Pomoc podnikatelům zasaženým povodněmi

Publikováno:
16.9.2024
Autor:
Odbor komunikace 01400

Extrémní počasí vedlo v některých místech k vynucenému přerušení dodávek elektrické energie. Jejich bezpečné obnovení vyžaduje pečlivý postup a důkladnou kontrolu všech prvků distribuční sítě pro zajištění jejich následného bezpečného provozu. Proto jsme pro vás připravili desatero k bezpečné obnově dodávek elektřiny po povodních.

V Moravskoslezském, Olomouckém a dalších krajích způsobily povodně výpadky dodávek elektřiny až u 260 tisíc odběrných míst, dodávek plynu u 8310 odběrných míst a několik měst bylo také bez dodávek tepla. Dodávky těchto energií se podařilo díky úsilí distribučních společností s přispěním Integrovaného záchranného systému, ale také Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), rychle obnovit ve všech odběrných místech až na několik desítek případů. K obnově dodávek přispělo celkem 117 elektrocentrál, které resort zabezpečil prostřednictvím pohotovostních zásob Správy státních hmotných rezerv (SSHR) a ve spolupráci s podnikatelským sektorem. Nyní část náhradních zdrojů elektrické energie pomáhá likvidovat následky povodní ve špatně přístupném terénu.

V důsledku povodní byli zasaženi i mnozí podnikatelé. Utrpěli škody na majetku a byli nuceni přerušit svou činnost. Proto Národní rozvojová banka (NRB) ve spolupráci s Ministerstvem financí, Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem životního prostředí připravila program podpory malých a středních podnikatelů zaměřený na pomoc s obnovou jejich firem zasažených povodněmi.
 


1. Finanční pomoc
2. Obnova dodávek energií
3. Postup při obnově dodávek elektřiny
  3. 1. V objektech nezatopených vodou
  3.2. V objektech, které byly zatopené vodou
4. Desatero bezpečné obnovy elektřiny po povodni a kontaktní informace
5. Často kladené dotazy

1. Finanční pomoc

Podnikatelé a malé a střední firmy mohou už nyní u NRB žádat o bezúročný úvěr Povodňový restart 2024. Záruční program je připravený, po uzavření úvěrové smlouvy s komerční bankou se podnikatelé budou moci obrátit na NRB s žádostí o poskytnutí záruky. Veškeré informace najdete na Povodňová pomoc - NRB a také na webu MPO.

 

Pomoc podnikatelům zasaženým povodněmi - ilustrační obrázekPomoc podnikatelům zasaženým povodněmi - ilustrační obrázek

 

Pomoc podnikatelům zasaženým povodněmi - ilustrační obrázekPomoc podnikatelům zasaženým povodněmi - ilustrační obrázek

 

 

2. Obnova dodávek energií

Pomoc podnikatelům zasaženým povodněmi - ilustrační obrázekPomoc podnikatelům zasaženým povodněmi - ilustrační obrázek

 

Pomoc podnikatelům zasaženým povodněmi - ilustrační obrázekPomoc podnikatelům zasaženým povodněmi - ilustrační obrázek

 
Vlivem extrémních povětrnostních a srážkových podmínek a ve spojení se záplavovou vlnou bylo v jeden moment až 260 tisíc odběrných míst bez dodávek elektrické energie. Postupně až 8 310 odběrných míst bylo bez dodávek zemního plynu a několik měst jako Ostrava, Krnov a Kolín bez dodávek tepelné energie.

Energetické distribuční soustavy byly v několika oblastech povodněmi vážně poškozeny. Společnosti EG.D a ČEZ Distribuce musely řešit nejen výpadky elektřiny, ale také opravy zaplavených rozvodných stanic. Díky rychlým zásahům se podařilo obnovit téměř 100 procent odběrných míst v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Bez připojení zůstaly pouze desítky odběrných míst, která z objektivních důvodů nelze připojit nebo u kterých majitel z důvodu nezpůsobilé elektroinstalace objektu o připojení nepožádal

Obnova plynárenské distribuční sítě probíhá v podobném režimu jako u elektřiny. Voda poničila některé plynovody a plynovodní přípojky, což vedlo k jejich odpojení. Z více než 8 300 odpojených odběrných míst se podařilo do poloviny října obnovit připojení u 79 procent z nich. Většina zbývajících míst bude připojena do konce října.

Teplárenství bylo povodněmi zasaženo především v oblastech jako Ostrava, Krnov a Kolín, kde byly zcela zatopeny teplárenské soustavy. Některé teplárny, jako Teplárna Liberec nebo Elektrárna Opatovice, dokázaly zachovat provoz i přes extrémní podmínky. Například v Ostravě se podařilo společnosti Veolia Energie ČR obnovit dodávky tepla pro většinu odběrných míst do tří dnů od poklesu hladin vodních toků.

Pomoc s výpadky elektřiny

Pro Moravskoslezský kraj bylo z pohotovostních zásob SSHR poskytnuto 50 elektrocentrál, které pomohly s výpadky elektřiny v obcích s rozšířenou působností (ORP) Bruntál, Opava a Krnov. Nyní jejich část ještě napomáhá realizovat likvidaci následků povodní. Koordinaci jejich nasazení zajišťuje krajský úřad. Celkem je ještě stále poskytnuto:

  • 2 elektrocentrál o výkonu 30 kVA,
  • 12 elektrocentrál o výkonu 40 kVA,
  • 1 elektrocentrál o výkonu 75 kVA.

Olomoucký kraj

V rámci úsilí zajistit obnovu dodávek elektrické energie se MPO rovněž obrátilo na zástupce podnikatelů po celém Česku a podařilo se zajistit dalších 62 elektrocentrál pro Olomoucký kraj, které byly využity především v ORP Jeseník. Tyto centrály byly využité jako náhradní zdroje energie pro vysoušeče a další zařízení potřebná k obnově poškozených domů. Jejich následné využití záleží již na zástupcích Olomouckého kraje, které ministerstvo s podnikateli propojilo a kteří koordinují společně se složkami integrovaného záchranného systému jejich nasazení na nejpotřebnějších místech. Pro Olomoucký kraj byly zajištěny zejména centrály s nižšími výkony, které jsou vhodné pro různorodé využití.

Pro potřeby Olomouckého kraje ministerstvo prostřednictvím SSHR ještě uvolnilo z pohotovostních zásob 5 elektrocentrál o výkonu 7 kVA, které i nadále napomáhají územně příslušným orgánům krizového řízení likvidovat následky povodní.

3. Postup při obnově dodávek

3.1 Postup při obnově dodávek v objektech nezatopených vodou

Automatické obnovení dodávky

Dodávka elektrické energie by měla být obnovena současně se zprovozněním rozvodné sítě bez nutnosti vašeho zásahu.

Kroky pro obnovení dodávky:

Bezpečnostní opatření před obnovením dodávky:

  • Vypněte všechny nepotřebné elektrické spotřebiče, aby nedošlo k přetížení sítě při obnovení dodávky
  • Po obnovení dodávky elektřiny postupně zapínejte spotřebiče a sledujte jejich správnou funkci
  • Zkontrolujte své jističe: Ujistěte se, že všechny hlavní jističe a pojistky ve vašem objektu jsou v zapnuté poloze

Pokud dodávka nebyla obnovena

Pokud i po obnovení sítě nemáte zajištěnu dodávku elektřiny, může to být způsobeno technickými problémy na konkrétním přívodním vedení, vnitřní elektroinstalace objektu nebo jinými okolnostmi.

Možná individuální kontrola: V některých případech může být nutná individuální kontrola vašeho připojení revizním technikem (elektrikářem) nebo techniky distribuční společnosti.

Kontaktujte svého elektrikáře a následně distributora v případě, že dodávka elektřiny nebyla obnovena.
 

3.2. Postup při obnově dodávek v objektech, které byly zatopené vodou

Pokud vaše nemovitost byla zatopena vodou a došlo k poškození elektroinstalace nebo elektroměrového rozvaděče, je potřeba postupovat velice opatrně a obezřetně:

  1. Kontrola elektroinstalace
    • Nechte provést kontrolu elektrické instalace kvalifikovanou osobou (elektroinstalační firmou nebo osobou s elektrotechnickou kvalifikací)
    • Zajistěte opravu nebo výměnu poškozených částí elektroinstalace podle doporučení odborníka
  2. Doklady pro obnovení dodávky
    • Získejte od kvalifikované osoby doklad o bezpečnosti a způsobilosti elektrické instalace
    • Předložte písemný požadavek na obnovení dodávky elektřiny svému distributorovi, doložený uvedeným potvrzením
  3. Obnovení dodávky elektřiny
    1. Po předložení potřebných dokumentů a vizuální kontrole elektroměrového rozváděče bude dodávka elektřiny obnovena
    2.    V případě poškození elektroměru bude tento vyměněn za nový

4. Desatero bezpečné obnovy elektřiny po povodni

  1. Bezpečnost je na prvním místě. Buďte trpěliví a respektujte pokyny odborníků.
  2. Kontaktujte svého distributora pro obnovení dodávky elektřiny.
  3. Nezapínejte elektrické spotřebiče bez kontroly jejich stavu.
  4. Připravte si potřebné dokumenty nutné pro obnovu dodávek.
  5. Vyfotografujte veškeré poškození – to může být důležité pro jednání s pojišťovnou a pro plánování potřebných oprav.
  6. Pro aktuální stav a pokyny sledujte informace od distribuční společnosti (webové stránky, distribuční portál nebo aplikace).
  7. V případě poruch hlaste problémy na uvedená kontaktní čísla.
  8. Neprovádějte sami opravy elektrických zařízení – hrozí nebezpečí úrazu elektrickým proudem.
  9. Uchovejte si doklady o provedených kontrolách a opravách pro případné jednání s pojišťovnou.
  10. Po opadnutí vody nechte zkontrolovat zatopenou elektroinstalaci odborníkem.

Zaměstnanci distribučních společností pracují dnem i nocí na co nejrychlejším a nejbezpečnějším obnovení dodávek elektrické energie. Děkujeme vám za trpělivost.

Společně to zvládneme!
 

Kontaktní informace

ČEZ Distribuce
Hlášení poruch a závad:
Telefon: 800 850 860
https://bezstavy.cz/
Aplikace: https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/cez-distribuce-spousti-mobilni-aplikaci-proud-160849   
Seznam spolupracujících elektrikářů: https://www.cezdistribuce.cz/cs/pro-revizni-techniky/seznam-spolupracujicich-reviznich-techniku

 

EG.D (dříve E.ON Distribuce)
Hlášení poruch a závad:
Nonstop linka 800 22 55 77
https://www.egd.cz/
https://www.egd.cz/hlaseni-poruch
Smluvní partneři: https://www.egd.cz/smluvni-partneri

 

PREdistribuce
Hlášení poruch a závad:
Běžné poruchy: 800 823 823
Ohrožení života: 224 919 473
www.predistribuce.cz
https://www.predistribuce.cz/cs/kontakt/hlaseni-poruchy/


 

5. Často kladené dotazy

Proč nemám elektřinu, i když moje nemovitost nebyla zatopena?

Dodávka elektřiny může být přerušena z důvodu poškození distribuční sítě v okolí nebo technických problémů na vedení, které napájí váš objekt. Také může být dodávka pozastavena z bezpečnostních důvodů. Kontaktujte svého distributora na výše uvedených kontaktech pro upřesnění situace.

 

Proč sousední objekt má elektřinu a já ne?

Jednotlivé objekty mohou být napájeny z různých distribučních vedení. Také je možné, že vaše elektroinstalace nebyla ještě zkontrolována a váš distributor neobdržel potvrzení o její způsobilosti. Kontaktujte svého distributora pro více informací.

Co s poškozenými elektroměry?

Zaplavené nebo poškozené elektroměry budou demontovány techniky distribuční společnosti. Po opravě a kontrole vaší elektroinstalace a po předložení potvrzení o její způsobilosti vám bude namontován nový elektroměr.

Jak bude proveden odečet při výměně elektroměru?

Technický odečet

    • Pokud je to technicky možné, odečte distributor stav číselníku elektroměru přímo na místě a pořídí fotodokumentaci.

Náhradní hodnoty spotřeby

    • Pokud odečet na místě není možný, provede se odečet na pracovišti distributora nebo budou stanoveny náhradní hodnoty spotřeby dle platné legislativy. O těchto hodnotách budete informováni v pravidelné faktuře.

Kdo hradí práci elektroinstalačních firem?

    • Náklady hradí majitel nemovitosti: Náklady na kontrolu a opravu vnitřní elektroinstalace hradí majitel nemovitosti
    • Uplatnění nákladů u pojišťovny: Obvykle lze tyto náklady uplatnit u své pojišťovny v rámci pojistného plnění za škody způsobené povodní.

Na svém objektu provozuji FVE elektrárnu, mohu ji provozovat i při odpojení objektu od distribuční sítě?

    • Ano můžete, ale pouze v tzv. ostrovním provozu při dodržení všech bezpečnostních opatření. Pro jistotu vždy zkontrolujte, zda se elektrárna galvanicky odpojila od distribuční sítě. Berte vždy v potaz, že provozem elektrárny můžete ohrozit pracovníky IZS, distribučních společností nebo záchranářů.

Na střeše objektu provozuji FVE elektrárnu, mohu ji provozovat když je objekt zaplaven?

    • Toto rozhodně nedoporučujeme. Elektroinstalace objektu bude pravděpodobně zaplavena a mohlo by dojít k úrazu elektrickým proudem nebo trvalému poškození elektroinstalace objektu nebo samotné elektrárny.