Článek "České strategie dostanou řád"
Článek "České strategie dostanou řád"
3.7.2012
Dne 3.7.2012 byl v časopise Moderní obec zveřejněn článek s názvem "České strategie dostanou řád". Tento článek je zaměřen na popis dosavadního dění na poli strategické práce a vytváření strategických dokumentů v české veřejné správě. Dále se věnuje zejména aktuálně realizovanému projektu "Příprava metodiky veřejných strategií", jeho výstupům a očekávaným přínosům.
České strategie dostanou řád
Jedno staré čínské přísloví říká, že vize bez činu je snění, ale že čin vykonaný bez vize je noční můrou. V České republice je nyní na obzoru zásadní změna strategické práce ve veřejné správě, která doposud připomínala spíše onu noční můru více než logický ucelený systém.
Ministerstvo financí ČR aktuálně zpracovává tzv. Metodiku přípravy veřejných strategií. Cílem je připravit půdu pro zavedení systematického přístupu k vytváření klíčových dokumentů státu, které v mnoha případech představují jeden z nejdůležitějších stavebních kamenů kvalitní správy věcí veřejných. Zdatně mu při tomto sekunduje Ministerstvo pro místní rozvoj, které chystá databázi všech relevantních strategických dokumentů na území České republiky.
Dění v zemi v současnosti významným způsobem ovlivňuje řada strategií vytvářených institucemi veřejného sektoru (resortní, vládní, krajské), které často nejsou široké veřejnosti příliš známé, což ale nikterak nesnižuje jejich důležitost. Příkladem může být Státní energetická koncepce, která určuje směr v oblasti energetiky na mnoho let dopředu nebo chystaný dokument upravující čerpání peněz ze strukturálních fondů Evropské unie pro další programové období. Kvalita těchto dokumentů je přitom vzhledem k jejich významu klíčová. Pokud se daná strategie z nějakého důvodu „nepovede“, může to mít negativní následky na situaci v celé zemi.
Proč je třeba současný systém změnit a jaká jsou hlavní úskalí dosavadního přístupu k tvorbě veřejných strategií? Jedná se o letitý problém. V prvé řadě neexistuje jednotný postup, jak by se měly tyto důležité dokumenty vytvářet a jak by měly vypadat. Situace připomíná rčení „každý pes, jiná ves“, každý úřad má vlastní šablonu, jak daný dokument připravit. A to je stále ten lepší případ, často totiž na úřadech žádný standardizovaný postup neexistuje.
Dalším neméně významným problémem je chybějící vazba strategií na státní rozpočet. Realizace strategie téměř vždy představuje nároky na veřejné finanční zdroje. Pouze ve výjimečných případech však tyto strategie obsahují vyčíslení nároků na státní rozpočet. A tak může lehce dojít k tomu, že stát schválí dokument, který, ač se jeví velmi užitečně a přínosně, je nepoužitelný v konkrétní rozpočtové situaci, neboť funguje na principu „peníze neřešíme“. Pokud by byl takový dokument schválen, může mít pro veřejné finance doslova devastující účinek.
Často dojde také k tomu, že strategie zůstávají jen na papíře. Stává se, že se časem jaksi „vypaří“, protože osoba, která je prosazovala, odešla a její nástupci nemají o strategii zájem a preferují jiné přístupy. Problémem je i absence jakékoliv logické struktury na poli strategií. Jinými slovy zde neexistuje systém uspořádání strategických dokumentů, jasné vazby mezi nimi, ani přehledná databáze již vyhotovených strategií.
Letošní čínský rok draka prý vždy přináší změnu. Věřme tedy, že oba projekty Ministerstva financí a Ministerstva pro místní rozvoj pomohou výrazně změnit současnou situaci a podaří se díky nim odstranit velkou část výše uvedených nesrovnalostí. Konečně je zde reálná naděje, že česká veřejná správa dostane do rukou užitečný nástroj, který bude akcentovat koncepční přístup k tvorbě strategií a pozitivní efekty z toho plynoucí posunou Českou republiku o notný kus dopředu.