Města a obce mají šanci na ekologičtější veřejnou dopravu

10. 06. 2019 | ČR

Ministerstvo pro místní rozvoj před pár dny vyhlásilo výzvu na nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony, která je zaměřena na podporu nákupu těchto vozidel pro veřejnou dopravu ve strukturálně postižených krajích. Města v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji tak mají šanci na kvalitnější a ekologičtější dopravu. Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka vysvětluje, jaké záměry v této oblasti má Moravskoslezský kraj.

Co si od vypsané výzvy slibujete?

Začnu jinak, v našem kraji v minulosti dominovalo znečištění ovzduší těžkým průmyslem. V posledních letech to už ale byla lokální topeniště a nyní je to doprava. Hlavní podniky v našem kraji ArcelorMittal, Vítkovice nebo Třinecké železárny investovaly mnoho prostředků do odprášení a jiných ekologických opatření, díky kterým jsou dnes na jednom a půl procentu toho, co do ovzduší vypouštěly před třiceti lety. Díky kotlíkovým výzvám se daří vyměňovat skoro deset tisíc kotlů, což situaci také velmi zlepšilo. Nejvíce kontroverzní zůstává doprava, kde sice značnou část znečištění tvoří oděr pneumatik a prach, který se znovu rozvíří při jízdě a na vlastní emise z výfuků připadá je malá část celkového znečištění. Ale pokud je možnost v centrech měst nahradit vozidla s dieselovými motory, kde je koncentrace znečištění nejvyšší, pomůže i těch pár procent. Je to celý komplex opatření, jde o to, aby se náš kraj na mapě znečištění nevyjímal pořád červenou barvou.

Výzva s alokací jedna miliarda korun je určená pro kraje a obce, pokud poskytují veřejné služby v přepravě cestujících samy, dopravci ve veřejné dopravě na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Co konkrétně má v plánu Moravskoslezský kraj?

Výzva je určena pro všechny dopravní subjekty v kraji. Městské dopravní podniky i soukromé dopravce. A v tom je háček celé výzvy. Zatímco ostravský dopravní podnik má vše plně pod kontrolou a může si jasně říci, co kde bude jezdit a co chce vyměnit, kraj vše soutěží ve veřejné soutěži u soukromých dopravců. Takže mezi rozhodnutím a realizací jsou zhruba tři roky. Proto jednáme s ministerstvem, jak umožnit, aby nové ekologická vozidla jezdila nejen v naší krajské metropoli, ale i v ostatních městech, především v lokalitě Havířov a Karviná. Snad se tedy povede, aby nová vozidla s opravdu nízkými emisemi jezdila už brzy v celém kraji.

 

Mohlo by vás zajímat

Všechny aktuality

Setkání konsorcia MEET posunulo projekt k dalším milníkům

01. 12. 2025 | ČR

Zástupci z Oddělení ohrožených území a regionů se dne 20. listopadu 2025 na VŠB–TUO zúčastnili druhého setkání konsorcia projektu MEET – Pokročilé materiály pro energetiku a environmentální technologie.

Workshop "Dynamics, challenges, opportunities in the three-country region of Saxony-Poland-Czech Republic"

27. 11. 2025 | ČR

Zástupce z Oddělení ohrožených území a regionů se účastnil mezinárodního workshopu "Dynamics, challenges, opportunities in the three-country region of Saxony-Poland-Czech Republic" v německé Hoyerswerdě.

Zástupci z Oddělení ohrožených území a regionů se zúčastnili mezinárodní konference o migraci ve 21. století

25. 11. 2025 | ČR

Ve dnech 19.–20. listopadu 2025 se zástupci z Oddělení ohrožených území a regionů zúčastnili mezinárodní konference Wittgenstein Centre Conference 2025: Demographic Perspectives on Migration in the 21st Century, pořádané Vienna Institute of Demograpy při Rakouské akademii věd ve Vídni.

Strukturálně znevýhodněné kraje umí čerpat prostředky z III. pilíře Mechanismu spravedlivé transformace.

31. 10. 2025 | ČR

Česká republika, patří mezi několik málo zemí EU, které dokáží využít prostředky z III. pilíře Mechanismu spravedlivé transformace. Tento inovativní finanční nástroj pro veřejný sektor spojený s nevratnou dotací od Evropské unie umožňuje podpořit řadu projektů v regionech, ve kterých probíhá výrazná transformace ekonomiky a odklon od těžby uhlí.

Region je jako operační systém. Když se zasekne,
potřebuje Restart.

Jedině tak lze znovu a lépe nastavit všechny důležité funkce a služby.