Zákon o podpoře
bydlení

Svým důrazem na prevenci pomůže ochránit 1,6 milionu lidí před pádem do bytové nouze.
Omezí obchod s chudobou i počty dětí, které každý rok končí ve státní péči. Do deseti let
se díky němu sníží počet lidí v bytové nouzi nejméně o třetinu. Obcím přináší osvědčené
nástroje a předvídatelné financování. 


 

V Česku žije podle posledních dat 154 tisíc lidí v bytové nouzi, třetina z toho jsou děti. Dalších 1,6 milionu osob je ohroženo ztrátou bydlení. Obě čísla mohou narůstat – mimo jiné kvůli rostoucím životním nákladům. Bytová nouze má závažné dopady na fyzické i psychické zdraví, rodinný život nebo soukromí rodin. Nezanedbatelné jsou také celospolečenské dopady a náklady pro stát. Na Ministerstvu pro místní rozvoj chystáme zákon o podpoře bydlení. Ten přinese systémové řešení a sníží počet lidí v bytové nouzi. Vznik zákona si přeje 84 % obyvatel Česka. Platit by mohl začít od poloviny roku 2025. K návrhu zákona vznikla studie hodnocení dopadů regulace (RIA), která detailně popisuje přínosy i náklady celého systému.

Cíle zákona

Přijetí zákona o podpoře bydlení pomůže:

  • Chránit 1,6 milionu osob ohrožených bytovou nouzí. Jedná se zejména o děti, seniory, samoživitele i oběti domácího násilí. Celkový počet ohrožených osob stále roste.

  • Snížit počet dětí, které každý rok končí ve státní péči. Bytová nouze výrazně zvyšuje pravděpodobnost odebrání dětí z rodin či nedokončení vzdělání.

  • Omezit obchod s chudobou, a to díky cenovým mapám a kontrolám standardu bytů v evidenci.

  • Snížit počet osob v bytové nouzi nejméně o 30 % za 10 let. V bytové nouzi se nyní nachází 154 000 obyvatel ČR (a z toho více než 2/3 připadá na rodiny s dětmi).

  • Konečně přinést systémové řešení, které bude spolu s dalšími nástroji fungovat dlouhodobě. Díky tomu můžeme lépe nastavit tolik potřebné investice do bydlení.

Principy zákona

 
  • Důraz na prevenci
  • Motivace a dobrovolnost pro majitele bytů
  • Důraz na snížení existujících nákladů bytové nouze a zabránění jejich dalšímu růstu

Komu zákon pomůže

 

Osoby v bytové nouzi (154 000 osob)

graf

Bytová nouze

Tabulka uvádí současné roční náklady veřejných rozpočtů na bytovou nouzi.

Další zdroje, například analýza Agentury pro sociální začleňování, odhadují náklady bytové nouze (ve vztahu k veřejným rozpočtům) až desetkrát vyšší.1

1Opletalová, M. a kol. (2019): Náklady veřejných rozpočtů vyvolané bezdomovectvím a bytovou nouzí. Praha: Agentura pro sociální začleňování.

Oblast Náklady bytové nouze / rok v Kč (2023)
Celkové Na osobu Na domácnost
Hospitalizace 3 221 829 000 21 091 48 087
Záchranná zdravotnická služba 455 600 000 2 982 6 800
Náhradní péče o děti 348 668 000 2 982 5 204
Pohotovost 32 227 000 211 481
Psychické zdraví 31 021 000 203 463
Celkové náklady bytové nouze pro veřejné rozpočty při neexistenci zákona o podpoře v bydlení 4 098 345 000 26 769 61 035

Přibližný počet domácností* v bytové nouzi a ohrožených bytovou nouzí dle krajů.

mapa

*Domácnost = 2,3 osoby
Zdroj: Sčítání Sociofactor pro MPSV (2022); Zpráva o vyloučení z bydlení (2021); Výpočet MMR EU-SILC (2021); Data MPSV (2022); SLDB (2021).

Osoby ohrožené ztrátou bydlení, v energetické chudobě či s nadměrnými náklady na bydlení (1 570 000 osob).

graf

Zdroj: Výpočet MMR EU-SILC (2021; odhad k roku 2023 zohledňující růst spotřebitelských cen a příjmů mezi léty 2021 a 2023.

Náklady zákona

Opatření financovaná dle zákona Roční náklady v 5. roce dle cost-benefit analýzy
Poradenství (KMB) na obcích 483 mil. Kč
Obecní podporované byty 182 mil. Kč
Asistence v bydlení 611 mil. Kč
Bydlení s garancí pro vlastníky bytu 227 mil. Kč
Krajské úřady a resorty 65 mil. Kč
IT systém 20 mil. Kč
Celkem 1,588 mld. Kč

Nástroje, které zákon nabízí

I. Kontaktní místa pro bydlení v každé obci s rozšířenou působností 

  • Základní a specializované poradenství, posouzení bytové nouze a návrh podpory, koordinace, kontrola a sběr dat – fungují preventivně
  • Vzor – Velká Británie, v ČR již v cca 10 městech (Praha a 6 městských částí, Plzeň,   Liberec, Most, Brno, Jihlava, Písek, Ostrava, České Budějovice)

II. Systém garancí (pro soukromé majitele bytů) a kompenzací
(pro obce pronajímající byty v rámci obecního podporovaného bydlení)

  • Motivace zvýšit nabídku nájemních bytů na trhu, které budou dostupné ohroženým skupinám
  • Kompenzace i pro obce za volitelné využití obecních bytů v systému
  • Vzor – Belgie a Francie, v ČR např. Ostravsko, Most, Praha, Ústí nad Labem, Plzeň aj.

III. Asistence v bydlení (podpora nájemníků v bytech)

  • Nezbytné pro prevenci ztráty bydlení, minimalizaci rizik pro majitele bytů i sousedy

Úspory, které zákon přinese

?
mld.

Nevyčíslené náklady bytové nouze

  • Nedokončené vzdělání
  • Domácí násilí
  • Vězeňství
  • Kriminalita
  • Nezaměstnanost
  • Závislosti
  • Stigmatizace
4,1 mld.

Vyčíslené náklady bytové nouze

  • Náhradní rodinná péče
  • Psychické zdraví
  • Fyzické zdraví
  • Zdravotnická záchranná služba
  • Pohotovostní služby
  • Hospitalizace
1,4 mld.

Po pěti letech se roční náklady
a vyčíslené úspory zákona téměř vyrovnají

Zákon přinese

  • Méně lidí v bytové nouzi
  • Méně dětí ve státní péči
  • Méně seniorů na ubytovnách
  • Méně obchodu s chudobou
  • Méně nezaměstnaných
  • Méně kriminality
  • Méně lidí s nedokončeným vzděláním