik sociálního začleňování; měří, zda jsou konkrétní nástroje (procesy) řízení a koordinace zavedeny, využívány, rozvíjeny a vyhodnocovány.
- Evaluace: procesní i dopadová, propojená s monitoringem, k ověření dopadů realizace opatření na situaci obyvatel v obci.
5. Participace
Posilujeme zapojování obyvatel obce, a to zejména sociálně vyloučených, do mapování, plánování a organizace opatření na sociální začleňování. Cílem je aktivizace sociálně vyloučených lidí a zvýšení participace i informovanosti obyvatel o opatřeních sociálního začleňování.
Participace bude zavedena v rozsahu podle ujednání s každou jednotlivou obcí, a to až ve čtyřech úrovních (podle tzv. participačního žebříku):
- Informovanost: První, základní úroveň participace, ve které jsou obyvatelé obce průběžně informováni o plánovaných opatřeních (informační materiály, prezentace apod.). První úroveň participace bude zavedena ve všech spolupracujících obcích.
- Zpětná vazba: Druhá úroveň participace spočívá v aktivním informování obyvatel sociálně vyloučených lokalit o analytických zjištěních a navrhovaných opatřeních se zajištěním zpětné vazby prostřednictvím fokusních skupin. Výstupy pomohou zpřesnit poznání o situaci v lokalitách i akceptaci a relevanci navrhovaných opatření, což dále umožní jejich upřesnění či doplnění, aby byla účelná a zvýšil se jejich dopad v lokalitách.
- Konzultace: Třetí úroveň, spočívající v aktivním zapojení sociálně vyloučených obyvatel do plánování opatření sociálního začleňování, s jejich přispěním a iniciativou. Jsou organizovány veřejné setkání nebo kulaté stoly.
- Participativní platformy: Nejvyšší, čtvrtá úroveň participace, spočívající v trvalém zapojení vybraných, aktivních obyvatel sociálně vyloučených lokalit do vhodných orgánů obce (např. lokálního partnerství a jeho pracovních skupin, nebo do vybrané komise či výboru obce), nebo ve zřízení pracovní skupiny participace se zapojením mezi ostatní orgány obce, které se věnují sociálnímu začleňování.