Pomoc podnikatelům zasaženým povodněmi
Extrémní počasí vedlo v některých místech k vynucenému přerušení dodávek elektrické energie. Jejich bezpečné obnovení vyžaduje pečlivý postup a důkladnou kontrolu všech prvků distribuční sítě pro zajištění jejich následného bezpečného provozu. Proto jsme pro vás připravili desatero k bezpečné obnově dodávek elektřiny po povodních.
V Moravskoslezském, Olomouckém a dalších krajích způsobily povodně výpadky dodávek elektřiny až u 260 tisíc odběrných míst, dodávek plynu u 8310 odběrných míst a několik měst bylo také bez dodávek tepla. Dodávky těchto energií se podařilo díky úsilí distribučních společností s přispěním Integrovaného záchranného systému, ale také Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), rychle obnovit ve všech odběrných místech až na několik desítek případů. K obnově dodávek přispělo celkem 117 elektrocentrál, které resort zabezpečil prostřednictvím pohotovostních zásob Správy státních hmotných rezerv (SSHR) a ve spolupráci s podnikatelským sektorem. Nyní část náhradních zdrojů elektrické energie pomáhá likvidovat následky povodní ve špatně přístupném terénu.
V důsledku povodní byli zasaženi i mnozí podnikatelé. Utrpěli škody na majetku a byli nuceni přerušit svou činnost. Proto Národní rozvojová banka (NRB) ve spolupráci s Ministerstvem financí, Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem životního prostředí připravila program podpory malých a středních podnikatelů zaměřený na pomoc s obnovou jejich firem zasažených povodněmi.
1. Finanční pomoc
2. Obnova dodávek energií
3. Postup při obnově dodávek elektřiny
3. 1. V objektech nezatopených vodou
3.2. V objektech, které byly zatopené vodou
4. Desatero bezpečné obnovy elektřiny po povodni a kontaktní informace
5. Často kladené dotazy
1. Finanční pomoc
Podnikatelé a malé a střední firmy mohou už nyní u NRB žádat o bezúročný úvěr Povodňový restart 2024. Záruční program je připravený, po uzavření úvěrové smlouvy s komerční bankou se podnikatelé budou moci obrátit na NRB s žádostí o poskytnutí záruky. Veškeré informace najdete na Povodňová pomoc - NRB a také na webu MPO.
Pomoc podnikatelům zasaženým povodněmi - ilustrační obrázek
Pomoc podnikatelům zasaženým povodněmi - ilustrační obrázek
2. Obnova dodávek energií
Pomoc podnikatelům zasaženým povodněmi - ilustrační obrázek
Pomoc podnikatelům zasaženým povodněmi - ilustrační obrázek
Vlivem extrémních povětrnostních a srážkových podmínek a ve spojení se záplavovou vlnou bylo v jeden moment až 260 tisíc odběrných míst bez dodávek elektrické energie. Postupně až 8 310 odběrných míst bylo bez dodávek zemního plynu a několik měst jako Ostrava, Krnov a Kolín bez dodávek tepelné energie.
Energetické distribuční soustavy byly v několika oblastech povodněmi vážně poškozeny. Společnosti EG.D a ČEZ Distribuce musely řešit nejen výpadky elektřiny, ale také opravy zaplavených rozvodných stanic. Díky rychlým zásahům se podařilo obnovit téměř 100 procent odběrných míst v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Bez připojení zůstaly pouze desítky odběrných míst, která z objektivních důvodů nelze připojit nebo u kterých majitel z důvodu nezpůsobilé elektroinstalace objektu o připojení nepožádal
Obnova plynárenské distribuční sítě probíhá v podobném režimu jako u elektřiny. Voda poničila některé plynovody a plynovodní přípojky, což vedlo k jejich odpojení. Z více než 8 300 odpojených odběrných míst se podařilo do poloviny října obnovit připojení u 79 procent z nich. Většina zbývajících míst bude připojena do konce října.
Teplárenství bylo povodněmi zasaženo především v oblastech jako Ostrava, Krnov a Kolín, kde byly zcela zatopeny teplárenské soustavy. Některé teplárny, jako Teplárna Liberec nebo Elektrárna Opatovice, dokázaly zachovat provoz i přes extrémní podmínky. Například v Ostravě se podařilo společnosti Veolia Energie ČR obnovit dodávky tepla pro většinu odběrných míst do tří dnů od poklesu hladin vodních toků.
Pomoc s výpadky elektřiny
Pro Moravskoslezský kraj bylo z pohotovostních zásob SSHR poskytnuto 50 elektrocentrál, které pomohly s výpadky elektřiny v obcích s rozšířenou působností (ORP) Bruntál, Opava a Krnov. Nyní jejich část ještě napomáhá realizovat likvidaci následků povodní. Koordinaci jejich nasazení zajišťuje krajský úřad. Celkem je ještě stále poskytnuto:
- 2 elektrocentrál o výkonu 30 kVA,
- 12 elektrocentrál o výkonu 40 kVA,
- 1 elektrocentrál o výkonu 75 kVA.
Olomoucký kraj
V rámci úsilí zajistit obnovu dodávek elektrické energie se MPO rovněž obrátilo na zástupce podnikatelů po celém Česku a podařilo se zajistit dalších 62 elektrocentrál pro Olomoucký kraj, které byly využity především v ORP Jeseník. Tyto centrály byly využité jako náhradní zdroje energie pro vysoušeče a další zařízení potřebná k obnově poškozených domů. Jejich následné využití záleží již na zástupcích Olomouckého kraje, které ministerstvo s podnikateli propojilo a kteří koordinují společně se složkami integrovaného záchranného systému jejich nasazení na nejpotřebnějších místech. Pro Olomoucký kraj byly zajištěny zejména centrály s nižšími výkony, které jsou vhodné pro různorodé využití.
Pro potřeby Olomouckého kraje ministerstvo prostřednictvím SSHR ještě uvolnilo z pohotovostních zásob 5 elektrocentrál o výkonu 7 kVA, které i nadále napomáhají územně příslušným orgánům krizového řízení likvidovat následky povodní.
3. Postup při obnově dodávek
3.1 Postup při obnově dodávek v objektech nezatopených vodou
Automatické obnovení dodávky
Dodávka elektrické energie by měla být obnovena současně se zprovozněním rozvodné sítě bez nutnosti vašeho zásahu.
Kroky pro obnovení dodávky:
Bezpečnostní opatření před obnovením dodávky:
- Vypněte všechny nepotřebné elektrické spotřebiče, aby nedošlo k přetížení sítě při obnovení dodávky
- Po obnovení dodávky elektřiny postupně zapínejte spotřebiče a sledujte jejich správnou funkci
- Zkontrolujte své jističe: Ujistěte se, že všechny hlavní jističe a pojistky ve vašem objektu jsou v zapnuté poloze
Pokud dodávka nebyla obnovena
Pokud i po obnovení sítě nemáte zajištěnu dodávku elektřiny, může to být způsobeno technickými problémy na konkrétním přívodním vedení, vnitřní elektroinstalace objektu nebo jinými okolnostmi.
Možná individuální kontrola: V některých případech může být nutná individuální kontrola vašeho připojení revizním technikem (elektrikářem) nebo techniky distribuční společnosti.
Kontaktujte svého elektrikáře a následně distributora v případě, že dodávka elektřiny nebyla obnovena.
3.2. Postup při obnově dodávek v objektech, které byly zatopené vodou
Pokud vaše nemovitost byla zatopena vodou a došlo k poškození elektroinstalace nebo elektroměrového rozvaděče, je potřeba postupovat velice opatrně a obezřetně:
- Kontrola elektroinstalace
- Nechte provést kontrolu elektrické instalace kvalifikovanou osobou (elektroinstalační firmou nebo osobou s elektrotechnickou kvalifikací)
- Zajistěte opravu nebo výměnu poškozených částí elektroinstalace podle doporučení odborníka
- Doklady pro obnovení dodávky
- Získejte od kvalifikované osoby doklad o bezpečnosti a způsobilosti elektrické instalace
- Předložte písemný požadavek na obnovení dodávky elektřiny svému distributorovi, doložený uvedeným potvrzením
- Obnovení dodávky elektřiny
- Po předložení potřebných dokumentů a vizuální kontrole elektroměrového rozváděče bude dodávka elektřiny obnovena
- V případě poškození elektroměru bude tento vyměněn za nový
4. Desatero bezpečné obnovy elektřiny po povodni
- Bezpečnost je na prvním místě. Buďte trpěliví a respektujte pokyny odborníků.
- Kontaktujte svého distributora pro obnovení dodávky elektřiny.
- Nezapínejte elektrické spotřebiče bez kontroly jejich stavu.
- Připravte si potřebné dokumenty nutné pro obnovu dodávek.
- Vyfotografujte veškeré poškození – to může být důležité pro jednání s pojišťovnou a pro plánování potřebných oprav.
- Pro aktuální stav a pokyny sledujte informace od distribuční společnosti (webové stránky, distribuční portál nebo aplikace).
- V případě poruch hlaste problémy na uvedená kontaktní čísla.
- Neprovádějte sami opravy elektrických zařízení – hrozí nebezpečí úrazu elektrickým proudem.
- Uchovejte si doklady o provedených kontrolách a opravách pro případné jednání s pojišťovnou.
- Po opadnutí vody nechte zkontrolovat zatopenou elektroinstalaci odborníkem.
Zaměstnanci distribučních společností pracují dnem i nocí na co nejrychlejším a nejbezpečnějším obnovení dodávek elektrické energie. Děkujeme vám za trpělivost.
Společně to zvládneme!
Kontaktní informace
ČEZ Distribuce
Hlášení poruch a závad:
Telefon: 800 850 860
https://bezstavy.cz/
Aplikace: https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/cez-distribuce-spousti-mobilni-aplikaci-proud-160849
Seznam spolupracujících elektrikářů: https://www.cezdistribuce.cz/cs/pro-revizni-techniky/seznam-spolupracujicich-reviznich-techniku
EG.D (dříve E.ON Distribuce)
Hlášení poruch a závad:
Nonstop linka 800 22 55 77
https://www.egd.cz/
https://www.egd.cz/hlaseni-poruch
Smluvní partneři: https://www.egd.cz/smluvni-partneri
PREdistribuce
Hlášení poruch a závad:
Běžné poruchy: 800 823 823
Ohrožení života: 224 919 473
www.predistribuce.cz
https://www.predistribuce.cz/cs/kontakt/hlaseni-poruchy/
5. Často kladené dotazy
Proč nemám elektřinu, i když moje nemovitost nebyla zatopena?
Dodávka elektřiny může být přerušena z důvodu poškození distribuční sítě v okolí nebo technických problémů na vedení, které napájí váš objekt. Také může být dodávka pozastavena z bezpečnostních důvodů. Kontaktujte svého distributora na výše uvedených kontaktech pro upřesnění situace.
Proč sousední objekt má elektřinu a já ne?
Jednotlivé objekty mohou být napájeny z různých distribučních vedení. Také je možné, že vaše elektroinstalace nebyla ještě zkontrolována a váš distributor neobdržel potvrzení o její způsobilosti. Kontaktujte svého distributora pro více informací.
Co s poškozenými elektroměry?
Zaplavené nebo poškozené elektroměry budou demontovány techniky distribuční společnosti. Po opravě a kontrole vaší elektroinstalace a po předložení potvrzení o její způsobilosti vám bude namontován nový elektroměr.
Jak bude proveden odečet při výměně elektroměru?
Technický odečet
-
- Pokud je to technicky možné, odečte distributor stav číselníku elektroměru přímo na místě a pořídí fotodokumentaci.
Náhradní hodnoty spotřeby
-
- Pokud odečet na místě není možný, provede se odečet na pracovišti distributora nebo budou stanoveny náhradní hodnoty spotřeby dle platné legislativy. O těchto hodnotách budete informováni v pravidelné faktuře.
Kdo hradí práci elektroinstalačních firem?
-
- Náklady hradí majitel nemovitosti: Náklady na kontrolu a opravu vnitřní elektroinstalace hradí majitel nemovitosti
- Uplatnění nákladů u pojišťovny: Obvykle lze tyto náklady uplatnit u své pojišťovny v rámci pojistného plnění za škody způsobené povodní.
Na svém objektu provozuji FVE elektrárnu, mohu ji provozovat i při odpojení objektu od distribuční sítě?
-
- Ano můžete, ale pouze v tzv. ostrovním provozu při dodržení všech bezpečnostních opatření. Pro jistotu vždy zkontrolujte, zda se elektrárna galvanicky odpojila od distribuční sítě. Berte vždy v potaz, že provozem elektrárny můžete ohrozit pracovníky IZS, distribučních společností nebo záchranářů.
Na střeše objektu provozuji FVE elektrárnu, mohu ji provozovat když je objekt zaplaven?
-
- Toto rozhodně nedoporučujeme. Elektroinstalace objektu bude pravděpodobně zaplavena a mohlo by dojít k úrazu elektrickým proudem nebo trvalému poškození elektroinstalace objektu nebo samotné elektrárny.