Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech, vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli. Ministerstvo bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy ve věcech: regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, veřejné dražby a realitní činnosti, pohřebnictví.
Hledat:
Přihlásit se
Menu
Ministerstvo
Akce
Aktuality
Povodně 2024
Úřad
Regionální politika
Fondy EU
Stavební právo
Bytová politika
Rozúčtování tepla v bytech
Cestovní ruch
Veřejné dražby
Pohřebnictví
Veřejné zakázky a elektronizace
Realitní činnost
Agentura pro sociální začleňování
Snadné čtení
Národní dotace
Podpora a rozvoj regionů
Podpora bydlení
Cestovní ruch
Podpora územního plánování a architektonických / urbanistických soutěží
Dotace pro nestátní neziskové organizace
Další dotační programy
Informace o národních dotačních programech MMR
Evropská unie
Spolupráce v rámci EU a mezinárodní vztahy
Dotace EU
Národní plán obnovy
Operační programy řízené MMR
Územní agenda EU
Pro média
Tiskové zprávy
Mediální reakce
Kontakty pro média
Publikace MMR
Logo MMR
Fotografie - kontakty pro média
Časté dotazy
Kariéra
Nabídka volných míst
Nabídka stáží
Činnosti dle § 5 zákona o státní službě
Benefity
Úřednická zkouška
Služební předpisy nejvyššího státního tajemníka
Služební předpisy státní tajemnice
Kontakty
Kontakty na vedení ministerstva
Přímo a nepřímo řízené organizace
Základní přehled přístupnosti objektů MMR
Přihlásit se
Ministerstvo
>
Stavební právo
>
Právo a legislativa
>
Nový stavební zákon
>
Časté dotazy - FAQ
Časté dotazy - FAQ
Jak nový stavební zákon vyřeší dlouhé povolovací lhůty stavebních úřadů?
Zkrátí je. V případě nevyhrazených staveb na 30 dní. V případě vyhrazených staveb na 60 dní. Stavební úřad bude tuto lhůtu moci prodloužit maximálně o 60 dní.
Bude se stavebník muset dostavit osobně na stavební úřad?
Nikoliv. Žádost a veškeré podklady včetně dokumentace může stavebník podat elektronicky prostřednictvím Portálu stavebníka nebo i osobně.
Jak nový stavební zákon vychází vstříc obcím?
Zákon respektuje specifika každé obce a každého města. Všechny obce si mohou stanovit vlastní územní požadavky (parkovací místa, odstupy staveb apod.) v regulačním plánu na základě vlastních individuálních potřeb.
Jak vychází nový stavební zákon vstříc investorům?
Investor bude moci zajistit zpracování územní studie na vlastní náklady. To ušetří obcím finance a celý proces se zrychlí.
Jak nový stavební zákon pomůže v boji s energetickou krizí?
Více energetických staveb spadá do volného režimu. Instalace zařízení, které využívá obnovitelné zdroje energie (například solární panely na střeše domu), je tak jednodušší. Do výkonu 50 kWp není při splnění požadavků na statickou a požární bezpečnost třeba žádat o povolení stavebního úřadu.
Bude se muset dokumentace povinně podávat pouze v elektronické podobě?
Novela zavádí elektronické podání, ale zároveň ponechává i možnost podání žádosti v listinné podobě. V případě, že dokumentace bude muset být zpracována projektantem, bude třeba ji podat na stavební úřad v elektronické podobě. Pro stavby, kde není nutné zpracovat dokumentaci projektantem, bude možné ji podat na stavební úřad v listinné podobě.
Bude stavebník dál muset obíhat energetické společnosti?
Stavebník už nebude muset obíhat desítky úřadů a institucí, aby získal jejich souhlas s plánovanou stavbou. To se týká nejen úřadů, ale také například správců sítí či energetických společností. Vše se bude řešit přes Portál stavebníka.
Zastaví se už probíhající řízení?
Nezastaví. Zahájená řízení se dokončí podle stávajících právních předpisů. Probíhající řízení se nebudou zdržovat ani pozastavovat. Do 30. června 2027 bude možné k novým žádostem o povolení záměru předkládat projektovou dokumentaci zpracovanou podle dosavadních právních předpisů.
Změnila novela nového stavebního zákona zavedené kategorie staveb?
Nezměnila. Stavby se budou dál dělit na jednoduché, drobné, ostatní a vyhrazené. Novela zákona mění výčet staveb jednotlivých kategorií. Mj. rozšíří výčet drobných staveb, které nevyžadují posouzení stavebním úřadem, například o zázemí lesních mateřských škol nebo přípojky do 25 metrů.
Jak nový stavební zákon reaguje na klimatickou změnu?
Zelená infrastruktura se stane přirozenou součástí veřejné infrastruktury v zájmu dobrého hospodaření s vodou a udržitelného rozvoje. V návaznosti na zavedení institutu jednotného environmentálního závazného stanoviska očekáváme efektivnější ochranu životního prostředí při povolování staveb.
Ovlivní nový stavební zákon mezinárodní konkurenceschopnost stavebního sektoru?
Zrychlení povolovacího procesu a ekonomické aktivity stavebnictví podpoří ekonomický růst.
Proč se ruší vytvoření Nejvyššího stavebního úřadu?
Zřízení Nejvyššího stavebního úřadu by s sebou neslo rozsáhlé personální přesuny, značné nároky na státní rozpočet a přesuny kompetencí ústředních správních úřadů a s tím spojených změn příslušností hospodařit se státním majetkem. Nový stavební zákon, který ruší vytvoření úplně nové soustavy krajských stavebních úřadů v čele s Nejvyšším stavebním úřadem, ušetří státnímu rozpočtu víc než 4 miliardy korun.
Promítne se nový stavební zákon do cen nemovitostí?
Vzhledem k efektu rostoucí nabídky bydlení má zákon potenciál působit proti růstu cen nemovitostí.
Ovlivní nový stavební zákon dostupnost bydlení v ČR?
Díky urychlení povolovacího procesu a následnému zvýšení nabídky bydlení by se měla zlepšit i jeho dostupnost. V novém stavebním zákoně je zakotven institut plánovacích smluv, což znamená, že obce budou moci uzavírat smlouvy s investory a developery. Obě strany se tak mohou zavázat k určitým krokům, jako je například výstavba veřejné infrastruktury nebo jiných staveb, které vyžaduje záměr developera nebo obce. Tento institut může být využit k dohodě o podmínkách finanční dostupnosti bydlení v daném projektu.
©2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, všechna práva vyhrazena