To, že je ve vodíku a vodíkové dopravě skrytý velký potenciál si už začíná svět velmi dobře uvědomovat, a to jak v zahraničí, tak i v České republice. Tuto oblast podporuje i program RE:START, který vládě předkládá návrh na uvolnění dotací pro města a obce v Ústeckém kraji na obnovu vozového parku a nákup vodíkem poháněných autobusů. Města o takové modernizaci vážně uvažují. Tuto skutečnost potvrdil primátor města Mostu Jan Paparega: „Ano, o koupi autobusů na vodíkový pohon určitě uvažujeme. Je to cesta, jak zlepšit životní úroveň občanům města, což je pro mne absolutní priorita.“ Město Most by se tak mohlo zařadit k městům jako je Berlín, Londýn a další, která již vodíkovou dopravu realizují.
Společnost Unipetrol nejen že postaví plnící stanici, v areálu čerpací stanice v Záluží, ale např. podporuje středoškolské týmy, které se účastní závodů Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC) - závodu modelů aut na vodíkový pohon. A tak se nám to tady pěkně skládá – plnící stanice, vodíkové autobusy, studenti, kteří mají o tuto problematiku zájem…to je cesta do budoucnosti! „Životní prostředí a kvalita ovzduší je jedna z podmínek celkového rozvoje kraje, místa, kde chceme, aby se nám všem lépe žilo. Využívat zbytkové suroviny z místního průmyslu ke zlepšení životních podmínek a služeb pro obyvatele, pohánět jimi auta, a tím šetřit ovzduší, je přeci velmi chytré řešení. I výzkum a vývoj v této oblasti má potenciál přilákat další špičkové pracovníky a vytvořit pro ně zajímavé příležitosti. Proto v RESTARTU usilujeme o to, abychom na podporu čisté mobility získali zatím nevyužité prostředky z fondů EU a Ministerstvo pro místní rozvoj vyhlásilo pro naše kraje dotační výzvy. Tuto možnost nám potvrdila i Evropská komise,“ dodává Gabriela Nekolová, zástupkyně zmocněnce vlády pro restrukturalizaci Ústeckého a Karlovarského kraje a program RESTART
Za vším hledej vodík….
Vodíkový pohon je označován jako čistý (bezemisní), a to z toho důvodu, že vodík není spalován v motorech, ale spotřebovává se v palivových článcích, ve kterých se mění na elektřinu. Výhodou je také fakt, že vodíková vozidla oproti elektroautům nepotřebují dlouhé nabíjení baterií, protože vodík je do nich natankován během tří minut. Zní to jako sci-fi? Možná ano, ale je to tak. A to není všechno: vodík je navíc vedlejším produktem výroby v chemickém průmyslu, který v Ústeckém kraji dominuje.
[caption id="attachment_1784" align="alignnone" width="1024"] Vodíkový autobus[/caption]