Microsites > Standardy > Pojmy a zkratky SPŘ

Pojmy a zkratky SPŘ

Zde najdete pojmy a zkratky, které používáme u Standardů projektového řízení

Zrušit filtr
Pojem Definice
Akceptační protokol Formální dokument, který potvrzuje dokončení projektových výstupů a jejich správnost a kvalitu (předem definované požadavky a specifikace), s výjimkou výhrad uvedených v protokolu. Akceptací jsou projektové výstupy přijaté Hlavním uživatelem a považují se za hotové.
Definice projektu Povinný dokument. Pro povinné položky viz Standardy kapitola 9 Příloha: dokumenty a šablony. Součást Plánu řízení projektu.
Doba udržitelnosti, tzj. doba provozu výstupů Doba, po kterou budou udržovány v provozu výstupy projektu. U projektů financovaných z dotačních titulů musí příjemce tohoto titulu zpravidla udržet výstupy a výsledky projektu v souladu se stanovenými podmínkami dotačního titulu. Doba udržitelnosti trvá zpravidla několik let ode dne ukončení projektu a její dodržování může být kontrolováno poskytovatelem dotace. Nesplnění povinnosti udržitelnosti projektu může mít za následek vrácení části nebo celé částky dotace.
Eskalace Postoupení rizika, problému nebo důležitého rozhodnutí na vyšší úroveň řízení ve chvíli, kdy je situace nad rozhodovací pravomoce dané úrovně projektového týmu.
Externí dodavatelé Třetí strana nebo externí organizace, která je najata k dodání určených výstupů potřebných k dokončení projektu. Externí dodavatel je vázán smlouvou a jeho činnost je řízena na základě specifikací a podmínek uvedených v této smlouvě.
Fáze projektu Ohraničená část životního cyklu projektu, která směřuje k jasně definovanému cíli, výstupům a milníku (resp. milníkům). Každá fáze znamená pokrok projektu. Na konci každé fáze se setká Řídicí výbor projektu a zhodnotí dosavadní průběh a stav projektu (na základě dokumentace) a schválí pokračování projektu.
Funkční a nefunkční požadavky Funkční požadavky definují, jaké funkce musí výstup vykonávat, a popisují konkrétní vlastnosti a chování výstupu z pohledu uživatelů (včetně systémů). Požadavky zahrnují popsané potřeby, požadavky a očekávání Hlavních uživatelů a Nositele a dalších zúčastněných stran.Nefunkční požadavky specifikují, jakým způsobem má systém nebo produkt fungovat, a zahrnují aspekty jako výkonnost, bezpečnost, škálovatelnost, spolehlivost, použitelnost, dostupnost a udržovatelnost.
Harmonogram projektu Grafické znázornění plánu (například Ganttovým diagramem) popisující posloupnost úkolů, aktivit a milníků v čase společně s alokací zdrojů, které dohromady tvoří plán. Harmonogram slouží jako nástroj pro sledování postupu prací, řízení času a zajištění, že projekt bude dokončen v plánovaném termínu.
Hlavní dodavatel(é) Člen Řídicího výboru projektu, který zastupuje týmy dodávající určitou část projektu a disponuje jejich zdroji. Garantuje technickou integritu řešení. Hlavní dodavatelé zastupují jak interní, tak externí dodavatele projektu. Kompletní popis role viz Standardy kap. 1.5 Role v projektu, kompetence a odpovědnosti.
Hlavní uživatel(é) Člen Řídicího výboru projektu, který zastupuje zájmy uživatelů výstupu projektu za určitou oblast nebo více oblastí. Odpovídá za to, že jsou uživatelské potřeby správně specifikované a navržené řešení je naplní. Kompletní popis role viz Standardy kap. 1.5 Role v projektu, kompetence a odpovědnosti.
Interní dodavatelé Jednotlivci nebo týmy v rámci liniové struktury organizace, které realizují určité projektové výstupy, a to z interních zdrojů a kapacit dané organizace. Pracují na projektu podle obvyklých interních dohod a standardů. Za dohodnuté interní dodávky jsou odpovědní týmoví manažeři, kterým pracovníci liniově podléhají, a kteří kapacitu pracovníků pro projekt alokují.
Milník Významná událost v rámci plánu, jako např. dokončení klíčových výstupů, technické či jiné etapy.
Nositel Vlastník projektu, který má za něj konečnou odpovědnost. Odpovídá za to, že projekt dosáhne definovaných cílů a přínosů. Předsedá Řídicímu výboru projektu a má konečnou rozhodovací odpovědnost na projektu. Kompletní popis role viz Standardy kap. 1.5 Role v projektu, kompetence a odpovědnosti.
Plán lidských zdrojů Jedna ze složek Plánu řízení projektu, určuje, které lidské zdroje (role, dovednosti) budou potřeba k dokončení projektu, obsahuje seznam členů projektového týmu a jejich požadované kapacity a časové nasazení na projektu.
Plán řízení projektu (PŘP) Plán zahrnující zejména hlavní výstupy projektu, termíny dodání a výši nákladů. Prvotní projektový plán je předkládán jako součást Projektového záměru a v dalších fázích se rozpracovává. Plán je revidován, jakmile jsou k dispozici aktuální informace o postupu. Jedná se o hlavní kontrolní dokument pro Řídicí výbor projektu, sloužící k měření skutečného postupu oproti očekávání.
Problém   Cokoliv, co se stane během projektu a vyústí ve změnu schváleného výstupu, plánu nebo cíle (z pohledu času, nákladů, kvality, rozsahu, rizik nebo přínosů), pokud to není vyřešeno,
Projektová kancelář (PK) Organizační jednotka nebo stanovená odpovědná osoba, která odpovídá za centralizovaný dohled nad projektovým řízení v dané organizaci. Typicky poskytuje standardy a osvědčené postupy pro řízení projektů v organizaci, odpovídá za vzdělávání a rozvoj projektových manažerů, podílí se na plánování a monitoringu projektového portfolia, spravuje lidské zdroje pro řízení projektů. Projektová kancelář může mít v organizacích různé formy.
Projektová komise Skupina osob, které mají v organizaci kompetenci schvalovat investice do projektů a disponují k tomu potřebnými podklady. Dohlíží nad projekty v organizaci a schvaluje je. Kompletní popis role viz Standardy kap. 1.5 Role v projektu, kompetence a odpovědnosti.
Projektový manažer (PM) Odpovídá za každodenní řízení projektu a odpovídá za splnění cíle projektu ve stanoveném (schváleném) čase, rozsahu, rozpočtu a kvalitě. Za výkon činnosti odpovídá Řídicímu výboru projektu. Kompletní popis role viz Standardy kap. 1.5 Role v projektu, kompetence a odpovědnosti.
Projektový záměr Dokument, který představuje počáteční návrh projektu a slouží jako podklad pro rozhodnutí o tom, jestli má být projekt schválen k realizaci. Projektový záměr obsahuje popis záměru, cíle projektu, očekávané přínosy projektu a odhadované náklady na projekt i následný provoz výstupů, navrhovaný rozsah, základní požadavky, časový rámec, vybraný přístup, identifikaci klíčových zainteresovaných stran a hlavní rizika.
Předávací protokol Formální dokument, který oficiálně potvrzuje předání dokončených výstupů uživatelům, resp. novým vlastníkům projektových výstupů, kteří je budou užívat a provozovat. Předávací protokol obsahuje popis předávaných výstupů, datum předání a případné výhrady nebo nedostatky.
Přínosy (benefity) projektu Měřitelné zlepšení plynoucí z výstupu, zlepšení, které jedna nebo více zainteresovaných stran vnímá jako výhodu.
Registr rizik a problémů Záznam identifikovaných rizik a problémů včetně jejich aktuálního stavu a historie. Je pravidelně aktualizovaný projektovým manažerem.
Report stavu projektu Pravidelná zpráva o stavu projektu a projektové fáze, kterou Projektový manažer předkládá Řídicímu výboru. Report obsahuje klíčové údaje o celkovém stavu projektu, postup projektu v čase a dosahování milníků vůči plánu, všeobecný přehled stavu dodávek řešitelských týmů, přehled využití rozpočtu a přehled hlavních rizik a problémů. Cílem reportu stavu projektu je informovat Řídicí výbor a umožnit včasné přijímání rozhodnutí, která mohou ovlivnit úspěšné dokončení projektu.
Riziko Nejistá událost nebo soubor událostí, které budou mít dopad na dosažené cílů projektu, pokud nastanou. Riziko je měřeno kombinací pravděpodobnosti uvědomění si hrozby nebo příležitosti a závažnosti jeho dopadu na cíle.  
Rozsah projektu Jasně vymezený seznam všech výstupů a požadavků, které mají být splněny k dokončení projektu. Určuje, CO projekt bude a nebude zahrnovat, a je jednou ze základních součástí při plánování projektu. Je popsán rozpadem jednotlivých projektových výstupů při plánování (například formou PBS) a odpovídajícími popisy výstupů. Jeho naplnění je měřeno plněním akceptačních kritérií.
Řešitelský tým Realizační složka projektu se specializovaným zaměřením, která realizuje výstupy projektu, úzce spolupracuje na plnění úkolů v kooperaci s relevantními dodavateli projektu a ostatními řešitelskými týmy. Řešitelský tým se neshoduje s liniovým týmem v organizaci, je složený z pracovníků (odborností a kompetencí) podle potřeb daného projektu. Kompletní popis role viz Standardy kap. 1.5 Role v projektu, kompetence a odpovědnosti.
Řídicí výbor projektu Projektový řídicí orgán, který má pravomoci ve vztahu k jednomu konkrétnímu projektu. Je hlavním kontrolním a rozhodovacím orgánem projektu a odpovídá za něj. Jeho členy jsou Nositel, Hlavní uživatelé a Hlavní dodavatelé. Kompletní popis role viz Standardy kap. 1.5 Role v projektu, kompetence a odpovědnosti.
Statusová schůzka Pravidelná schůzka organizovaná Projektovým manažerem, které se účastní zpravidla PM a Týmoví manažeři. Slouží pro monitorování stavu a postupu prací na projektu, identifikaci a diskutování rizik a problémů, řešení otázek, závislostí a změn. Díky této schůzce je zajištěno, že všichni účastníci mají aktuální informace a přehled o vývoji projektu.
Toleranční limity Přípustná (kladná či záporná) odchylka od odhadu časové a finanční náročnosti projektu, přínosů projektu, rozsahu, rizik a kvality, kterou není potřeba eskalovat na vyšší úroveň řízení. Pro čas a náklady by měly být stanoveny samostatné tolerance. Tolerance jsou aplikovány na úrovni projektu, etapy a týmu.
Týmový manažer Odpovídá za dílčí dodávku řešitelského týmu, odsouhlasenou s PM, v dohodnuté kvalitě, čase a nákladech. Reportuje projektovému manažerovi. Role týmového manažera má několik speciálních typů - Projektový manažer dodavatele, Věcný gestor, Koordinátor veřejných zakázek, Finanční manažer a další. Kompletní popis role viz Standardy kap. 1.5 Role v projektu, kompetence a odpovědnosti.
Týmový manažer – Finanční manažer Zajišťuje dodržování rozpočtových pravidel a rozpočtové kázně ve vztahu k projektu a čerpání rozpočtu projektu. Plánuje a koordinuje čerpání finančních zdrojů projektu. Kompletní popis role viz Standardy kap. 1.5 Role v projektu, kompetence a odpovědnosti.
Týmový manažer – koordinátor VZ Zajišťuje přípravu podkladů a veškeré další činnosti v projektu nutné pro zajištění veřejných zakázek projektu. Kompletní popis role viz Standardy kap. 1.5 Role v projektu, kompetence a odpovědnosti.
Týmový manažer – PM dodavatele Řídí tým externího dodavatele, zajišťuje jeho každodenní řízení a odpovídá za dodání stanovených dodávek v dohodnutém čase, rozpočtu a kvalitě. Kompletní popis role viz Standardy kap. 1.5 Role v projektu, kompetence a odpovědnosti.
Týmový plán Úroveň plánu používaná jako podklad pro kontrolu řízení týmu během práce na dodávkách výstupů.
Věcný gestor Typ Týmového manažera. Je hlavním obsahovým koordinátorem a odpovídá za přesnou specifikaci funkčních i nefunkčních požadavků projektu. Kompletní popis role viz Standardy kap. 1.5 Role v projektu, kompetence a odpovědnosti.
Závěrečná zpráva projektu Zpráva vypracovaná na konci projektu, která potvrzuje, že byly akceptovány a předány všechny projektové výstupy, obsahuje aktualizovaný Projektový záměr o přínosy a reálné náklady a vyhodnocuje, jak si projekt vedl oproti původnímu plánu v Projektovém záměru.
Změna na projektu Návrh na změnu aktuální specifikace již schváleného projektu nebo produktu co do rozsahu, rozpočtu, času dodání, kvality nebo dalších klíčových aspektů. Změna může být vyvolaná např. neočekávanou událostí (problémem) nebo potřebou zařazení nového požadavku do rozsahu. Změny jsou formálně zaznamenávané a řízené Projektovým manažerem.
Stáhnout celý excel [XLXS]

©2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, všechna práva vyhrazena