Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Moravskoslezského kraje Jakub Unucka v následujícím rozhovoru zdůrazňuje, že základním předpokladem je výrazně lepší dopravní spojení do oblasti Moravskoslezských Beskyd.
Proč jste turistické využití Beskyd zařadili mezi strategické projekty Moravskoslezského kraje?
Turistika postupem času bude hrát daleko větší roli. Vše je směřováno na dobu, kdy lidé budou mít více volného času. Osobně si myslím, že už za pár let budeme pracovat čtyři dny v týdnu. Náš kraj má velký potenciál hlavně v podobě Jeseníků a Beskyd. Nevýhodou však je, že turistické aktivity nejsou koncentrovány do ohnisek. Projekt na turistické využití Beskyd se sice skládá z jednotlivých bodů, ale má hlavu a patu v tom, že se jedná o oblast, kde návštěvník může strávit minimálně týden a nebude se nudit. Jedná se o turistickou destinaci, kterou bereme jako jeden celek a takto ji chceme nabízet. Ať už jako krátkodobou odpolední turistiku pro obyvatele Ostravy nebo víkendovou pro návštěvníky z celého kraje.
Co je dnes největším problémem?
Chybí kvalitní doprava a hlavně jsou obrovské rozdíly mezi zimní a letní turistickou sezónou. Nedávno jsem byl v Pardubickém kraji na Dolní Moravě, kde dělají vše proto, aby tam přilákali návštěvníky i mimo zimní sezonu. Dnes tam lidé najdou spoustu aktivit na jednom místě. Záměrem je, aby tam strávili přinejmenším prodloužený víkend, ideálně celý týden. Tuto myšlenku chceme praktikovat i nás. Máme dvě turistická ohniska, jedním je Malá Morávka, Karlov a okolí Pradědu. Druhé tvoří moravskoslezská část Beskyd, konkrétně Ostravice, Čeladná, Pustevny, se svými symboly Lysou horou a Radhoštěm.
Zmínil jste nevyhovující dopravu, asi jste měl na mysli zejména tu po železnici…
Ano, počítáme s tím, že až do Ostravice bude jezdit elektrický vlak. Právě Ostravice je totiž nejrychlejším spojením mezi Ostravou a Beskydy. Jako první chceme elektrifikovat trať mezi Ostravicí a Frýdlantem, na kterou naváže rychlodráha mezi Frýdlantem a Ostravou. Podle předběžných propočtů to vychází na zhruba třicet sedm minut z centra Ostravy až do Ostravice, takže spojení bude luxusní. Tak dlouho dnes trvá cesta tramvají z centra města do Poruby. Ale pokud stát investuje desítky miliard do elektrifikací trati mezi Ostravou a Beskydami, lidé musejí mít důvod tam jezdit.
Můžete představit jednotlivé dílčí projekty?
Z pohledu infrastruktury bereme oblast mezi Ostravicí a Pustevnami jako jeden celek. S tím souvisí jednotlivé projekty, které se teď řeší. Klíčovou věcí je nová lanovka na Pustevny, aby turisté nahoru už nemuseli jezdit dvacet minut v dešti. Pokud vše dobře půjde, její výstavba začne už letos na podzim. Nová lanovka dává smysl, protože když nahoře vystoupíte, vlevo je stezka v oblacích Valaška, nedaleko vyhlídka, dostavuje se Libušín, zdatnější turisté mohou dojít k soše Radegasta nebo na Radhošť. Ale na to vše musí navázat výstavba parkoviště. Připravujeme i posílení turistických autobusů, které by alespoň částečně odlehčily kapacitě aut. Velký potenciál má i Frenštát pod Radhoštěm, kde se devadesát procent návštěvníků půjde podívat na skokanské můstky. Proto chceme vybudovat něco jako virtuální simulátor, díky němuž by si mohl skok na lyžích vyzkoušet každý. Projekt revitalizace skokanských můstků má dvě části. Jedna je sportovní, momentálně nikde nejsou provozuschopné můstky, přestože tento sport má u nás velkou tradici. Teď k té druhé části, nedávalo by smysl, aby to skončilo jen rekonstrukcí můstků. Za důležité považujeme připomínat historii olympijského vítěze Jiřího Rašky, s čímž souvisí plánované muzeum, chceme vybudovat i další zázemí. Na Horečkách už je lanové centrum, zkrátka je to ideální místo, kde by rodina strávila celý den ze své dovolené.
Součástí projektu je i prostor bývalé pily na Ostravici…
Na stávajícím brownfieldu v Ostravici by měla vzniknout zcela nová čtvrť. Dnes pozemek patří několika soukromým investorům. Chápu místní starousedlíky, že jsou většinou proti, ale v první řadě jde o to, aby plocha nezůstala v dnešním nevyhovujícím stavu. Vedení obce má možnost určit její tvář na příštích sto let. Buď to bude skanzen a lidé se budou bát chodit po komunikacích a chodnících nebo se Ostravice stane rozvíjející se turistickou obcí. S tím souvisí i zmíněný brownfield, kde by mělo vzniknout i sportovní zázemí pro soustředění a tréninky. I tady platí, že lidé musejí mít možnost někde zaparkovat a ne odstavovat svá auta na krajích cest. Ostravice bude vždy výchozím místem do okolních kopců. Další potenciál má v nedaleké přehradě Šance, která je opravená, vzniklo tam nové muzeum, takže ideální turistický cíl. V plánu máme i propojení golfových hřišť na Ostravici a v Čeladné, nemyslím pro automobily, ale třeba tak, aby stezku mezi nimi mohly využít třeba i maminky s kočárkem. Když jsem zmínil Čeladnou, kraj by měl využít toho, že se v poslední době stala apartmánovou destinací. Momentálně se zde připravuje bobová dráha, která už má vyřízené stavební povolení.
Z časového hlediska se jedná o dlouhodobý a finanční velice náročný projekt…
Jde o to, aby turisté měli možnost strávit týden pasivní dovolené nejen chozením po hradech a zámcích, ale i aktivním pohybem po horách, jízdou na koloběžkách, elektrokolech, bobech nebo hraním golfu. Tuto oblast chceme restartovat, protože teď se vyvíjí trochu chaoticky, i když se může zdát, že různých atrakcí je dost. Jde o to, aby to bylo jednotné. Poučme se, jak to funguje jinde, třeba v každé spolkové zemi v Rakousku to má nějaký koncept. Ještě doplním, že nic z výše uvedeného nejsou krajské investice. Kraj není ten, který by to chtěl stavět či provozovat, jen tomu dává impulz a zastřešuje to. Pokud vláda celý akční plán RE:STARTu schválí, měla by se pro jednotlivé projekty snažit vyčlenit prostředky ať už z národních či evropských zdrojů.