Od konce února běží v krajském městě projekt spolupráce Univerzity Jana Evangelisty Purkyně (UJEP) a společnosti Valeo na zpracování dat pro vývoj autonomního řízení. Nově by podle chystaného projektu Smart Zone mohly v Ústí nad Labem probíhat také testovací jízdy aut bez řidiče. Vyplynulo to ze společné schůzky primátorky města Věry Nechybové, ministra dopravy Dana Ťoka, zástupkyně zmocněnce vlády pro Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj Gabriely Nekolové, ředitele Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáše Sivička a dalších aktérů.
Pro testování aut bez řidiče se diskutovaly hned tři varianty – jako nejpravděpodobnější se momentálně jeví testování autonomního řízení v reálném provozu ve vymezené oblasti města Ústí nad Labem.
„V Česku by šlo o ojedinělý a pilotní projekt, který má výrazný nadregionální dopad. Inspiraci a zkušenosti už nyní můžeme brát ze Švýcarska, kde ve městě Sion testují dva minibusy,“ říká primátorka města Věra Nechybová.
„Testování tzv. aut bez řidiče v našem kraji je pro region obrovskou příležitostí pro modernizaci ekonomiky. Proto jsme také tento záměr zařadili do Akčního plánu Strategie hospodářské restrukturalizace Moravskoslezského, Ústeckého a Karlovarského kraje, který bude v červnu letošního roku projednávat vláda,“ vysvětluje předsedkyně Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje a zástupkyně zmocněnce vlády pro Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj Gabriela Nekolová. „Záměr má potenciál přilákat pozornost špičkových firem a expertů a navazuje na ambici kraje stát se chytrým regionem,“ oceňuje hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.
Pilotním projektem, který v Ústí nad Labem rozběhlo koncem února Inovační centrum Ústeckého kraje, je spolupráce na vývoji systémů autonomního řízení mezi globálním dodavatelem dílů a systémů pro automobilový průmysl společností Valeo a v regionu působícími univerzitami UJEP a ČVUT.
„Projekt v této fázi spočívá v anotování (popisování) videozáznamů z testovacích jízd vozidel vybavených systémy autonomního řízení. Znamená atraktivní pracovní zkušenost pro až 200 lidí, převážně studentů, a výhledově se může stát historicky nejvyšším smluvním výzkumem UJEP v řádu několika milionů. Naším cílem také je, aby vyústil v další navazující projekty v oblasti autonomního řízení naplňující naší vizi,“ dodává ředitel Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáš Siviček.
Přínos potvrzuje i ministr dopravy Dan Ťok: „Česká republika patří mezi významné výrobce automobilů. Je důležité, abychom náš potenciál využili a nezaspali vývoj v této oblasti. Proto podporujeme rozvoj inteligentní dopravní infrastruktury a testování autonomních vozidel,“ řekl Ťok.
Dne 19. 4. 2017 se chystá na půdě ústeckého magistrátu další schůzka, a to již i se zástupci automobilek a dodavatelů technologií, kde se budou diskutovat jejich potřeby a technologické možnosti řešení testování aut bez řidiče přímo v Ústí nad Labem.
Ondřej Klein, Inovační centrum Ústeckého kraje
[gallery ids="868"]