Zohlednění územní dimenze v operačních programech
V programovém období 2014–2020 byl vytvořen Národní dokument k územní dimenzi, v období 2021–2027 by měly být principy územní dimenze zakotveny v dokunentu Územní dimenze opreračních programů .

V kroku 1 je zcela v kompetenci příslušného ministerstva a/nebo instituce určit národní priority například v oblasti vědy a výzkumu (MŠMT, RVVI a MPO), adaptace na změnu klimatu (MŽP) či vzdělávací politiky (MŠMT).
V kroku 2 Ministerstvo pro místní rozvoj identifikuje, zda je v konkrétním tématu žádoucí uplatnit územní dimenzi (tj. zohlednit specifickou situaci v odlišných typech území). Toto rozhodnutí by mělo vyplynout z informací uvedených v SRR, případně z jiných relevantních podkladů (mapy znečištění ovzduší, prostorové rozložení míry nezaměstnanosti).
Až po této územní úvaze by (v kroku 3) mělo dojít k finalizaci operačního programu (či v obecné rovině strategie/politiky).
Městská dimenze
Městský prostor je v kontextu SRR pojímán napříč všemi typy území SRR. Tato území byla kategorizována tak, aby reflektovala odlišné výchozí podmínky, problémy a potenciály těchto typů území.
Základní principy rozvoje měst jsou popsány v Zásadách urbánní politiky, které byly v roce 2017 aktualizovány. Pro oblast Smart Cities je vytvořena pracovní skupina pod Radou vlády pro udržitelný rozvoj.
Zásady urbánní politiky definují tyto hlavní cíle/zásady:
- Strategický a integrovaný přístup k rozvoji měst. Polycentrický rozvoj sídelní soustavy
- Podpora rozvoje měst jako pólů rozvoje v území
- Péče o městské životní prostředí
- Zajištění implementace Nové městské agendy
Tzv. městská dimenze je zohledněna ve všech typech území dle SRR 21+ a bude řešena např. prostřednictvím integrovaných nástrojů ITI, programu Podpora rozvoje regionů 2019+ a dalších evropských, národních, krajských nebo místních zdrojů a nástrojů.

Venkovská dimenze
Venkovský prostor není v kontextu SRR pojímán jako homogenní prostor, ale jako různorodé území se svými specifickými problémy a potřebami, od venkovského území v blízkosti metropolitních území a aglomerací (tj. suburbánní venkov) přes stabilizovaný venkov až po venkovský prostor se zvýšenými hospodářskými a sociálními problémy.
Připravovaný dokument Koncepce rozvoje venkova (KRV) zohledňuje jeho různorodost a určuje následující strategické cíle rozvoje venkova:
- Lidé: Stabilní populace venkovských oblastí charakteristická vysokým lidským a sociálním kapitálem zajišťující dynamický endogenní rozvoj venkova,
- Sídla: Dostatečná infrastruktura a vybavenost venkovských sídel zajišťující kvalitní život obyvatel a vytvářející možnosti pro hospodářský rozvoj venkova,
- Životní prostředí: Zdravé, rekreačně atraktivní, biologicky rozmanité a klimaticky stabilní životní prostředí venkova,
- Ekonomika: Výkonná, stabilní a diverzifikovaná ekonomika venkova umožňující seberealizaci obyvatel venkova a tvořící důležitou složku hospodářské základny státu,
- Plánování a spolupráce: Rozvinuté víceúrovňové strategické plánování a řízení rozvoje založené na znalostech a úspěšná spolupráce obcí.
KRV rozpracovává územní dimenzi podpory regionálního rozvoje ve vztahu k venkovu, tj. definuje, jaké rozvojové cíle je nutné ve venkovských oblastech sledovat, a to i s ohledem na různorodost venkova (KRV stanoví typologii venkovských oblastí). KRV také definuje konkrétní aktivity, které mají sloužit k dosažení stanovených rozvojových cílů, včetně jejich územní dimenze, založené na příslušné typologii. Aktivity KRV, které přispívají k naplňování typových opatření SRR, budou implementovány prostřednictvím akčních plánů SRR.
Tzv. venkovská dimenze je zohledněna ve všech typech území dle SRR 21+ a bude řešena např. prostřednictvím integrovaných nástrojů (CLLD, částečně ITI), programu Podpora rozvoje regionů 2019+ a dalších evropských, národních, krajských nebo místních zdrojů a nástrojů.

Specifické typy územní dimenze
Je zřejmé, že zdaleka ne všechna témata regionálního rozvoje je možné efektivně řešit v členění dle pěti typů území stanovených v rámci SRR. Příkladem může být oblast životního prostředí, kde má například problematika sucha, eroze či znečištění ovzduší zcela jinou územní dimenzi. Stanovení specifických územních dimenzí bude vždy konzultováno s pracovními skupinami, resp. s partnery na národní (např. MŠMT v oblasti vzdělávání, případně nastavení místních a krajských akčních plánů vzdělávání) i regionální úrovni.