V případě dopravní infrastruktury je v některých částech státu hospodářský rozvoj výrazně limitován nedostatečnou i nekvalitní dopravní sítí. To se promítá mj. i do nižší úrovně dopravní obslužnosti, mobility pracovních sil či ovlivnění rozhodnutí zaměstnavatelů o setrvání zejména v dopravně odlehlejších oblastech. Tato síť se potýká se základními nedostatky, jako je neúplná provázanost regionálních dopravních systémů, především regionálních center na celostátní páteřní síť (zejména sítě TEN-T), stejně jako návaznost regionálních dopravních systémů nižších řádů napojující menší sídla a venkovské oblasti na regionální centra.
Dalším prostorovým problémem je nedostatečná integrace dopravních systémů v nejvíce urbanizovaných částech státu. Přetrvává absence dostatečného dopravního napojení okrajových částí většiny krajů na střediska krajského nebo subregionálního významu, což přispívá k růstu odlehlosti těchto území.
Vymezení: území s potřebou koncečního řešení dopravní dostupnosti, dopravní linie a koridory
- Výstavba a modernizace dopravních sítí TEN-T (železnice, silnice, vodní cesty)
- Napojení sekundárních a terciárních uzlů na páteřní síť
- Rozvoj dopravní infrastruktury a mobility ve městech a aglomeracích
- Rozvoj a výstavba páteřní sítě cyklokoridorů
Daná problematika bude řešena prostřednictvím intervencí z níže uvedených specifických cílů
Integrovaný regionální OP (IROP)
- 1.1. Zvýšení regionální mobility prostřednictvím modernizace a rozvoj sítí regionální silniční infrastruktury navazující na síť TEN-T
- 1.2 Zvýšení podílu udržitelných forem dopravy
OP Doprava (OPD)
- 1.1 Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy
- 1.2 Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití vnitrozemské vodní dopravy
- 1.3 Vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy
- 2.1 Zlepšení propojení center a regionů a zvýšení bezpečnosti a efektivnosti silniční dopravy prostřednictvím výstavby, obnovy a modernizace dálnic a silnic sítě TEN-T včetně rozvoje systémů ITS
- 2.2 Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti
- 3.1 Zlepšení dostupnosti regionů, zvýšení bezpečnosti a plynulosti a snížení dopadů dopravy na veřejné zdraví prostřednictvím výstavby, obnovy a zlepšení parametrů dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy mimo síť TEN-T