„Naší ambicí je stát se centrem výzkumu a vývoje autonomních řídicích systémů a chytré mobility. Je to trend budoucnosti,“ říká ústecká primátorka Věra Nechybová.
Takový projekt by podle ní mohl přilákat pozornost špičkových firem, expertů a také vytvořit atraktivní pracovní místa. „Současně chceme využít potenciál univerzity a udržet si i její studenty v našem městě,“ podotýká.
V současné době připravuje Inovační centrum Ústeckého kraje (ICUK) ve spolupráci s městem a děčínskou pobočkou Českého vysokého učení technického (ČVUT) podklady k vypracování studie proveditelnosti.
A protože je plán součástí vládního programu, uhradí náklady na vypracování studie ministerstvo dopravy. Městu poskytne celkem dva miliony korun.
Dálnice D8 jako chytrá silnice
„Jsme zapojeni do pracovní skupiny při ministerstvu, která se věnuje právě autonomní dopravě. Koordinujeme úsilí města s celonárodními prioritami a získáváme pro ně podporu. Klíčovým partnerem je pro nás firma Valeo, která má poměrně široké portfolio včetně značek Volkswagen a Škoda,“ upřesnil ředitel ICUK Tomáš Siviček.
Na pondělní schůzce ústecké primátorky Nechybové a drážďanského starosty Dirka Hilberta byla klíčovým tématem spolupráce právě v oblasti autonomní dopravy. Zejména pak při podpoře záměru pro dálnici D8 jako chytré silnice, po které by tato auta mohla jezdit. Dalším bodem je spolupráce v oblasti výzkumu a vývoje.
„Doufáme, že projekt pomůže změnit image kraje. Je potřeba pracovat na rozvoji inteligentní dopravní infrastruktury a vnímat testování autonomních vozidel jako významný posun vpřed,“ zdůraznila Gabriela Nekolová, zástupkyně zmocněnce vlády pro program Restart.
„Je naším úkolem, aby v tom významnou roli hrál právě Ústecký kraj a město Ústí nad Labem,“ dodala.
Vše závisí na studii proveditelnosti
Kdy bude celý projekt spuštěn, závisí na výsledcích studie proveditelnosti, podle mluvčího ICUK Ondřeje Kleina by se tak ale mohlo stát v horizontu šesti až osmi měsíců.
Snaha přivést do Ústí nad Labem auta řízená počítačem navazuje na projekt, který probíhá pod záštitou ICUK a na němž spolupracuje i ústecká univerzita a ČVUT.
Hlavním úkolem je popisování videozáznamů ze zkušebních jízd samořiditelných vozů, které poskytuje pražská pobočka francouzské firmy Valeo.
„Nejde o konkrétní místo, ale o konkrétní typy překážek, dopravních situací, světelných a povětrnostních podmínek. Získané výsledky slouží k potvrzení nebo vyvracení toho, jestli laserový senzor z testovaných vozů správně rozpoznal protijedoucí vozidla, chodce nebo pohybující se předměty,“ sdělil mluvčí Valeo Gábor Iffland.
S popisy pomáhá okolo dvou set studentů regionálních středních a vysokých škol.
Podle zjištění MF DNES musí všichni podepsat mlčenlivost. Každý zpracovává pouze určitý úsek videa. Jejich délka se různí a zpracování může trvat jednu, ale i třeba patnáct hodin.
Zdroj: https://usti.idnes.cz/samoriditelna-auta-testy-polygon-usti-nad-labem-program-restart-px9-/usti-zpravy.aspx?c=A170911_351189_usti-zpravy_vac2