Přímo pro tyto tři kraje je určeno cca 6 mld. korun, které prostřednictvím výzev poputují na zlepšení prostředí v uhelných regionech, ať už v oblasti podpory podnikání, vědy a výzkumu, životního prostředí, rozvoji lidských zdrojů či infrastruktury.
Ve výzvě z IROPu Infrastruktura základních škol se tak finančních prostředků nakonec dočkají i schválené náhradní projekty ze zásobníku. Z Moravskoslezského kraje se jedná o město Štramberk, které si začátkem roku 2017 podalo žádost s projektem na vybudování odborných učeben v základní škole. „Samozřejmě máme radost, protože můžeme vybudovat nové počítačové učebny. Konkrétně chceme nakoupit šestadvacet počítačů,“ uvedl ředitel školy Stanislav Peš a pokračoval: „V plánu máme i modernizaci učeben chemie a fyziky, kde kromě vybavení počítáme i s rozsáhlými stavebními úpravami. Tyto učebny totiž budou bezbariérové, včetně mobilního schodolezu,“ pokračoval Peš. Poslední nová učebna bude venkovní se zaměřením na ekologickou výchovu. Její součástí budou různé prvky jako například pocitový chodník. Projekt zahrnuje ještě pokrytí celých prostor školy internetovým připojením. Nyní probíhají výběrová řízení, konektivita nebo budování počítačové učebny proběhnou průběžně během školního roku, stavební práce pak začnou s koncem příštího školního roku tak, aby vše bylo hotovo do konce srpna 2020. Štramberk z příspěvku Evropské unie na tento projekt obdrží částku 6,7 mil. korun.
Ve stejné výzvě si před třemi lety podala žádost i ZŠ a MŠ Ludgeřovice s projektem na modernizaci odborných učeben podporující rozvoj technicko-řemeslných a digitálních kompetencí žáků. Projekt však byl zařazen jen mezi náhradní, a přestože nyní by na něj škola díky zmíněným realokacím evropské finance dostala, podle jejího ředitele Karla Morice už nyní tuto možnost nevyužije. „Po dohodě se starostou obce jsme projekt odmítli, protože jeho část už chceme realizovat jako součást jiného projektu v rámci strategie ITI. Jedná se o projekt na nástavbu a modernizaci odborných učeben. Zahrnuje vznik pěti nových odborných učeben, z nichž dvě budou jazykové, jedna přírodovědná, počítačová a digitální,“ vysvětlil Moric. Součástí projektu je i rekonstrukce stávajících řemeslných dílen včetně sociálního zařízení. Celá škola navíc bude bezbariérová včetně výtahu. Zda škola se svým projektem v ITI uspěje, bude známo během letních měsíců.