Ministerstvo zahraničních věcí realizuje projekt Digitalizace konzulárních agend, jehož cílem je vybudovat moderní informační systém, který zefektivní poskytování služeb českým občanům v zahraničí. Nové řešení umožní zastupitelským úřadům pracovat rychleji, bezpečněji a s menší administrativní zátěží, zatímco občanům nabídne pohodlnější způsob, jak vyřídit potřebné náležitosti on-line.
Nový agendový informační systém sjednotí a digitalizuje klíčové procesy konzulární služby. Díky tomu se zrychlí komunikace nejen mezi jednotlivými zastupitelskými úřady, ale také s orgány veřejné správy České republiky prostřednictvím napojení na služby eGovernmentu. Elektronické sdílení informací sníží pracnost i chybovost, což povede k rychlejšímu řešení situací, které mohou občany v zahraničí potkat.
Součástí projektu je také vytvoření uživatelsky přívětivého on-line prostředí, kde bude možné pohodlně a bezpečně vyřídit digitalizované konzulární služby. Jednotný systém s centrální databází umožní kvalitní reporting a podporu strategického řízení celé konzulární služby. Centralizace technologického řešení zároveň povede ke snížení provozních i investičních nákladů, při plném dodržení evropských standardů ochrany osobních údajů a kybernetické bezpečnosti.
Digitalizace konzulárních agend je strategicky významnou investicí, kterou podporují finanční prostředky z IROP i Národní strategie veřejného zadávání, jež zajišťuje experty v oblasti ICT a veřejných zakázek.
Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí. 2025, odkaz zde.
Vysvětlení pojmu konzulární agenda
Konzulární agenda zahrnuje služby, které ambasády a konzuláty poskytují českým občanům v zahraničí, například pomoc při ztrátě cestovního pasu, ověřování dokumentů nebo podporu v krizových situacích. Cílem je zajistit, aby občané měli oporu státu vždy, když se ocitnou v komplikované situaci mimo území České republiky.