Města a obce mají šanci na ekologičtější veřejnou dopravu

10. 06. 2019 | ČR

Ministerstvo pro místní rozvoj před pár dny vyhlásilo výzvu na nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony, která je zaměřena na podporu nákupu těchto vozidel pro veřejnou dopravu ve strukturálně postižených krajích. Města v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji tak mají šanci na kvalitnější a ekologičtější dopravu. Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka vysvětluje, jaké záměry v této oblasti má Moravskoslezský kraj.

Co si od vypsané výzvy slibujete?

Začnu jinak, v našem kraji v minulosti dominovalo znečištění ovzduší těžkým průmyslem. V posledních letech to už ale byla lokální topeniště a nyní je to doprava. Hlavní podniky v našem kraji ArcelorMittal, Vítkovice nebo Třinecké železárny investovaly mnoho prostředků do odprášení a jiných ekologických opatření, díky kterým jsou dnes na jednom a půl procentu toho, co do ovzduší vypouštěly před třiceti lety. Díky kotlíkovým výzvám se daří vyměňovat skoro deset tisíc kotlů, což situaci také velmi zlepšilo. Nejvíce kontroverzní zůstává doprava, kde sice značnou část znečištění tvoří oděr pneumatik a prach, který se znovu rozvíří při jízdě a na vlastní emise z výfuků připadá je malá část celkového znečištění. Ale pokud je možnost v centrech měst nahradit vozidla s dieselovými motory, kde je koncentrace znečištění nejvyšší, pomůže i těch pár procent. Je to celý komplex opatření, jde o to, aby se náš kraj na mapě znečištění nevyjímal pořád červenou barvou.

Výzva s alokací jedna miliarda korun je určená pro kraje a obce, pokud poskytují veřejné služby v přepravě cestujících samy, dopravci ve veřejné dopravě na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Co konkrétně má v plánu Moravskoslezský kraj?

Výzva je určena pro všechny dopravní subjekty v kraji. Městské dopravní podniky i soukromé dopravce. A v tom je háček celé výzvy. Zatímco ostravský dopravní podnik má vše plně pod kontrolou a může si jasně říci, co kde bude jezdit a co chce vyměnit, kraj vše soutěží ve veřejné soutěži u soukromých dopravců. Takže mezi rozhodnutím a realizací jsou zhruba tři roky. Proto jednáme s ministerstvem, jak umožnit, aby nové ekologická vozidla jezdila nejen v naší krajské metropoli, ale i v ostatních městech, především v lokalitě Havířov a Karviná. Snad se tedy povede, aby nová vozidla s opravdu nízkými emisemi jezdila už brzy v celém kraji.

 

Mohlo by vás zajímat

Všechny aktuality

5. ročník Platformy pro spravedlivou transformaci

24. 10. 2025 | ČR

Oddělení ohrožených území a regionů mělo příležitost být součástí 5. ročníku Platformy pro spravedlivou transformaci, která se stala významným setkáním zástupců evropských regionů, institucí a odborníků zapojených do přeměny uhelných a průmyslových území.

Akce Přenos dobré praxe – Komunitní život

16. 10. 2025 | ČR

Dne 15. října 2025 se v Hotelu Thermal uskutečnil další ročník akce Přenos dobré praxe, tentokrát věnovaný tématu Komunitní život. Účastníci měli možnost se inspirovat dvěma výraznými příklady, které ukázaly, jak lze komunitu aktivně zapojovat a posilovat její soudržnost.

Akce Přenos dobré praxe – Cestovní ruch

16. 10. 2025 | ČR

Dne 14. října 2025 se v Hotelu Thermal uskutečnila akce Přenos dobré praxe. V tento den se zaměřila na oblast cestovního ruchu. Setkání přineslo inspirativní příklady pro sdílení zkušeností mezi aktéry regionálního rozvoje.

První Kulatý stůl s mládeží

08. 10. 2025 | ČR

Oddělení ohrožených území a regionů v rámci Ministerstva pro místní rozvoj ve spolupráci s Českou radou dětí a mládeže otevřelo dialog s mladými lidmi o budoucnosti strukturálně postižených regionů a jejich roli v jejich rozvoji.

Region je jako operační systém. Když se zasekne,
potřebuje Restart.

Jedině tak lze znovu a lépe nastavit všechny důležité funkce a služby.