Výzva s alokací jedné miliardy korun z Evropského fondu pro regionální rozvoj je zaměřena na nákup ekologických vozidel pro veřejnou dopravu. Do dvou let by v Moravskoslezském kraji měly jezdit vodíkové autobusy. Například na Karvinsku jich má být deset dohromady za 160 milionů korun. Vedení kraje o tom už vloni v listopadu podepsalo memorandum s městem Ostrava a také se společností Vítkovice Cylinders, která má k dispozici potřebné technologie.
Na ekologizaci městské hromadné dopravy se zaměřuje také Dopravní podnik Ostrava, který by do roku 2022 chtěl obnovit 189 vozů svého vozového parku. „Došlo by k dalšímu rozšíření elektromobility, obnově tramvají i k zahájení vodíkové mobility,“ řekl náměstek ostravského primátora Radim Babinec.
„Na danou výzvu jsme reagovali podáním jedenadvaceti žádostí. Zisk podpory je v tuto chvíli reálný u pěti z nich s dotací zhruba osm set milionů korun,“ uvedl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. „Bez navýšení alokace pro nás bude obtížnější nejen plnění vytyčených cílů, ale i plnění závazků připravované novelizace směrnice o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidlech,“ doplnil Morys. Dále uvedl, že v oblasti vodíkové mobility nyní Dopravnímu podniku Ostrava zpracovává VŠB-TU Ostrava zjednodušený investiční záměr pro pilotní projekt deseti vodíkových autobusů a jedné plnící stanice. „Projekt za zhruba 270 milionů korun bychom rádi zrealizovali do roku 2022,“ řekl závěrem Daniel Morys.