Obce a pravidlo rozpočtové odpovědnosti

Author

Michaela Fričová a Vojtěch Kuna

Co je to pravidlo rozpočtové odpovědnosti?

Obce mohou pro investice do bydlení žádat o zvýhodněné úvěry. Ty se následně počítají do jejich celkového dluhu, na který se vztahuje pravidlo rozpočtové odpovědnosti.

Pravidlo rozpočtové odpovědnosti

Toto pravidlo je definováno Zákonem č. 23/2017 Sb. a sleduje podíl dluhu na průměrných ročních příjmech obce za poslední 4 roky. Pokud dluh obce přesáhne 60 % průměrných příjmů, obec je povinna v následujícím roce dluh snížit o 5 % z rozdílu mezi aktuálním dluhem a touto hranicí. Pokud se tak nestane a dluh je stále nad 60 %, Ministerstvo financí může obci pozastavit převod podílu obce na výnosu daní. Nejedná se však o pokutu a tyto prostředky jsou použity na splátku dluhu obce. Zákon tedy nezakazuje mít dluh vyšší než 60 % průměrných příjmů, obec ale musí dluh po překročení této hranice průběžně snižovat.

Příjmy

Za příjmy se považuje konsolidovaný souhrn všech peněžitých plnění přijatých do rozpočtu.

Dluh

Za dluh se považuje hodnota nesplacených závazků z vydaných dluhopisů, přijatých úvěrů, zápůjček a návratných finančních výpomocí, realizace plnění ze záruk a vystavených směnek.

Kolika obcí se překročení hranice 60 % týká?

Jak je patrné i z grafu, v období mezi roky 2017 a 2022 měla více než polovina obcí nulovou průměrnou dluhovou zatíženost a procento takových obcí se během sledovaného období dokonce zvyšovalo. Z celkových 6248 obcí v ČR se ve sledovaném období počet dluhově nezatížených obcí zvýšil z 3541 na 3686.

Nicméně se v daném období zvyšoval také podíl obcí se zadlužeností nad 60 procent průměrných ročních příjmů za 4 roky. Přesněji řečeno:

  • V roce 2017 se jednalo o 457 obcí (7,31 %)
  • V roce 2018 se jednalo o 517 obcí (8,27 %)
  • V roce 2019 se jednalo o 549 obcí (8,79 %)
  • V roce 2020 se jednalo o 576 obcí (9,22 %)
  • V roce 2021 se jednalo o 577 obcí (9,23 %)
  • V roce 2022 se jednalo o 584 obcí (tj. 9,35 %).

Jakých typů obcí se překročení hranice 60 % týká?

Průměrný počet obyvatel
  • Obce s dluhem nad 60 % průměrných ročních příjmů mají v průměru okolo 760 obyvatel.
  • Obce s dluhem pod 60 % průměrných ročních příjmů mají výrazně vyšší průměr, a to cca. 1830 obyvatel.
  • Tento rozdíl v průměrném počtu obyvatel u méně a více zadlužených obcí je statisticky významný, dle T-testu. Hodnota t je -3,9957 a hodnota p je nižší než 0,05 (p je 6,528e-05, neboli 0,00006528). To znamená, že průměrný počet obyvatel pro skupinu nad 60 % zadluženosti je významně nižší než pro skupinu pod 60 %.
  • Dle Welchova Two Sample t-testu jsou tedy větší obce z hlediska počtu obyvatel v průměru méně zadlužené. To může být způsobeno např. větší daňovou základnou, diverzifikovanější ekonomikou …
  • Extrémní zadluženost nad 200 porcent je jen u malých obcí, do tisíce obyvatel. Největší z nich je Adamov s 1014 obyvatel.
  • Mezi obcemi nad 100 procent je největší město Mimoň s 6tisíci obyvatel. Největší obec se zadlužením nad 60 procent je Lysá nad Labem s 10tisíci obyvatel.

Průměrný počet obecních bytů
  • Obce s dluhem nad 60 % průměrných ročních příjmů mají v průměru 11 obecních bytů.
  • Obce s dluhem pod 60 % průměrných ročních příjmů mají vyšší průměr, a to 38 obecních bytů.
  • Tento rozdíl v průměrném počtu obecních bytů u méně a více zadlužených obcí je opět statisticky významný, dle T-testu. T-hodnota je -4,4647, což naznačuje významný rozdíl mezi dvěmi skupinami zadluženosti. S hodnotou p 8,162e-06 (neboli 0,000008162) je rozdíl v průměrném počtu obecních bytů v méně a více zadlužených obcích statisticky významný.
  • Více obecních bytů v méně zadlužených obcích je z velké části dán tím, že méně zadlužené obce jsou v průměru větší. Nicméně, i když vezmeme v potaz velikost (tj. počet obyvatel), méně zadlužené obce mají více obecních bytů. V obcích s dluhem nad 60 procent je 1 obecní byt v průměru na 67 obyvatel. V obcích s dluhem pod 60 procent je 1 obecní byt v průměru na 48 obyvatel.
Podíl obcí typu I., II. a III.
  • Celkem bylo v roce 2022 v České republice 94 % obcí typu I (tj. O = obec se základním rozsahem výkonu státní správy), 3 % obcí byly typu II (tj. POU = Pověřený obecní úřad) a 3 % obcí byly typu III (tj. ORP = Obecní úřad obce s rozšířenou působností).
  • Podobné rozložení bylo v roce 2022 také mezi obcemi s dluhem pod 60 % průměrných ročních příjmů. Z nich 93 % bylo typu I, 3 % byly typu II a 4 % byly typu III.
  • Mezi obcemi s dluhem nad 60 % průměrných ročních příjmů bylo 98 % z nich typu I (tj. O = obec se základním rozsahem výkonu státní správy), 2 % typu II (tj. POU = Pověřený obecní úřad) a 2 obce - Lysá nad Labem a Židlochovice - typu III (tj. ORP = Obecní úřad obce s rozšířenou působností).
  • V souhrnu, obce s vyšší průměrnou úrovní dluhu jsou téměř výhradně typu I. Naopak ty s nižší úrovní dluhu jsou diverzifikovanější z hlediska typu obce. To by mohlo naznačovat, že obce typu I jsou náchylnější k vysokým úrovním dluhu.

Které obce jsou nejzadluženější?

V tabulce níže jsou vyobrazeny všechny obce se zadlužeností nad 60 procent průměrných ročních příjmů (údaje za rok 2022). V TOP 3 nejvíce zadlužených obcí jsou obce Prameny, Příseky a Svojetín.

Obce se zadlužením nad 60 % průměrných ročních příjmů

Kolik obcí je těsně pod hranicí hranicí 60 %?

Jak je vidět z grafu níže, v roce 2022 se 63 obcí pohybovalo těsně pod hranicí 60 % zadluženosti vůči příjmům obce, tedy jejich zadluženost byla mezi 55 a 60 % průměrných ročních příjmů za předchozí 4 roky. Dalších 107 obcí mělo průměrnou zadluženost mezi 50 a 55 %. Dále 85 obcí mělo zadluženost mezi 45 a 50 % a 106 obcí mělo zadluženo mezi 40 a 45 % průměrných ročních příjmů.

Odkazy