Cílem pracovní skupiny je zapojit relevantní stakeholdery do rozvoje lidských zdrojů a profesionalizace v oblasti veřejného nákupu. Skupina se věnuje tématům jako je odměňování osob odpovědných za veřejné nákupy, vzdělávání pracovníků zajišťujících zadávání, realizaci a kontrolu veřejných zakázek, či požadavky na externí poskytovatele služeb administrace veřejných zakázek.
Úvodní jednání pracovní skupiny proběhlo formou kulatého stolu dne 7. března 2024. Sešli se zde zástupci státní správy, profesionálové z oblasti veřejných zakázek i zástupci vzdělávacích organizací. Účastníkům byl prezentován návrh nového přístupu ke vzdělávání úředníků i dokument
Základní rámec pro vzdělávání osob odpovědných za nákupy ve veřejné sféře. Diskuze se zaměřila na potřebné kompetence týmu „zakázkářů“ pro efektivní zadávání veřejných zakázek.
Schůzky a konzultace probíhají průběžně – a to na různých fórech, která se věnují dílčím tématům jako je nízké odměňování, vysoká fluktuace úředníků, nízká kvalita externího poradenství nebo zpětná vazba na zmíněný Základní rámec.
V roce 2024 jsme klíčová témata Strategie představili v rámci CRR Tour ve všech krajských městech. Kromě toho jednáme s kolegy z MMR, MPSV a MV, kteří se rovněž věnují profesionalizaci ve státní správě.
Velmi důležitá debata zazněla i na jednání Řídicího výboru Národní strategie veřejného zadávání dne 10. dubna 2025. Tématem bylo nejen zvyšování kompetencí pracovníků zabývajících se veřejnými zakázkami, ale také zvyšování odbornosti samotných zadavatelů. Cílem je, aby byli schopni zadávat zakázky kvalitně a efektivně.
Další jednání k tématu proběhla například 25. června 2025 při kulatém stole se zástupci vysokých škol nebo 15. července 2025 během setkání s akreditovanými vzdělávacími organizacemi.
Aktuálně jsme vytvořili novou pracovní pozici pod názvem "Specialista veřejného investování a zadávání veřejných zakázek". Jedná se o komplexně definovanou profesní roli zaměstnance ve státní správě a v územní samosprávě kraje/města/obce. Na základě intenzivní spolupráce a konzultací se zástupci měst a krajů v rámci Platformy VZ jsme připravili i komplexní profesní pracovní náplň, včetně stanovení odpovědností a požadavků na odbornost ve veřejném zadávání. Současně jsme dokončili návrh úprav katalogu prací a správních činností, jehož součástí je i návrh navýšení platových tříd odpovídající nové úrovni kvalifikace a odbornosti této profese.
Usilujeme o to, aby agenda veřejného zadávání a investování byla spravedlivě ohodnocena a systematicky zařazena do odpovídajících platových tříd. Současné platové zařazení neodpovídá reálné odpovědnosti, ani profesnímu profilu. Naším cílem je zlepšovat pozici zakázkového týmu uvnitř organizací, zvýšit atraktivitu této profese, snížit fluktuaci zaměstnanců úřadů a posílit dlouhodobou profesionalizaci veřejných nákupů – napříč státní správou i samosprávou.
Připravujeme:
Další setkání v rámci zapojení relevantních stakeholderů do diskusí ohledně nastavení vzdělávání, otázky lidských zdrojů a profesionalizace ve veřejném nákupu zahrnuje debatu nad klíčovými tématy, jako jsou kompetence potřebné pro zadávání veřejných zakázek, model vzdělávání pro specialisty VZ, definice profesního profilu, otázky odměňování, zajištění dostatečných personálních kapacit a požadavky na externí poskytovatele služeb administrace veřejných zakázek, které
proběhne dne 8. 12. 2025 na jednání Řídicího výboru Národní strategie veřejného zadávání a tato témata budou dále diskutována také na mezinárodní
výroční konferenci k Národní strategii dne 19. března 2026.