Proč je zapojování veřejnosti do strategické práce důležité?
Zapojení veřejnosti do přípravy strategických dokumentů napomáhá mimo jiné:
- zvyšovat transparentnost a důvěryhodnost procesu přípravy strategických dokumentů v očích veřejnosti,
- vtáhnout do procesu přípravy odlišné názory, expertízy, úhly pohledu, což umožňuje odhalit nezamýšlené důsledky,
- zvýšit kvalitu připravovaných strategických dokumentů,
- zvýšit ochotu veřejnosti akceptovat vládní rozhodnutí.
Jaké minimální požadavky je nutné zohlednit?
Základní požadavky na zapojení veřejnosti do strategické práce plynou především z právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí. Pokud se tedy připravovaná strategie může týkat životního prostředí, je třeba věnovat pozornost i otázce, zda není zapojení veřejnosti povinné, a pokud ano, v jaké formě by mělo proběhnout.
Účast veřejnosti je vyžadována v případě všech plánů, programů a politik, které se týkají životního prostředí. Konkrétní postupy a požadavky však mohou být různé:
- Jedná-li se o koncepce v oblasti územního plánování (tj. o politiku územního rozvoje nebo o územně plánovací dokumentaci), pak je třeba postupovat podle stavebního zákona a podle § 10i zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.
- Jedná-li se o jiné koncepce, které podléhají posuzování vlivů na životní prostředí (SEA), pak je třeba postupovat podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.
- Jedná-li se o jiné koncepce, které se týkají životního prostředí, pak je třeba postupovat podle článku 7 Aarhuské úmluvy.
Jednotlivé režimy se vzájemně překrývají. Požadavky čl. 7 Aarhuské úmluvy jsou promítnuty v unijní a tedy i české právní úpravě SEA a požadavky SEA jsou promítnuty do právní úpravy v oblasti územního plánování. Aarhuská úmluva má však současně i svůj vlastní kontrolní mechanismus nezávislý na právu EU (její smluvní stranou je jak EU, tak i ČR). Její základní principy je proto vhodné zohledňovat ve všech případech.
Účast veřejnosti může být užitečná (či dokonce povinná) i v jiných případech, například při povolování vybraných záměrů (EIA), při tvorbě legislativy (RIA) atd.
Další zdroje informací – metodické dokumenty
Metodika strategického řízení a plánování krajů ČR (AK ČR, 2014)
Metodika tvorby programu rozvoje obce (MMR, 2014)
Metodika strategického řízení rozvoje obcí (MMR, 2015)
Metodika přípravy veřejných strategií (MMR, 2019)
Nástroj pro strategickou práci samospráv: Komunikace, participace a marketing strategií a projektů (MMR, 2023)