Doprava, která neznečišťuje životní prostředí - i to může být realita Mostu!

02. 09. 2018 | ČR

MOSTECKO -  Životní prostředí a ovzduší znečišťuje doprava. Nemusí to tak být ale vždy.  Jednou z možností je nízkoemisní doprava, která má v Mostě, a potažmo i v celém Ústeckém kraji, velký potenciál. A speciálně vodíková mobilita. Tuto oblast podporuje i program RE:START.

To, že je ve vodíku a vodíkové dopravě skrytý velký potenciál si už začíná svět velmi dobře uvědomovat, a to jak v zahraničí, tak i v České republice. Tuto oblast podporuje i program RE:START, který vládě předkládá návrh na uvolnění dotací pro města a obce v Ústeckém kraji na obnovu vozového parku a nákup vodíkem poháněných autobusů. Města o takové modernizaci vážně uvažují. Tuto skutečnost potvrdil primátor města Mostu Jan Paparega: „Ano, o koupi autobusů na vodíkový pohon určitě uvažujeme. Je to cesta, jak zlepšit životní úroveň občanům města, což je pro mne absolutní priorita.“ Město Most by se tak mohlo zařadit k městům jako je Berlín, Londýn a další, která již vodíkovou dopravu realizují.

Společnost Unipetrol nejen že postaví plnící stanici, v areálu čerpací stanice v Záluží, ale např. podporuje středoškolské týmy, které se účastní závodů Hydrogen Horizon Automotive  Challenge (H2AC)  -  závodu  modelů  aut  na  vodíkový  pohon. A tak se nám to tady pěkně skládá – plnící stanice, vodíkové autobusy, studenti, kteří mají o tuto problematiku zájem…to je cesta do budoucnosti! „Životní prostředí a kvalita ovzduší je jedna z podmínek celkového rozvoje kraje, místa, kde chceme, aby se nám všem lépe žilo. Využívat zbytkové suroviny z místního průmyslu ke zlepšení životních podmínek a služeb pro obyvatele, pohánět jimi auta, a tím šetřit ovzduší, je přeci velmi chytré řešení. I výzkum a vývoj v této oblasti má potenciál přilákat další špičkové pracovníky a vytvořit pro ně zajímavé příležitosti. Proto v RESTARTU usilujeme o to, abychom na podporu čisté mobility získali zatím nevyužité prostředky z fondů EU a Ministerstvo pro místní rozvoj vyhlásilo pro naše kraje dotační výzvy. Tuto možnost nám potvrdila i Evropská komise,“ dodává Gabriela Nekolová, zástupkyně zmocněnce vlády pro restrukturalizaci Ústeckého a Karlovarského kraje a program RESTART

Za vším hledej vodík….

Vodíkový pohon je označován jako čistý (bezemisní), a to z toho důvodu, že vodík není spalován v motorech, ale spotřebovává se v palivových článcích, ve kterých se mění na elektřinu. Výhodou je také fakt, že vodíková vozidla oproti elektroautům nepotřebují dlouhé nabíjení baterií, protože vodík je do nich natankován během tří minut. Zní to jako sci-fi? Možná ano, ale je to tak. A to není všechno: vodík je navíc vedlejším produktem výroby v chemickém průmyslu, který v Ústeckém kraji dominuje.

[caption id="attachment_1784" align="alignnone" width="1024"] Vodíkový autobus[/caption]

Mohlo by vás zajímat

Všechny aktuality

Schválen 6. Akční plán Strategie RESTART

16. 12. 2024 | ČR

11. prosince 2024 schválila vláda ČR, usnesením č. 933, již 6. aktualizaci Souhrnného Akčního plánu Strategie restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje 2025-2026.

Exkurze v Moravskoslezském kraji

07. 11. 2024 | ČR

Ve dnech 5.-6. listopadu 2024 proběhla exkurze zástupců regionu Severozápad v Moravskoslezském kraji pod názvem: „Institucionální fungování – přenos dobré praxe“.

Vyhlášena 10. veřejná soutěž programu SIGMA

04. 11. 2024 | ČR

Technologická agentura vyhlásila 10. veřejnou soutěž v programu SIGMA, dílčí cíl 3.

Výběrové řízení na služební místo

30. 10. 2024 | ČR

Do našeho pracovního týmu v oddělení ohrožených území a regionů, v odboru regionální politiky MMR, hledáme nového kolegu/kolegyni.

Region je jako operační systém. Když se zasekne,
potřebuje Restart.

Jedině tak lze znovu a lépe nastavit všechny důležité funkce a služby.