MAS jako klíčová instituce pro implementaci metody LEADER
Sdružuje důležité aktéry venkova jako např.:
- obchodní sdružení, podnikatele
- obyvatele daného území, občanská sdružení
- místní politické zástupce
- profesní organizace
- kulturní spollky a jiné poskytovatele kulturních či komunitních služeb
- environmentální spolky a jiné
Komunitně vedený místní rozvoj (Community Led Local Development - CLLD) je jedním z tzv. integrovaných nástrojů realizovaných v ČR v programovém období 2021–2027. Smyslem integrovaných nástrojů je koordinace podpory z různých zdrojů v zájmu posílení jejich společného efektu.
CLLD je integrovaný nástroj spočívající v uceleném souboru operací, realizovaných za účelem splnění cílů a potřeb na subregionální úrovni, který přispívá k dosažení inkluzivního udržitelného růstu a který je prováděn místními akčními skupinami (MAS).
Místní akční skupina (Local Action Group) je subregionální partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem, které působí na vymezeném území, pro něž navrhuje a provádí strategii CLLD.
CLLD je zaměřen zejména na rozvoj venkovských oblastí, je realizován v území působnosti místních akčních skupin (MAS). Počet obyvatel území působnosti MAS se pohybuje v rozmezí 10.000 – 100.000 obyvatel a zahrnuje pouze obce do 25 tis. obyvatel.
Komunitně vedený místní rozvoj:
se zaměřuje na konkrétní území (území působnosti jednotlivých místních akčních skupin),
je veden místními akčními skupinami složenými ze subjektů, které zastupují veřejné a soukromé subregionální socioekonomické zájmy, a v nichž na rozhodovací úrovni nemají ani veřejné orgány definované podle vnitrostátních předpisů ani žádná z jednotlivých zájmových skupin rozhodovací většinu,
- se uskutečňuje na základě strategií jednotlivých místních akčních skupin (strategií CLLD),
- je koncipován s ohledem na subregionální potřeby a potenciál a zahrnuje inovativní prvky v místních souvislostech, vytváření sítí a případně spolupráci.
- MAS představují partnerství občanů, neziskových organizací, subjektů ze soukromé podnikatelské sféry a veřejné správy (obcí, svazků obcí, subjektů ) a usilují o zlepšování kvality života ve venkovských oblastech a rozvoj obcí zapojených do jejího území.
Základní principy metody LEADER
Přístup zdola-nahoru (bottom-up) – tento princip vychází z předpokladu, že lidé žijící a pracující v daném území, znají jeho historii, potřeby a možnosti, a na základě toho se umí nejlépe rozhodnout o dalším vývoji regionu. Díky přístupu zdola a zapojení místních aktérů jsou posilovány místní lidské zdroje a sounáležitost lidí s regionem, kde žijí.
Partnerství veřejných a soukromých subjektů – v rámci MAS vzájemně spolupracují zástupci obcí a jimi/popř. krajem zřizovaných organizací (veřejný sektor) a podnikatelé, občanská sdružení i jednotliví občané (soukromý sektor).
Realizace místní rozvojové strategie – MAS vznikají na venkově, konkrétně na území obcí s méně než 25 000 obyvateli. Každá MAS přitom zpracovává a realizuje místní rozvojovou strategii svého území. Strategie zahrnuje společné vize aktérů z území MAS. Strategie se realizuje pomocí projektů, které naplňují potřeby území a vedou k místnímu rozvoji. Území působnost MAS zahrnuje populační velikost 10 tis. až 100 tis. obyvatel.
Víceodvětvové navrhování a provádění strategie – provádění strategie je založené na součinnosti mezi subjekty i projekty z různých odvětví místního hospodářství. Strategie a projekty propojují různé typy aktivit např. investiční projekty spojené se vzdělávacími akcemi apod., čímž vzniká spolupráce mezi aktéry působícími v regionu.
Podpora inovativních projektů – MAS při realizaci svých strategií uplatňují a podporují inovativní řešení problémů zaváděním nových služeb, produktů nebo přístupů.
Vytváření sítí místních partnerství a spolupráce – MAS vzájemně spolupracují a vyměňují si zkušenosti v rámci partnerských sítí, v ČR např. prostřednictvím Národní sítě MAS ČR, v Evropě prostřednictvím Evropské asociace LEADER pro rozvoj venkova, tzv. ELARD.
Standardizace
Jednou z podmínek čerpání finančních prostředků z evropských fondů je splnění tzv. standardů MAS, které zajištují soulad vnitřního nastavení a fungování MAS s příslušnou legislativou, jejich otevřenost všem aktivním podporovatelům rozvoje venkova, a transparentnost při zapojení do implementace evropských fondů. Standardy MAS spadají do pěti tematických okruhů (MAS a partneři MAS; orgány MAS; území působnosti MAS; institucionalizace MAS a kancelář MAS).
Proces kontroly dodržování standardů MAS pro programové období 2021–2027 byl zajišťován Ministerstvem pro místní rozvoj, odborem regionální politiky. Výzva k předkládání žádostí o kontrolu dodržování standardů MAS byla vyhlášena 30. dubna 2020 a úspěšně završena 30. dubna 2021. V rámci procesu kontroly dodržování standardů MAS došlo i k ukotvení území působnosti MAS, které pokrývá téměř 93 % území České republiky.
Standardy MAS musí MAS dodržovat po celou dobu realizace SCLLD, resp. po období čerpání podpory administrativních kapacit MAS z evropských fondů.
Strategie CLLD
Na úspěšné splnění podmínek standardizace navazuje žádost o podporu strategie CLLD (SCLLD), jež vytvářejí jednotlivé MAS.
SCLLD se pro období 2021–2027 skládají z koncepční části CLLD a následně z tzv. programových rámců (PR), jež jsou navrženy k podpoře z příslušných programů.
Dne 24. 5. 2021 Ministerstvo pro místní rozvoj, odbor regionální politiky vyhlásil výzvu k předkládání koncepčních částí SCLLD. Hodnocení koncepční části spočívalo v kontrole formálních náležitostí a přijatelnosti podle vylučovacích kritérií uvedených ve Výzvě. Hodnocení koncepčních částí SCLLD všech 180 MAS bylo úspěšně ukončeno dne 19. 11. 2021.
Hodnocení PR bude posuzováno příslušnými ŘO ve smyslu souladu navrhovaných opatření s podmínkami daného programu, správnosti (realizovatelnosti) finančního plánu a plánu indikátorů. Hodnocení programových rámců bude probíhat jednotlivými ŘO nezávisle na sobě.
Realizace příslušného programového rámce je možná již po jeho schválení ŘO, se zahájením realizace tedy není nutné čekat na schválení ostatních PR. Po schválení PR je možné podávat integrované projekty s vazbou na tento PR do výzvy příslušného ŘO pro CLLD.
Monitorování a vyhodnocování SCLLD
Monitorovací a evaluační činnost týkající se plnění integrovaných strategií je podmínkou pro sledování a vyhodnocování úspěšnosti implementace integrovaných nástrojů v České republice prováděna různými subjekty (MAS, MMR – ORP, ŘO) a je zajišťována různými mechanismy (monitorovací systém, zprávy o plnění integrované strategie, zprávy o pokroku integrovaných nástrojů, evaluace).
Základním nástrojem monitorování integrovaných strategií CLLD (jako součást monitorování EU fondů) je monitorovací systém (pro programové období 2021–2027 se jedná o MS2021+).
V rámci průběžného sledování realizace SCLLD, resp. jednotlivých programových rámců, MAS 2krát ročně zpracovává tzv. Zprávu o plnění integrované strategie, ve které popisuje vývoj/posun v realizaci SCLLD na svém území působnosti během sledovaného období.
Implementace nástroje CLLD jako celku je monitorována prostřednictvím výroční Zprávy o pokroku integrovaných nástrojů, kterou zpracovává MMR–ORP. Zpráva o pokroku integrovaných nástrojů shrnuje stav, pokrok a předpokládaný vývoj implementace CLLD a slouží zejména jako podklad pro rozhodnutí na národní úrovni za účelem zefektivnění koordinace a realizace CLLD.
Nositel SCLLD provádí povinnou mid-term procesní a výsledkovou evaluaci realizace a plnění své SCLLD s údaji platnými k jednotnému datu.
MMR–ORP zajišťuje provedení mid-term evaluace realizace CLLD. Dále zajišťuje provedení ex-post evaluace výsledků a dopadů CLLD jako součást závěrečného vyhodnocení programového období realizovaného MMR–NOK.
Evaluace implementace příslušných programových rámců SCLLD provádějí dotčené ŘO